بررسی مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران (1330-1390ه.ش)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده راضیه کشوری کامران
- استاد راهنما بهنام جلالی جعفری
- سال انتشار 1394
چکیده
مدرنیسم در دنیای غرب می تواند به فلسفه و فرهنگ دوره ی مدرن اطلاق شود. این دوره شاهد تجربیات بی سابقه در هنر بود؛ که در نقاشی از رئالیسم به امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی کشیده شد. این تحولات هم سو و هماهنگ با فرهنگ و هنر غرب شکل گرفت و مراحل تکامل خود را طی کرد. امّا این هماهنگی فرهنگی در هنر ایران شکل نگرفت. با وجود این، از اهداف این پژوهش آن است که مدرنیسم در سنت ایرانی جایگاهی دارد یا خیر؟ باید افزود که در هنرِ معاصر ایران، سنت و مدرنیسم در تقابل با یکدیگر است. زیرا که نمی توان به حفظ سنت ها و هویت فرهنگی معتقد بود، امّا به دیانتی که مأخذ و مبنای آن سنت و فرهنگ است، بی اعتقاد بود. پس نمی توانیم فلسف? مدرنیسم را بپذیریم؛ چرا که بدون قبول فلسف? مدرنیسم هم می توان زندگی کرد. به شرط آن که از فواید حاصل آن، در جهت رشد و بالندگی هنر و فرهنگ و هویت ملّی و ایرانی استفاده کرد. نوگرایان در جدالی که با سنت گرایان داشتند پس از سال ها تقلید از هنر کهنه و فرسود? غرب به این نتیجه رسیدند که باید هنری خاص و مختص ایران و متناسب با فرهنگ آن داشت، که در مکتب سقاخانه خود را نمایاند. پس به عنوان یک هنرمند ایرانی باید به خود و توانمندی های خود ایمان داشت، چرا که هنرمند همچون پیام آور است بر جامع?ی خویش.
منابع مشابه
بررسی تاثیر پست مدرنیسم بر نقاشی معاصر ایران
چکیده پایان نامه: پست مدرنیسم، مهمترین جنبش فلسفی، فرهنگی و هنری روزگار معاصر است که در نیمه دوم قرن بیستم، در واکنش به فلسفه مدرن و پیش فرض های آن به وجود آمد. پست مدرنیسم پیکره پیچیده و درهم تنیده و متنوعی از نظریات، آراء و اندیشه هایی است که در دهه 1970 سر برآورد و تاکنون در حال گسترش است .به طور کلی می توان گفت که پست مدرنیسم رجعتی است به دوران کلاسیک با دیدگاهی مدرن یا به عبارتی دیگر، دو...
15 صفحه اولبررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر
نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...
متن کاملتحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگی...
متن کاملپست مدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر ایران (بررسی مؤلفههای پست مدرن در آثار هوشنگ گلشیری)
اصطلاح «پست مدرنیسم» اگر چه امروز در ایران از طرف نویسندگان و حتی منتقدان بارها و بارها بکاربرده میشود، اما به علّت عدم آشنایی با خاستگاهها، اصول و مؤلفههای این نوع ادبی، قائل بودن به چنین جریانی را در ادبیات داستانی ایران همواره با تردید همراه میسازد. این که چه خصایصی را میتوان به عنوان مبنا جهت قیاس مؤلفهها مدّنظر قرار داد و آیا آن ویژگیها تنها به جهت اقتباس از شیوههای جهانی صورت یاف...
متن کاملتعامل و تقابل سنت و مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران در روند دگرگونی های اجتماعی
نقاشی ایرانی در طی ادوار مختلف در سایه تحولات اجتماعی دستخوش دگرگونی های بسیاری بوده و به عنوان عنصری فرهنگی در متن جامعه به تدریج خود را با این تحولات همراه ساخته است. روند این دگرگونیهای اجتماعی در دوران معاصر سرعت بیشتری یافته است. از این رو با ورود جامعه سنتی ایران به تجدد نقاشی ایرانی ویژگیهای مخصوص این دوران گذر را پیدا کرده است. این پژوهش تلاشی برای شناخت و تحلیل تأثیر زمینه های اجتماع...
15 صفحه اولتاثیر مولفه های پست مدرنیسم و شناسایی آن در نقاشی معاصر ایران
جنبش های هنری نوین با توجه به رسانه های جدید و سرعت انتقال اطلاعات بی شک برفضای هنری جوامع گوناگون تأثیر ژرفی گذاشته اند. جامعه ی نقاشان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، بنابراین نگاه ما بر آثار آن ها در جهت رسیدن به گونه شناسی مولفه های به کار رفته متأثر از آثار پست مدرنیستی غربی معطوف شده است. با مشاهده ی عمیق آثار پست مدرنیستی هنرمندان غربی، مولفه های اصلیِ الهام بخش، تأثیرگذار و دنبال ش...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023