بررسی ساختار گرافیکی کتیبه های کاشیکاری شده مسجد نصیرالملک شیراز(با نگاهی به مساجد مشیر و وکیل)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهناز جبری
- استاد راهنما بهرام کلهرنیا منوچهر رخشان
- سال انتشار 1393
چکیده
کتیبه ها به عنوان اسناد با ارزش تاریخی ، از دوره ی تاریخی و محدوده ی زمانی و مکانی مشخصی، اطلاعات با ارزشی را انتقال می دهند.در این میان خطوط به عنوان با ارزش ترین عناصردر کتیبه ها ،به ویژه در دوره ی هنر اسلامی ،اغلب نقش مرکزی را ایفا می کنند.چنانچه اشاعه ی کلام الله و ترویج آن در دوره ی اسلامی در کتیبه ها ،به عنوان هدف اصلی است که همه ی اجزا در تکامل آن بکار گرفته شده اند.کتیبه نوشته ها اغلب همچون نگینی بر دیواره های مسجد می درخشند وکلام وحی را انتقال می دهند. در این پژوهش مسجد نصیرالملک شیراز ،به دلیل اهمیت خاص آن در بین مساجد ایرانی ،که در واقع آغازگر یک سنت تصویری جدید است، به عنوان مطالعه ی موردی انتخاب شده است و ساختار گرافیکی تعدادی از کتیبه های آن مورد مطالعه قرار گرفته است.در این راستا مسجد وکیل و مشیر نیز تا حدودی مورد مطالعه قرار گرفته اند. شجاعتی که در این مسجد هنرمند برای اولین بار،در یک مکان مذهبی از خود نشان داده است و سنت گزاری جدیدی که کرده است، بازتاب جریان های سیاسی ،اجتماعی عصر قاجار و تأثیر فرهنگ بیگانه است. در این پژوهش با مطالعه ساختار برخی از کتیبه های کلیدی و به ویژه کتیبه نوشته ها ی این مسجد با رویکردی نو،راه حل های نوین بصری با استفاده از حروف فارسی برای گرافیک محیطی دنیای امروز،ارائه شده است. همچنین کلیه ی اطلاعات در این پژوهش با مطالعات اسنادی و میدانی صورت گرفته است.
منابع مشابه
بررسی ساختار گرافیکی خطوط و نقوش مسجد جامع کبیر نی ریز- پروژه عملی: طراحی کتیبه با توجه به کتیبه مسجد جامع نی ریز و کتیبه های مشابه
با آشنایی جایگاه ویژه تزیین در هنر ایران و دقت هنرمندان در طراحی نقش ها، می توان به ارزش های غنی نقوش در هنر ایران پی برد. هنر گچبری بخشی از تزیینات معماری ایران است. با مطالعه گچبری های معماری ایران می توان با منابع مهمی از سابقه تصویری این هنر آشنا شد، به طوری که ویژگی های منحصر به فرد در روش اجرای گچبری ها به طور مستقیم در کیفیت بصری و غنای نقش ها تاثیر گذاشته است. این آثار در واقع دامنه وسی...
15 صفحه اولتبیین ویژگیهای گرافیکی کتیبه های کوفی بنایی مسجد جامع اصفهان
کتیبه نگاری در ایران سابقه ای طولانی دارد. کتیبه ها را بر اساس معیارهای مختلف از جمله نوع خط می توان دسته بندی کرد. خطوط کوفی، به ویژه مَعقلی که خاص بنا طراحی و استفاده می شود از نمونه های شاخص تزیینات کتیبه ای معماری اسلامی است. خط کوفی تاریخچه ی تکامل پرفراز و نشیبی را پیموده است. به طور کلی می توان گونه های مختلف کوفی را به سه دسته ساده ی تحریری، انواع تزیینی و کوفی بنایی ( مَعقِلی) دسته بندی ک...
15 صفحه اولبررسی کتیبه های برج سه گنبد و مسجد جامع ارومیه
برج آجری سه گنبدِ شهر ارومیه از بناهای ارزشمند قرن ششم هجری است. این بنای استوان ه ا ی شکل که سردری مزین به نقوش زیبا و تزیینات آجرکاری و کتیبه های آجری دارد، از بناهای شاخص این دوره است. در قسمتِ ورودی این برج، کتیب ههایی به خط کوفی و تراشیده شده از آجر، نقش بسته است. در قسمت پایانی کتیبۀ دورِ سردر، تاریخ محرم ۵۸۰ قمری نوشته شده است. مسجد جامع نیز یکی دیگر از آثار معماری ارزشمند ارومیه است. از مش...
متن کاملبررسی کتیبه های برج سه گنبد و مسجد جامع ارومیه
برج آجری سه گنبدِ شهر ارومیه از بناهای ارزشمند قرن ششم هجری است. این بنای استوان ه ا ی شکل که سردری مزین به نقوش زیبا و تزیینات آجرکاری و کتیبه های آجری دارد، از بناهای شاخص این دوره است. در قسمتِ ورودی این برج، کتیب ههایی به خط کوفی و تراشیده شده از آجر، نقش بسته است. در قسمت پایانی کتیبۀ دورِ سردر، تاریخ محرم ۵۸۰ قمری نوشته شده است. مسجد جامع نیز یکی دیگر از آثار معماری ارزشمند ارومیه است. از مش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023