بررسی تصویری نگاره های جانوری اساطیری ایران در دوره ی ساسانیان

پایان نامه
چکیده

در پژوهش حاضر، از روش توصیفی در تحقیق و جمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای استفاده شده است؛ سعی بر این است با مطالعه نگاره های جانوری اسطوره ای دوره ی ساسانیان، به مفاهیم نمادین و جنبه های ارتباط بصری ای که این نقوش در زمان خود داشته اند، بپردازیم. بدین ترتیب در هنرهای تزئینی، نقش مایه های جانورانی چون گاو، گراز، اسب، قوچ و خروس و گیاهانی از جمله انار، نخل و لاله، از نظر فرهنگی، اقتصادی و مذهبی بسیار حائز اهمیت اند. گذشته از این، آنها تجلی نویدها و نعمت های زندگی هستند که به شکل استعاره های بصری بیان شده اند.

منابع مشابه

بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دوره ساسانیان

    تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگاره‌های یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیش‌ازتاریخ تا ساسانیان ارائه نموده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده حضور سبک طبیعت‌گرایی (ناتورالیسم)، گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید به‌واقع گرایی در دوره پیش‌ازتاریخ، آغازتاریخی و در دوره تاریخی دیده‌شده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه رب‌ال...

متن کامل

بررسی سیر تحول تاریخی نقش نگاره بزکوهی در دوره ۵۰۰۰ b.c. –ساسانیان

تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگاره های یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیش از تاریخ تا ساسانیان را ارائه نموده است. بر اساس نتایج بدست آمده حضور سبک طبیعت گرایی (ناتورالیسم)،گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید به واقع گرایی در دوره پیش از تاریخ، آغاز تاریخی و در دوره تاریخی دیده شده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه رب الن...

متن کامل

منصب دبیری در دوره ساسانیان

اردشیر بابکان در سال 224م با غلبه بر اردوان پنجم اشکانی توانست شاهنشاهی جدیدی را در تاریخ ایران پایه‌گذاری کند. سلسله ساسانیان به تدریج توانست پادشاهی عظیمی را تشکیل دهد که لازمه اداره چنین پادشاهی بزرگی داشتن نظام اداری توانمندومنسجم بود که در رأس آن صاحب منصبان مختلفی حضور داشتند. یکی از آن مناصب عنوان دبیری بودکه از جایگاه ممتازی در این دوره برخوردار بوده است. در رأس، این دبیران، ایران دبیرب...

متن کامل

بررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)

قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...

متن کامل

پژوهشی در نقوش و نشان های نمادین و اساطیری مشترک در ایران و هند (با تکیه بر مطالعات سنگ نگاره ها و گچ بری های دوره ی ساسانی)

چکیده      ایران و هند دارای مشترکات فرهنگی ـ هنری بسیاری می­باشند؛ این اشتراکات را می­توان نتیجه ارتباط گسترده و همزیستی تاریخی این دو تمدن بزرگ دانست. در این پژوهش سعی برآن است با تکیه بر نقوش و نشان های نمادین و اساطیری موجود در سنگ نگاره­ها و گچ بری های دوره­ی ساسانی و مقایسه­ی آنها با نقوش نمادین موجود در هنر هند، نقوش و نشان های نمادین و اساطیری مشترک در این دو تمدن بررسی و ارزیابی شود. ن...

متن کامل

بررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگاره های شاهنامه)

نقش­مایه­های نگاشته شده در نگاره­های شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانه های متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانه­های تصویری. نمونه­ای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقش­مایه­های تصویری آن بچشم می­خورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهش­های انجام شده دربارة فرّ، پژوهش گران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم (ص) - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023