جنبه های ادبی شاهنامه فردوسی

پایان نامه
  • دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده مظفر نوری
  • استاد راهنما وحید مبارک
  • سال انتشار 1394
چکیده

از آن جا که پژوهش و تحلیل آثار ادبی، ما را در شناخت علمی و دقیق آن ها یاری می کند، نگارنده در این پژوهش کوشیده است تا جنبه های ادبی شاهنامه را بر پایه ی هماهنگی عناصر شعری(زبان، موسیقی، تخیل، عاطفه) و شگرد های داستان پردازی مورد بررسی قرار دهد. چرا که آرایش های ادبی یا هنرنمایی های فردوسی در پردازش داستان ها می تواند میزانی برای سنجش هنر شاعری و توان سخن پردازی او باشد. علاوه بر این، با شناخت این هنر ها از راه تحلیل ابیات و پیام کلی داستان ها، می توان به اندیشه و عواطف شاعر نزدیک تر شد. این پژوهش در دو فصل تدوین شده است. در نخستین فصل به هماهنگی عناصر شعری(زبان، تخیل، موسیقی و عاطفه) و اهمیت آن در رسانگی شعر پرداخته شده، آن گاه هماهنگی عناصر مذکور با آوردن نمونه های شعری و تحلیل داستان هایی از شاهنامه مورد بررسی قرار می گیرد. فصل دوم با عنوان شگردهای داستان پردازی فردوسی، ضمن تحلیل ویژگی های ساختاری و عناصر داستانی، به بررسی تطبیقی داستان هایی از شاهنامه با داستان کوتاه و مینی مال پرداخته می شود. در سرآغاز هر بخشی از این نوشته، مباحث نظری آن ذکر شده و در پایان همان بخش نیز نتایج حاصل از آن پژوهش بیان می گردد. در پایان به این نتیجه می رسیم که در کلام فردوسی، در عین فصاحت، قدرت بیان، انسجام و متانت الفاظ و روشنی و صراحت؛ قوانین سخنگویی و داستان سرایی رعایت شده است. کلید واژه ها: فردوسی، شاهنامه، هماهنگی عناصر شعری، داستان پردازی

منابع مشابه

جنبه تعلیمی مقولۀ آز در شاهنامه فردوسی و بهگودگیتا

بی­گمان شاهنامۀ فردوسی و مهابهاراتا از بزرگ­ترین­ شاه­کارهای حماسیِ تاریخ ادب جهان­اند. دفتر ششم مهابهاراتا با نام بهگودگیتا، به زعم بسیاری از منتقدان، فلسفی‏ترین بخش مهابهاراتاست که نمودی از ژرف­ترین اندیشه­های حکمی و عرفانی هندی را در پیش می­نهد. این اثر با تزلزل حاصل از تردیدِ ارجونا، پهلوان سپاهِ خیر، از گرفتار شدن در چنگال آز و کژی آغاز می­شود که باعث کناره­گیری او از رزم فرجامین شده است. پس ...

متن کامل

بررسی جنبه های ادبی فتوح السّلاطین عصامی (فردوسی دکن)

در پی دستور علاءالدین حسن بهمنی ـ بنیانگذار سلسله بهمنیان در دکن ـ مبنی بر اقامت فارسی زبانان در منطقه جنوب هند، عده ای از عارفان، دانشمندان، شاعران، هنرمندان و تاجران، از دهلی و بعضی شهرهای دیگر هند، و نیز از ایران و سرزمین های دیگر، به جنوب هند مهاجرت کردند. از جمله مهاجران برجسته، عبدالملک عصامی ـ شاعر بلندپایه و سراینده فتوح السلاطین (شاهنامه دکن) ـ است. در این مقاله، جنبه های ادبی این اثر ...

متن کامل

شاهنامه و جنبه های سینمایی آن

جهان بصری از طریق تصویر شکل می گیرد و به اشکال مختلف نشان داده می شود. شاهنامه به سینما نزدیک تر است تا سایر هنرها؛ شاهنامه و سینما تفکیک ناپذیرند، ابیات شاهنامه به شما امکان می دهد تا در تصویر غوطه بخورید و پس از غوطه ورشدن در تصاویر به تجسم سینمایی بپردازید در چنین حالتی است که همه چیز شکل پذیر و بصری می شود، هر بیت مثل یک نما شما را به بیت دیگر هدایت می کند، در ابیات سیر و سفر می کنید و همچن...

متن کامل

تحلیل ادبی نگاره های شاهنامه فردوسی

هنر نگارگری از نمونه های ادبی سرمشق گرفته است. با این وجود در تحلیل نگاره ها ع.ما ÷شتوانه های ادبی آن مغفول می ماند.با توجه به اهمیت شاهنامه نگاری در ادوار مختلف بررسی نگاره های شاهنامه می تواند تصویری از رابطه ادبیات و نگارگری آشکار سازد.برای رسیدن به درکی جامع از شاهنامه خوانش آن به همراه نگارههایش ضرورت دارد. تحلیل ادبی نگاره های شاهنامه جنبه های نوینی از قابلیت های متن ادبی را مکشوف میسازد....

15 صفحه اول

بررسی جنبه های دراماتیک داستان های پهلوانی شاهنامه فردوسی

شاهنامه فردوسی اثر حماسی منظوم بی مانند میراث ادب کهن فارسی و بلکه، به گواهی ادب شناسان معتبر، از گرانسنگ ترین نمونه حماسه نامه های منظوم در گستره ادب جهان است. اگرچه کار سراینده این اثر ـ فردوسی توسی ـ چنان که خود در سرآغازنامه سترگش تصریح نموده، به نظم درکشیدن بی کم و کاست و موبه موی روایت های حماسی نوشته شده ای بوده است که از روزگار باستان به روزگار وی رسیده بود، اما فرآورده تلاش سی و چند سا...

15 صفحه اول

تشبیه در شاهنامه فردوسی

تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023