بررسی بصری نقوش سفالینه های تل باکون

پایان نامه
چکیده

چکیده پایان نامه حاضر، نتیجه پژوهشی است به شیوه توصیفی- تحلیلی، درباره سفالینه های پیش از تاریخ تمدن تل باکون در نزدیکی تخت جمشید. هدف این پژوهش بررسی نقوش این سفالینه ها از دیدگاه بصری و فراهم کردن مجموعه ای طبقه بندی شده و تحلیل شکل شناسانه آن هاست. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 178 نقشمایه (تمام نمونه های یافت شده توسط محقق) از سفالینه های مذکور است که پس از جمع آوری و طبقه بندی، طی جداولی مورد تحلیل بصری قرار گرفتند. در نحوه ترسیم نقوش، سادگی و ایجاز حکم فرماست. عنصر خط، نقش اصلی را ایفا می کند و خطوط راست و راستای عمودی و ترکیب بندی متقارن در غالب نقوش وجود دارد. بافت خاصی نیز در اغلب نقوش وجود ندارد. روانی قلم، اغراق در فرم، تجرید و انتزاع از خصوصیات بارز این نقوش به شمار می روند. این نقوش دارای معانی نمادگونه بوده و مقدمه ای بر خطوط تصویری و الفبایی می باشند. این نقوش از نظر سبک اجرا به دو صورت طبیعت پردازانه و چکیده نگارانه ترسیم شده اند.

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.

The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...

متن کامل

تاثیر نقوش سفالهای باستانی (سیلک – تل باکون) در گلیم های عشایری )بختیاری- قشقایی)

سفال و گلیم نماد هایی از ذوق ، هنر و روح زیبایی خواه جامعه ایرانی هستند ، این دو مصنوع بشری به مدد نقش و نگاره هایی که بر آنها ایجاد می شود در مرحله ای والاتر با تعالی و زیبایی و هویت ایرانی پیوند می خورند . سفال قدیمی ترین دست ساخته برجای مانده بشر با درجه بالای ماندگاری در طبیعت است و گلیم به عنوان گونه ای از دست بافته های فرسایش پذیر ، عمری کوتاه نسبت به سایر مصنوعات بشری دارد . به همین دلیل...

15 صفحه اول

مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.

سفالگری یکی از دیرینه ترین هنرهایی است که تجلی گاه باورها، اساطیر و جهان بینی تمدن های بشری به شمار می آید و نقوشی که بر سفال نقش می بندد، معرف میراثی است که در آن بستر به وجود آمده است. هنر سفالگری در طی نخستین سده های اسلامی، غنا و ارزشی بیش از پیش یافت. در طبقه بندی انواع سفالینه های دوره اسلامی، سفال های نوع آقکند از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در مقاله حاضر، سعی شده تا پس از ترسیم پیش زمینه...

متن کامل

بررسی بصری نقوش سفالینه های یافت شده در شهر سوخته (زابل)

چکیده : این پژوهش را می توان بر اساس هدف بنیادی دانست زیرا با مطالعه مصاحبه و مشاهده در صدد شناخت و گسترش اطلاعات در مورد نقوش سفالینه های شهر سوخته است در مورد ماهیت روش این تحقیق نیز می توان آن را توصیفی دانست به این دلیل که محقق به دنبال چیستی و چگونگی و بررسی بصری نقوش این سفالینه ها است و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه های کتابخانه ای و میدانی است. سفالینه های منقوش و غیر منقوشی که در چها...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023