فن شناسی و آسیب شناسی نقاشی های روی لعاب کاشی در اتاق شمالی طبقه دوم کاخ شمس العماره برای طرح حفاظت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده ژاله چمنی
- استاد راهنما کورس سامانیان فرانک بحرالعلومی
- سال انتشار 1393
چکیده
کاخ شمس العماره به عنوان اولین بنای مدرن و مرتفع تهران در سال 1282ه.ق به دستور ناصرالدین شاه به تقلید از ابنیه اروپایی ساخته شد .در این بنا نه تنها در معماری و پلان بلکه در اجرایی تزئینات نیز از آثار اروپایی الهام گرفته شده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تزئینات خاص و منحصر بفرد نقاشی در کاخ شمس العماره می باشد.این تزئینات بصورت نقاشی های کارت پستالی اجرا شده و بر روی کاشی های نصب شده در ازاره اتاق ضلع شمالی طبقه دوم این عمارت نقاشی شده اند.کاشی های تکیه گاه نقاشی سفید رنگ و دور تا دور اتاق بر روی ازاره های دیوارها نصب گشته اند.نقاشی ها که کاملا با تقلید از نقوش نقاشان فرنگی اجرا شده اندبه نظر رنگ روغن بوده و به صورت تک تک در مرکز هر کاشی اجرا شده اند.حاشیه هر نقاشی توسط یک طرح چلیپایی بصورت لایه چینی ظریف با گچ برجسته کاری شده و نهایتا این کادر گچی رنگ آمیزی شده است.این لایه گچی دقیقا بر روی بند کشی کاشی ها اجرا شده . با توجه به منحصر بفرد بودن تکنیک نقاشی بر روی لعاب کاشی ،متاسفانه بدلیل تعطیل بودن این کاخ تاکنون هیچگونه بررسی فنی و تکنیکی بر روی این کاشی ها و نقاشی های روی آنها انجام نگرفته است.در این تحقیق برای شناسایی فنی و تکنیکی نقاشی های مذکور و پی بردن به مواد و چگونگی استفاده از آنهاعلاوه برمطالعات کتابخانه ای و تطبیقی انجام یک سری آزمایشات آنالیز مواد نظیر ftir.xrf.plm نیز ضروری بود. با کمک اطلاعات حاصل از فن شناسی اثر پس از آسیب نگاری و آسیب شناسی لایه تکیه گاه (کاشی) و و لایه رنگ (نقاشی) ،علت آسیب های وارده به اثر را ریشه یابی کرده ونهایتا با بررسی شرایط محیطی و شناخت عوامل مخرب ، برنامه ای برای حفاظت و پیشگیری از آسیب های مجدد ارائه داده شده است.همچنین با بررسی مبانی نظری مرمت نقاشی ،به شرح عملیات موزون سازی انجام گرفته بر روی قسمت های کمبود اثر ، پرداخته شده است. با تطبیق نتایج حاصل از آنالیزها ،رنگدانه های شناسایی شده به این شرح می باشند:رنگدانه آبی:آبی پروس + درصد کمی لاجورد، رنگدانه سبز تیره و روشن :سبز زنگار ، رنگدانه قرمز روشن و تیره : قرمز اخرا ، رنگدانه قهوه ای روشن : سفید سرب . همچنین بستر سازی نقاشی ها به وسیله همان سفید سرب (رنگ زمینه) صورت گرفته است.شناسایی روغن در بست رنگها , احتمال رنگ روغن بودن نقاشی ها را تایید می کند.
منابع مشابه
آسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگیهای نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان
آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...
متن کاملآسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگیهای نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان
آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...
متن کاملفن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت از تزیینات نقاشی روی سنگ بقعه شاه عباس ثانی قم.
مقبره ی شاه عباس دوم صفوی در جوار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، بقعه ای 12 ضلعی است که در سال 1077 ساخته و تزئین شده است و از ویژگی های منحصر به فرد دوران طلایی هنر صفوی بهره برده است. ازاره ی سنگی این بنا با گُل های زیبایی به همراه تزئینات اسلامی و طلاکاری، آراسته شده است. درحالیکه این آثار، پس از حدود 350 سال از وضعیت مناسبی برخوردار بود، در دهه های اخیر آسیب های زیادی دیده است. در این...
فن شناسی و آسیب شناسی ستون های سنگی قلعه صمصام شلمزار برای ارائه طرح حفاظت
قلعه ی صمصام السلطنه ی شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری و در جنوب غرب ایران قرار دارد. این قلعه در سال 1318 ه.ق توسط مرتضی قلی خان صمصام السلطنه ساخته شد و از نمونه قلعه هایی است که دارای ستون های سنگی منحصر به فرد دوره قاجاریه می باشد. با بررسی ساختار ستون ها می توان اطلاعات مناسبی از هنر حجاری دوره قاجاریه ی را در اختیار قرار دهد. ستون های بنا با گذشت زمان، متحمل آسیب های گوناگونی شده اند ک...
بررسی فنی و آسیب شناسی تزئینات چوبی الحاقی کاخ صاحبقرانیه و ارائه طرح حفاظت (مورد مطالعه، تزئینات نقاشی روی چوب درسقف اتاق سوخت)
تزئینات نقاشی الحاقی سقف « اتاق سوخت کاخ صاحبقرانیه » به عنوان نمونه ای تحسین برانگیز از تزئینات وابسته به معماری در دوران قاجار محسوب می شود که در دوره پهلوی، از شیراز به این کاخ منتقل شده است. حفظ و نگهداری از این دسته تزئینات انتقالی، بدون شناخت عمیق و صحیح ارزش های مادی و معنوی نهفته در آن، مقدور نمی باشد. بررسی فنی تزئینات، نحوه انتقال و الحاق اثر در مکان جدید و تاثیراتی که این روند بر اصا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023