مطالعه تطبیقی عنصر نور وهاله مقدس در نگارگری مانویان و هنر اسلامی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سیده الهام موسوی
- استاد راهنما زهرا رسولی
- سال انتشار 1393
چکیده
از دیرزمان، عنصر نور در اسطوره، تاریخ و فلسفه جهان شناسی اقوام گوناگون حضور داشته است. اوج حضور مفاهیم نورانی با شاکله عقلانی، در دین مبین اسلام مشاهده می شود . شناخت کامل عنصر «نور» و بررسی ماهیت آن با در نظر گرفتن نمودها و کارکردهای متفاوت و بررسی سیر تاریخی و تحول آن در مکاتب و ادیان مختلف میسر می شود. حضور نور در دو بعد از مهمترین ابعاد هنری اسلامی یعنی معماری و نگارگری جلوه و حضوری ذاتی دارد. به عبارت دیگر این نور است که تعیین کننده هویت ذاتی اثر هنری است یعنی نه تنها اثر را نماد جلوه نورانی وجود قرار می دهد، بلکه بدان شکوه و جلالی می بخشد. نگارگر ایرانی بُعد را می دید و می شناخت، ولی از آن دوری می کرد چرا که دوری اجسام و کوچک شدن آن را با خطاهای چشم سر مربوط می دانست. پس به چشم دل روی می آورد. و به این باور قلبی رسیده بود که تمامی صفحات را نور الهی به طور یکسان روشن می کند. هدف اصلی در این بحث، ارائه ی دقیقی ای از کاربرد رابطه ی نور و رنگ طلایی در هنر مانوی است. از بررسی رابطه ی بین نور و رنگ طلایی در آثار مانوی و نگارگری ایرانی به نظر می رسد که تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. هر چند در نگارگری اسلامی کاربرد رنگ طلایی به تجلی عالم مثالی و الهی می انجامد، در نگارگری مانوی به طور صریح چنین امری مشاهده نمی شود.
منابع مشابه
هنر شرقی، هنر مقدس
نگرش ادیان و مکاتب گوناگون به زیبایی و جمال، نقشی بسزا و تعیین کننده در شکل و محتوای آثار هنری آنها دارد. در تمدن های شرقی، هنر از دیرباز در اکثر مواقع با دیدی شاعرانه، آیینی - عرفانی و یا اساطیری همراه بوده و هدفش نزدیک کردن هرچه بیشتر انسان به زیبایی مطلق بوده است. با بررسی جنبه های فرهنگی و آیینی رویکرد هنری در مشرق زمین، همچنین مطالعۀ اندیشه ها ، دیدگاه ها و جهان بینی های متفاوت و طبقه بند...
متن کاملبینش فلسفی ایرانیان دربارة نور و تجسم آن در هنر نگارگری
پژوهش حاضر در جستجوی یافتن پاسخی به این پرسش است که نوع تجسم نور در نگارگری ایران چگونه بوده است و این که آیا این نوع از تجسم میتواند مرتبط با نوع بینش فلسفی ایرانیان دربارة انوار الهی و جهان ملکوت باشد؟ در پاسخ به این پرسش، ابتدا مکاتب فکری، فلسفی و بینشی ایرانیان نسبت به نور، با رعایت تقدم و تأخر تاریخی آن (تفکر مزدایی، مانوی، اسلامی ـ عرفانی) شرح داده شده است، ضمن ورود به هرکدام از این...
متن کاملمطالعه تطبیقی شمایل حضرت مریم (س) در نگارگری اسلامی و نقاشی مسیحی
شمایل نگاری ب همثابه هنری مقدس، تصویرگر معنویت و وجه الهی شخصیت های مقدسدر هنرهای دینی بوده است. ماهیت شمایل نگاری مبتنی بر ساختار تنزیهی یا تشبیهی آن تعیینم یشود. ازآنجاکه در روند تاریخی هنر مغرب زمین، صورت جدیدی از تصویرگری شمایل مقدسینمبتنی بر رویکرد تشبیهی ظهور یافت که از قداست آنان کاست، این مقاله درصدد مطالعهتطبیقی )مقایسه ای( شمایل حضرت مریم؟سها؟ از منظر دو رویکرد...
متن کاملبررسی تطبیقی نقشمایه «مارپیچ» در هنر اسلامی و هنر محیطی
«مارپیچ» از جمله شکلهای موجود در طبیعت است که در درون خود رازهای نهفته بسیار دارد. در حیوان، نبات و جماد، از کهکشان گرفته تا اتم، طبیعت، سرشار از شکلهای مارپیچی است. انسانها، همواره به این نقشمایه نمادین و اسرارآمیز توجه داشتهاند و برای آن مفهومی مقدس قائل بودهاند. هنر، همچون زندگی به مارپیچ روی میآورد و هنرمند با الهام از طبیعت، از این نقشمایه نمادین برای خلق اثرش بهره میگیرد. در این...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی
یان مسئله : اسفنکس از انواع نقوش جانوران ترکیبی است که انسان پیشین آن را با ذهن و تخیل خودش آفرید و در طی ادوار مختلف تاریخی، با مفاهیم و ظواهر متفاوت پرورش داد. این نقش در ایران هم نمود پیدا کرد و در دوران باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود کاربرد و اهمیت اسفنکس د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023