عناصر تراژدی شاهنامه در داستان های جمشید و سیاوش
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
- نویسنده شیوا شکوری
- استاد راهنما ثوراله نوروزی داودخانی
- سال انتشار 1393
چکیده
از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسان ها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافته اند و همواره به نحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشته اند. اقوام و ملت های باستانی جهان، آثار حماسی خود را عموماً در سال های نخستین دوران حیات قومی خود سروده اند و پس از آن که مراحلی از ترقی و پیشرفت فرهنگی را طی کرده و به پایه ای از کمال ذوقی و معنوی رسیده اند، به ایجاد و ابداع آثار درامی و تراژدی نائل شده اند. درصورتی که شاهنامه فردوسی، در تاریخ چندین هزار ساله ی ما ایرانیان، در زمانی به وجود آمده که ملت ایران دوره های درخشانی از تمدن و فرهنگ و معرفت را پشت سر گذاشته است و این امر در کمال و تمامیت این شاهکار بزرگ حماسی، چه از لحاظ ادبی و چه از لحاظ داستان پردازی، تأثیر و دخالت داشته است. داستان های این حماسه ی گران سنگ قابل قیاس با حماسه دیگر ملت ها نیست؛ چراکه برخی از آن ها دارای ویژگی هایی است که در داستان های حماسی دیگر ملت ها دیده نمی شود و آن عنصر درام و تراژدی است. عنصر درام و تراژدی که وجه ممیزه حماسه ملی ایران از دیگر حماسه های جهان است، در دو داستان جمشید و سیاوش به خوبی بیان گردیده است. این پژوهش تلاش شده است زمینه های تراژدی در این دو داستان تحلیل و بررسی گردد.
منابع مشابه
تحلیل عناصر تراژدی در شاهنامه (داستان جمشید، رستم وسهراب، سیاوش، رستم واسفندیار)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی اصول گرایس در داستان «سیاوش» در شاهنامه
هدف این پژوهش توصیفی، بررسی انطباق اصول گرایس در داستان سیاوش و مشخص شدن این مساله است که کدام یک از اصول چهارگانه گرایس بیشتر و کدام یک کمتر از همه در این داستان نقض شده است. بررسی مقایسهای انطباق گفتمان زنان و مردان در داستان سیاوش با اصول گرایس و تعیین اینکه آیا معنای تلویحی در این پیکره زبانی از نقض اصول گرایس ناشی میشود، از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به پاسخ پرسشهای مطرح...
متن کاملکارکرد سیاسی داستان سیاوش وروابط بین ایرانیان وتورانیان در شاهنامه
شاهنامه از برجسـتهترین آثار زبـان فـارسـی اسـت که با بیانی حماسی و تاثیرگذار بسیاری از روابط سیاسی حکومتهای ایرانی را با دیگر کشورها و ملتها به ویژه در دوران ساسانی برای ما آشکار میسازد. در شاهنامه پایههای بینش سیاسی ایرانیان و چگونگی شکلگیری حکومت از منظر سنتی بیان شده است. فردوسی به ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعه توجه داشته و نقش محوری پادشاهان را در اندیشههای سیاسی ایرانیان باستان عر...
متن کاملعلل دگردیسی ریشههای اساطیری شخصیت سودابه در داستان سیاوش شاهنامه
پژوهش حاضر بر آن است که علل و عوامل تغییر و دگرگونی عظیم الهۀ باستانی آب را مورد بررسی قرار دهد. در عصر ماقبل تاریخ، بر اثر پدیدة وامگیریِ اسطوره، باورها و آیینهای مربوط به الهه آب به ماوراءالنهر کشیده شده است. همزمان با شکلگیری نهایی داستانهای حماسی در ایران این الهه علاوه بر تحولات اجتناب ناپذیر اساطیری در جریان تلفیق و هماهنگی با الگوهای مردسالارانة قبایل هندوایرانی کهن و تطبیق با سنتها...
متن کاملخیانت در شاهنامه (با نگاهی به دو داستان رستم و شغاد و سیاوش و سودابه)
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023