پدیدار شناسی عشق در ادیان یونان باستان پنج قرن قبل از میلاد مسیح
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرجان طباطبائی نیک
- استاد راهنما بخشعلی قنبری
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده: عشق در دین یونان باستان همیشه مطرح بوده ولی تاکنون ابعاد عدیده آن مورد بررسی قرار نگرفته و ماهیت آن به طور دقیق پدیدارشناسی نشده است. البته به طور جداگانه مطالب متعددی در این خصوص به نگارش در آمده، ولی به مقوله عشق در این دین پرداخته نشده است. هدف از این تحقیق، تبیین عشق در دین یونان باستان می باشد. برای دستیابی به این هدف روش پدیدارشناسی به کار بسته شده؛ زیرا با توجه به شعار معروف پدیدارشناسان «پیش به سوی ذات اشیا» امکان فهم ماهیت عشق بهتر میسر می شود. این تحقیق نشان داد که می توان عشق را در یونان باستان بر اساس مبانی خداشناختی، انسان شناختی و جهان شناختی بررسی کرد. در این دین در حوزه ی زمینه های پیدایش عشق از استعداد و قابلیت عشق ورزی، حسادت دیگران، پیوند زیستی، نیاز به رابطه داشتن، تنهایی، عدم بلوغ عاطفی و احساسی، فرافکنی و سخنوری در یونان و از عوامل پیدایش آن زیبایی، میل جنسی، عوامل ذهنی و درونی، غلبه احساسات بر عقل و منطق، آگهی از جدایی و مرگ و منشا روح می توان یاد کرد. ضمن اینکه معلوم گردید که نتایج حاصل از روابط عشقی در ادیان یونان باستان مانند تمام روابط عشقی به وصال و یا جدایی ختم می شدند ولی آثار فراوان و بسیار متنوعی مثل خلق زیبایی، شناخت راز زندگی، تجربه عاشقی، گشودگی عاشق و شوق شناخت معشوق، ایثار و فداکاری و گذشتن از همه چیز، گسترش قلمرو، مشکل گشایی، حسادت دیگران و.... از خود به جا گذاشتند. همچنین مواردی همچون خودخواهی یا خودشیفتگی، حسادت، آسیب پذیری و ضعف در برابر احساسات، بندگی شهوت، میل جنسی و ارضای جنسی، علاقه و توجه بیمارگونه و در نهایت عقل از جمله موانع عشق در ادیان یونان باستان به شمار می آیند. واژگان کلیدی: عشق. آفرودیت. اِروس. زئوس
منابع مشابه
تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی یونان قرن پنجم قبل از میلاد بر اندیشة سیاسی افلاطون
افلاطون نخستین فیلسوفی است که اندیشه های سیاسی خود را در یک نظام سنجیده ی فلسفی بیان می کند. گواه این سخن دو اثر مهم او یعنی جمهوری و قوانین است، که در آنها می توان اندیشه های سیاسی او را دریافت. نوشته های سیاسی او نشانگر آن است که زندگی وی به عنوان فیلسوفی بزرگ، هیچگاه از سیاست و اجتماع دوران خود دور نبوده است. آمیختگی سیاست، متافیزیک، اخلاق و تربیت، در آثار افلاطون نشان می دهد که او در دوره ا...
متن کاملتأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی یونان قرن پنجم قبل از میلاد بر اندیشه سیاسی افلاطون
افلاطون نخستین فیلسوفی است که اندیشه های سیاسی خود را در یک نظام سنجیده ی فلسفی بیان می کند. گواه این سخن دو اثر مهم او یعنی جمهوری و قوانین است، که در آنها می توان اندیشه های سیاسی او را دریافت. نوشته های سیاسی او نشانگر آن است که زندگی وی به عنوان فیلسوفی بزرگ، هیچگاه از سیاست و اجتماع دوران خود دور نبوده است. آمیختگی سیاست، متافیزیک، اخلاق و تربیت، در آثار افلاطون نشان می دهد که او در دوره ا...
متن کاملباطنیگرایی در یونان باستان
دو اصطلاح «باطنی» و «باطنیگرایی» معنای گستردهای دارند، ولی به نحو خاص بر مکتبهای دینی و عرفانی و فلسفیِ رازورز اطلاق میشوند. در یونان باستان، پیش از دورانِ یونانیمآبی، به مکتبهایی با گرایشِ باطنی برمیخوریم. از نوشتههای گوناگونِ برجایمانده از آن دوران چنین برمیآید که یونانیان خود خاستگاه این مکتبها را بیرون از یونان، در مصر یا آسیا، میجستند. مکتبهای باطنیِ یونانی تا پیش از روزگار افلا...
متن کاملبررسى تطبیقى در ادیان ایران باستان « دجال » و ادیان ابراهیمى
عقیده به ظهور « موعود » مخصوص به دین یا ملّت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعى بدان اقرار آورد هاند؛ و براى رهایى جهان از چنگال ظلم و تباهى، ظهور نجى آخرالزمان را انتظار مى کشند؛ و بالطبع هر ملّتى بنا بر آموز ههاى دینى خود از آخرالزمان و جزئیات آن به نوعى سخن به میان آورد هاند امّا چیزى که غیرقابل انکار است وجود نقاط مشترک بسیارى است که نه تنها در ادیان ابراهیمى بلکه در غالب ادیان شاه...
متن کاملشفای مقدس در یونان و ایران باستان
درک جوامع کهن از درمان، درد، بیماری و مرگ با جوامع جدید تفاوت بنیادین دارد. ذهن درمانگران باستانی اغلب برای بیماری، درد و مرگ، منشأی فوق طبیعی قائل میشد و برای درمان بیماریها به طلسم، جادو، اوراد و ماوراءالطبیعه معطوف بود. پزشکی باستان نیز در درجه نخست برای بیماری اصالت ماورایی قائل بودند و بخش مهمی از فرآیند درمان، اعتقادی بود. در ذهنیت یونانی، بیماری میتواند به مثابه انتقام یا در نتیجه رن...
متن کاملفن شناسی و آسیب شناسی دو خنجر مفرغی از هزارۀ دوم قبل از میلاد متعلق به محوطۀ باستانی گَروی
The objects of the study are two bronze daggers dated back to the late Bronze Age and early Iron Age. They lack any ornaments and there is corrosion and oxidation in their surface. The purpose of this study is to recognize the technological and pathological research on the mentioned objects through comparative and pathological studies and library method, to conduct the technological and patholo...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023