شخصیت و شخصیت پردازی در سینمای بهرام بیضایی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سمیه امینی
- استاد راهنما مجید پویان سامان قاسمی
- سال انتشار 1383
چکیده
شخصیت از مولفه های بنیادین متون روایی است؛ فیلم نامه نیز به منزله یک متن روایی دارای شخصیت یا شخصیت هایی است که پردازش آنها می تواند به درک بهتر یا ژرف تر فیلم نامه و مناسبات میان شخصیت ها بیانجامد از این رو شخصیت پردازی نیز عاملی است که در ارتباط مستقیم شخصیت به انسجام و شکیل بودن هرچه بیشتر فیلم نامه می انجامد. یک فیلم نامه نویس از ابزارها و شگردهای مختلفی برای شخصیت پردازی بهره می برد. بهرام بیضایی به عنوان یکی از کارگردانان و فیلم نامه نویسان برجسته سینمای ایران در آثارش اهتمام ویژه ای به گزینش شخصیت و پردازش آنها دارد به عنوان مثال نوع زبان و سخن گفتن آنها، چگونگی پوشش، چگونگی رفتار فردی و اجتماعی از مولفه هایی است که وی برای شخصیت پردازی هرچه دقیق تر و عمیق تر آدم های فیلم هایش از آنها بهره می برد. در این پایان نامه کوشش است تا ضمن تبیین و تعیین شخصیت های برخی از آثار سینمایی این نویسنده، از نظر شخصیت گزینی و چگونگی شخصیت پردازی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
بازآفرینی آیین با تعلیق زمان، مکان و شخصیت در سینمای بهرام بیضایی
بسیاری از نویسندگان و هنرمندان معاصر با به کارگیری اسطوره و آیین برآن بودهاند تا ذهن مغشوش انسان امروز که در دنیای مدرن گرفتارست را به آرامش روزگار انسان نخستین بازگردانند و او را بار دیگر در فرهنگ فراموششدهاش غرقه کنند. سینمای بیضایی بهترین نمونة بازتاب فرهنگ و رسوم در عرصة ادبیات و هنر است چرا که با اسطوره و آیین پیوندی ناگسستنی دارد. اجرای آیینِ هزارههای کهن در سینمای بیضایی به کمک ...
متن کاملتحلیل شخصیت زن در نمایشنامة «پرده خانه» اثر بهرام بیضایی
نمایشنامة پرده خانه از آثار نمایشی بهرام بیضایی است که در آن، زن از نقشی محوری برخوردار است. این اثر بازگوکنندة زندگی زنانی است که در چنبرة نظامی خشن و مستبد گرفتار آمدهاند. در این اثر، افزون بر تحلیل شماری از ویژگیهای شخصیتی زنان در نظام مردسالار، نقشهای گوناگون زن در چنین نظامی برجسته شده است. با وجود تلاشهای گستردة نظام مردسالار برای مسخ هویت زنان، کشتن اندیشههای ایشان و تاراج جسم و ر...
متن کاملشخصیت و شخصیت پردازی در مقامات حریری
شخصیت، در مقامات حریری، عنصر اصلی و محور همة مقامات است. شخصیتهای اصلی، در غالب مقامات، ایستا به نظر میرسند اما به سبب حرکت رو به رشد با فراز و نشیب و تغییرات فکری، روحی، اعتقادی و فیزیکی، از مقامه نخست تا مقامه آخر به عنوان یک داستان بلند، شخصیتهایی پویا به حساب میآیند. شخصیتهای فرعی در مقامات حریری، شخصیتهایی ساده و ایستا هستند که به ندرت تا حد شخصیت اصلی پیش میروند و به جای آنها ایفا...
متن کاملنقش اسطوره و جنسیت (نقش زن) در سینمای بهرام بیضایی
ساختار و کارکرد اسطوره در آثار بهرام بیضایی گاه دگرگونیهایی مییابد. نمونه آن، تغییر کلیشه «قهرمان» در برخی فیلمهای او است. اسطوره قهرمان و سفر او، همواره مورد توجه اسطورهشناسان بوده است؛ براساس دیدگاه و الگوی جوزف کمبل، قهرمان مرد مراحل دهگانهای را در سفر رو به کمال خود طی میکند. اما، بیضایی با تنزل قهرمانان مرد و توجه به نقشآفرینی قهرمانان زن، به تغییر کارکردهای سنتی این اسطوره متناسب ب...
متن کاملکیخسرو و بهرام (خوانش بینامتنی شاهنامه و هفت پیکر از منظر شخصیت پردازی اسطورهگونه کیخسرو و بهرام گور)
شاهنامه به عنوان الگوی سرآمد حماسههای ایرانی، منشأ خلق آثار متعدد حماسی پس از خود شده است. در این پژوهش با خوانشی بینامتنی، اثرگذاری شاهنامه بر هفتپیکر نظامی در خلق شخصیت اسطورهگونۀ بهرام گور بررسی شده است. پژوهش حاضر در پی یافتن مواردی از داستان و شخصیت اسطورهای کیخسرو در شاهنامه است که الهامبخش شخصیتپردازی نظامی در پردازش شخصیت بهرام گور بوده است؛ بد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023