طراحی موزه فرهنگ معاصردر شهر قم
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سید صالح احمدی
- استاد راهنما مهرداد جاویدی نژاد
- سال انتشار 1394
چکیده
: طراحی موزه فرهنگ معاصر در قم هدف اصلی است که در این پژوهش دنبال شده است؛ با توجه به اینکه در موزه های کنونی چنین ویژگی هایی وجود ندارد، بنابر این نیاز به طراحی موزه ای که موقعیتی برای تک تک بازدیدکنندگان از موزه فراهم نماید تا هر یک تجربه ای شخصی و فردی از استعار های موجود در این فضا بدست آوردند و بنابر ذهنیت فردیشان تاعمق و روح فضا نفوذ کنند؛ احساس گردید. از طرفی با توجه به عملکرد و رسالت اجتماعی موزه و همچنین متعدد بودن زمینه هایی که می توانند در موزه تجلی یابند و همچنین کمبود مکانی جهت معرفی آثار گذشته به خصوص دوران اسلامی در شهر قم باتوجه به اینکه یکی از اصلی ترین مراکز اعتقادی تشیع در دنیا می باشد،ضرورت وجود موزه و خلاء آن در این شهر هر چه بیشتر نمایان می شود. برخی از راهکارهای طراحی عبارتند از: اعتقاد به اهمیت رابطه ظرف و مظروف به عنوان رکن اصلی وجودی و معنایی معماری؛ معماری ظرفی برای انسان (فردی و اجتماعی) و رفتارهای اوست باید بر اساس موضوع، رابطه بین ظرف و مظروف در طرح معماری مورد توجه قرار گیرد، همچنین توجه به روابط بهینه بین انسان و محیط اطراف، در مرکز توجه قرار داشتن انسان در معماری و توجه به تمامی عناصر وجودی آن اعم از فیزیکی و روانی، انعطاف پذیر بودن بنا در برقراری روابط با انسان، طراحی بر اساس دید ناظر انسان و آنچه حقیقتا در فضای واقعی ادراک می شود و... از دیگر عواملی است که در طراحی در نظر گرفته شده است
منابع مشابه
برنامه ریزی فرهنگی و ارائه شیوه محاسبه سرانه برای طراحی موزه (نمونه موردی : موزه شهدای شهر شیراز)
«موزهها ابزار حفظ هویت فرهنگی و به زبان دیگر اساس دوام و بقای جامعه هستند.» اما ساخت موزه بر اساس نیازسنجی و سرانه موردنیاز واقعی توجیهپذیر و ممکن است. رویکرد اصلی مقاله حاضر، تخمین سرانهها و مساحتهای موزه شهدا در شهر شیراز است و هدف، دستیابی به روش مطلوب تخمین تعداد بازدیدکنندگان و مساحت ریز فضاهای موزه شهدا و ارائه الگو جهت دیگر نمونههای موزه است. نمونه موردی این مقاله موزه شهدای استان ...
متن کاملرابطه فرهنگ و معماری (با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران)
تحولات قرن حاضر، موجب دگرگونیها و تغییراتی در بین برخی جلوههای زندگی و فرهنگ جامعه ایرانی و کمتوجهی به معماری سنتی گردید. از طرفی سرعت وقوع این تحولات، مانع تطبیق آنها بافرهنگ جامعه شد. درحالیکه این تحولات در کشورهای اروپایی گامبهگام صورت گرفته بود و آنها تا حد زیادی تغییرات را بهراحتی جایگزین کردند. حال اگر برای باززندهسازی فرهنگ و معماری اصیل ایرانی، عوامل اساسی آن شناخته شود، این ه...
متن کاملموزه فرهنگ عشایر فارس
موزه ها از آنجا که سخن از آن رانده می شود معانی و مفاهیمی از تاریخ را با خود به دنبال می کشند. مفاهیمی که سناریویی از تاریخ در آن نهفته باشد تا چندی پیش موزه فقط ماکتی بود یا بهتر است بگوییم ساختمانی بود که در آن عناصر تاریخی به صرف تماشا و معرفی نمایش گذاشته شد. اما بعد از دوران کلاسیک و آغاز دوران رمانتیک یعنی با افزایش توجه به جنبه ای درونی وجودی انسان کلیه قوانین و قواعد پیشین در کلیه امور...
طراحی ساختمان موزه در شهر کرمانشاه
از طرفی در ایران با توجه به تاریخ ، فرهنگ و تمدن غنی در گذشته ، به نمایش آثار تمدن کهن ایرانی کمتر توجه شده است . در نتیجه به جهت یادآوری افتخارات تاریخی ،پیشینه هنری ،صنعتی -داشتن فضایی به عنوان موزه باستان شناسی ضروری می باشد ، فضایی که که در آن تمدن ما به نمایش گذاشته شود به طور ملموس تر و نزدیک تری با بستر فرهنگی جامعه ارتباط برقرار کند که این مطلب می تواند در جذب مخاطبان موثرباشد. نوع نگاه...
15 صفحه اولقم : تحولات ساختاری و عملکردی یک شهر مذهبی - فرهنگ
این پژوهش در سه بخش و یک نتیجه گیری تنظیم شده است :بخش اول، ویژگی خصوصیات محیط جغرافیایی شهرستان قم را با توجه به ماهیت جغرافیا یعنی مطالعه روابط متقابل انسان و طبیعت ، در سه فصل مورد بررسی قرار می دهد.فصل اول، ویژگیهای طبیعی که شناخت طبیعت بعنوان بستر اولیه و ارائه کننده منابع و امکانات ، موانع و محدودیت ها است .فصل دوم، خصوصیات انسانی - اجتماعی که شناخت انسان و اجتماع او را در بستر اولیه طبیع...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023