جنبه های نمایشی اشعار پروین اعتصامی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سحر کبریتی
- استاد راهنما محبوبه حیدری عفت نقابی
- سال انتشار 1393
چکیده
پروین اعتصامی از شاعران پرآوازه ی معاصر ادب فارسی که در سرودن اشعار خود به سبک و سیاق پیشینیان رفته و یکی از آخرین حلقه های سلسله ی ادبیات کهن ایران است. او برای بیان افکار و مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسیِ خود، اغلب اشعار خود را در قالب فابل، داستان و مناظره سروده است؛ همین امر سبب حضور عناصر نمایشی و داستانی در اشعار او شده است. در این پژوهش سعی شده تا جنبه های نمایشی اشعار او از طریق تحلیل عناصر آن مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
بررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی
در این مقاله با در نظر گرفتن نظریههای یاکوبسن، زبانشناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونهای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر صورتگرایان، متن ادبی قبل از هر چیز مجموعهای از پدیدههای ویژة زبانی است، شعر مورد نظر از لحاظ ویژگیهای ساختاری و چهگونگی توازن موجود در شعر، ویژگی دستوری بهویژه در بررسی ...
متن کاملبررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی
در این مقاله با در نظر گرفتن نظریه های یاکوبسن، زبان شناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونه ای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر صورتگرایان، متن ادبی قبل از هر چیز مجموعه ای از پدیده های ویژة زبانی است، شعر مورد نظر از لحاظ ویژگی های ساختاری و چه گونگی توازن موجود در شعر، ویژگی دستوری به ویژه در بررسی ا...
متن کاملتمایزگونگی جنسیت در اشعار پروین اعتصامی پژوهشی زبانشناختی)
پژوهش حاضر با فرض بر این اصل که بین متغیر اجتماعی جنس و ویژگیهای زبانی گروههای آن، ارتباطی مستقیم و قاعدهمند وجود دارد و علیرغم نظر برخی ادیبان مبنی بر «مردانهسرائی» پروین اعتصامی، تلاش دارد تا با تکیه بر گرایشهای عام حاکم بر رفتارهای کلامی گروه زنان، ثابت نماید که این شاعره توانمند در بیشتر مختصات زبانی از جمله؛ استفاده از صورتها و اقلام واژگانی، کاربرد ساختها و الگوهای زبانی، انتخاب م...
متن کاملجلوه های کلاسیسیسم در اشعار پروین اعتصامی
هیچ هنر کامل و جاودانه ای ، در پیدایش وظهور خود ، از مجموعه ی جریاناتی که در حوزه ی تاریخی آن هنر وجودداشته بی بهره نیست ، وشعر نیز ماننددیگر هنرها ، در کمال و اوج خود، بی نیاز از کوششهای گذشتگان نیست .با این که در هر دوره ای از تاریخ ادبیات یا در هر سبک ادبی، بسیاری از عناصر شعر دست خوش دگرگونی می شود ، اما در یک نگاه فراگیر وکلی باید گفت ادبیات، درکل یک زنجیره ی بسیار بلند با حلقه های وابسته ...
15 صفحه اولمقایسة استعاره های مفهومیِ غم و شادی در اشعار پروین اعتصامی
مقالة حاضر، به بررسی و مقایسة استعارههای مفهومی شادی و غم در سرودههای شاعر معاصر، پروین اعتصامی (1320-1285) میپردازد. هدف از این پژوهش، مشخص نمودنِ حوزههای مبدأ بهکاررفته در استعارههای مفهومی موردِ اشاره، تنوع و فراوانی آنها و میزان جهانشمول بودنِ این مفاهیم در پیکرۀ موردِ نظر بودهاست. به این منظور، پس از مطالعة دیوان پروین اعتصامی، بیتهایی که دربرگیرندة مفهوم استع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023