نماد شناسی در نقوش و تزیینات بنای گنبد سلطانیه

پایان نامه
چکیده

«آرامگاه اولجایتودر سلطانیه الگوی برجسته ای است که از مقابر متأخر ایرانی و هندی اقتباس شده است. گنبد سلطانیه دارای ویژگی مهمی از نظر معماری‏ است که باعث برجسته‏تر شدن این بنای تاریخی‏ شده است؛ در این تحقیق پژوهشگر، با مطالعه و استفاده از مقالات، پژوهش ها، مراجعه به کتابخانه، استفاده از اینترنت، و استفاده از نظریه های پژوهشگران هنر اسلامی، به مطالعه ی نقوش پرداخته است. در این پژوهش نمونه ی تحلیلی ، توصیفی استفاده شده؛ و تطبیق فرم و معنا مورد ارزیابی قرار گرفته است. فصل اول شامل کلیّات تحقیق(بیان مسأله، پیشینه تحقیق، اهداف کلی و تفصیلی، اهداف فرعی، روش تحقیق و شیوه های مورد استفاده، اهداف اصلی، پرسش و فرضیات) می باشد؛ در فصل دوم به تاریخچه ی گنبد سلطانیه، تکنیک های به کار رفته و انواع تزیینات موجود در بنا پرداخته شده است. در فصل سوم، بررسی نماد پردازی اسلامی و تطبیق با بنای گنبد سلطانیه قرار گرفته است. درفصل چهارم تحلیل عناصر در تززینات گنبد سلطانیه از جمله بررسی نمادین رنگ در تزیینات، اشکال، فرم ها و اعداد به کار رفته در ساختار بنا و تزیینات آن، و در آخر نتیجه گیری و منابع مورد استفاده، قرار دارد. واژگان کلیدی: گنبد سلطانیه، هنر اسلامی، شکل و فرم، نقوش، تزیینات.

منابع مشابه

فن شناسی و آسیب شناسی تزیینات موسوم به "پته" زیر گنبد سلطانیه

بنای با شکوه گنبد سلطانیه در زمان سلطان محمد اولجایتو (713-703ه ق) بنیان نهاده شد که با انواع تزیینات نفیس، مجموعه ای ارزشمند از هنرهای دوره ی ایلخانی است. از ویژگی های این بنا اجرای تزیینات در لایه های مختلف بر روی سطوح داخلی است که تزیینات گچ بریِ با واسطه ی پارچه موسوم به "پته" یکی از این تزیینات به شمار می رود. هدف کلی تعیین شده در این پژوهش، فن شناسی و آسیب شناسی این نوع تزیین می باشد که می...

15 صفحه اول

بررسی فن شناختی نوعی از تزیینات گچیِ زیر گنبد سلطانیه

ارزش تزیینات گچی روی پارچه ی موسوم به پته در گنبد سلطانیه به قدمت، سبک و فن اجرای مبتکرانه-ی آن است. در حال حاضر از این تزیینات آثار اندکی به جای مانده است. با استناد به شواهد ارائه شده در این نوشتار، ساختار تزیینات مذکور لایه ای است. این تزیینات به صورت الحاقی در فضای زیر کاسه ی گنبد و همچنین مقرنس های ایوان شمال غربی و جنوب شرقی در طبقه ی اول اجرا شده اند. ترتیب قرارگیری لایه-ها ی تزیینات عبا...

15 صفحه اول

مطالعه سیرتحول نقوش چلیپایی در تزیینات معماری دوره اسلامی ایران و زیبایی شناسی و نمادشناسی آن

چکیده نقوش چلیپایی در ادوار پیش از اسلام برای تزیین هنرهای مختلف بکار رفته است و این نقوش در تزیینات معماری دوره اسلامی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی مفاهیم، زیبایی شناسی و سیر تحول این نقوش در تزیینات معماری دوره اسلامی ایران از آغاز تا پایان دوره زند و قاجار پرداخته شده است. هنرمندان متفکر دوران اسلامی از همان ابتدا به اهمیت نمادگرایی و زیبایی شناسی این نقوش پی برد...

متن کامل

بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت گردشگران مورد شناسی: گنبد سلطانیه

صنعت گردشگری یکی از آسان‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کم‌آلاینده‌ترین صنعت‌ها برای کسب درآمد محسوب می‌شود. به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد گردشگری، این صنعت از سوی صاحب‌نظران به صادرات پنهان شهرت یافته است. از مؤلفه‌های مؤثر بر رشد گردشگری در مقاصد گردشگری، کیفیت ارائۀ خدمات است که می‌تواند زمینۀ جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا این پژوهش به منظور اندازه‌گیری میزان اثرگذاری کیفیت محصول گردشگری بر رضایت گر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023