عدالت از دیدگاه جلال الدین دوانی

پایان نامه
چکیده

باجود اینکه همه ی ما درکی از عدالت داریم ،اما درعین حال مفهوم عدالت برای ما چندان روشن نیست. در این پژوهش درصدد بررسی تعریف عدالت از دیدگاه دوانی هستیم و برای این منظور ابتدا به بیان آراء و نظرات افلاطون ،ارسطو و ابن مسکویه در رابطه با قوای نفس و فضایل می پردازیم تا میزان تأثیر پذیری دوانی از فلاسفه ی پیش از خود را نشان دهیم ؛سپس به بررسی دیدگاه دوانی در رابطه با فضیلت عدالت می پردازیم . دوانی برای تعریف عدالت ابتدا دو تقریر ازقوای نفس را ارائه می دهد و بنابر هر کدام از آنها عدالت را تعریف می کند و سرانجام تعریف نهایی خود از عدالت (جامع جمیع فضایل) را ارائه می دهد. با وجود اینکه دوانی کتاب "اخلاق جلالی"خویش را تحت تأثیر "اخلاق ناصری" خواجه نصیرالدین طوسی نوشته ، ولی درعین حال با استفاده از آیات و روایات و شرح بیشتر آن مطالب ، نه تنها کمک شایانی به فهم مطالب آن نموده ، بلکه درحقیقت وی با این عمل در صددپیون فضایل اخلاقی باشریعت بوده و تبیینی دینی ازفضایل اخلاقی ارائه کرده است .از نظر دوانی غرض از فضایل اخلاقی و عدالت ، رسیدن به مقام خلافت الهی است و از آنجایی که دغدغه ی خاصی نسبت به ایجاد جامعه ای عادل داشته ،درمیان مباحث اخلاقی خود به بحث عدالت به طور اعم و نیز عدالت سیاسی و اجتماعی اهمیت خاصی قائل شده است .

منابع مشابه

بررسی بخشی از آثار تفسیری "جلال الدین دوانی "

این رساله تلاشی است در ترجمه و تحقیق دو اثر تفسیری از جلال الدین دوانی (فیلسوف و متکلم نامی قرن نهم هجری .) جلال الدین دوانی از علمای بنام حوزه فلسفی شیراز و صاحب تالیفات متعدد می باشد. وی در تمامی علوم بخصوص علم کلام و فلسفه سرآمد همه علمای عصر خود بوده.جلال- الدین گرچه بیشتر یک فیلسوف و حکیم است تا مفسر،اما در زمینه تفسیر نیز آثار دارد.موضوع تحقیق حاضر تفسیر سوره کافرون، تفسیر آیه السرف و آیه...

تصحیح کتاب اثبات الواجب (القدیم) ملا جلال الدین دوانی

کتاب اثبات الواجب قدیم یکی از اثرات فلسفی ابوعبدالله محمدبن اسعد بن محمدالصدیقی معروف به ملا جلال الدین دوانی است و همانگونه که از نام کتاب پیداست ، استدلالهایی چند پیرامون اثبات وجود خداوند بر پایه های فلسفی و منطقی در خود دارد. چنانکه مولف خود در مقدمه کتاب تصریح می کند، این کتاب تقریبا" مختصر اما پرسود را به خواهش عده ای در یک تابستان گرم برهان تطبیق نگاشته است . نکته جالب دراین کتاب این است...

بررسی نظریۀ «توحید وجود» (ذوق التأله) از منظر جلال الدین دوانی متقدم و متأخر

جلال­الدین دوانی بنابر اکثر آثار به جای مانده از او دارای مشربی اشعری بوده است و گرایش به اصالت ماهیت در آثارش فراوان دیده می­شود. وی در رسائل و کتاب­های خویش با این دیدگاه به تبیین نظریۀ «ذوق التأله» خود پرداخته است و به وحدت وجود در حق و کثرت ماهیات منسوب به حق قائل شده است. او به نوعی سعی دارد، علاوه بر حفظ مواضع اشعری خویش، از دیدگاه عرفا در مسئلۀ «صدور کثیر از واحد» تفسیری اشعری بیان کند. ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023