آسیب شناسی دینداری از منظر قرآن و تبیین روایی آن آسیبها
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده فاطمه کاشانی
- استاد راهنما حمیدرضا مستفید
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده دستیابی به سعادت تضمین شده از سوی خداوند، در حیات دنیوی و اخروی، مستلزم پایبندی به دین و دینداری نمودن صحیح و شایسته میباشد. به سلامت طی نمودن مسیر دینداری در گرو شناخت آسیبها و آفتهایی است که دینداری را از مسیر اصلی اش منحرف مینماید. شناخت آسیبهای دینداری موجب میشود تا ضمن پیشگیری از گرفتار شدن بدانها، در صورت ابتلا، در جهت رفع آنها اقدام گردد. قطعاً بهترین منبع برای شناسایی مسیر صحیح دینداری و آفات پیش روی آن، قرآن کریم و در کنار آن کلام ائمه (علیهم السلام)است که معرفی کنند? دین حق میباشند. بنابراین مسأل? اصلی در این پژوهش این است که آسیبهای دینداری از منظر قرآن چیست؟ آموزههای دینی در سه حوز? اعتقادی، اخلاقی و احکام قرار دارند، که به طور کلی میتوان محتوای دین را در دو ساحتِ مباحث نظری و عملی جای داد. با توجه به این تقسیمبندی، در این پژوهش آسیبهای وارد شده به دینداری، در دو ساحت ذکر شده مورد بررسی قرار میگیرند. بنابراین آسیبهای دینداری، شامل آسیبهای دینداری در حوز? نظری و آسیبهای دینداری در حوز? عملی میباشند. در اینجا منظور از آسیبهای دینداری در حوز? نظری، عقاید، باورها و تصورات ناصحیحی هستند که به دینداری صدمه میزنند و عبارتند از: اعتقاد به کافی بودن محبت خدا و پیامبر و عدم عمل به فرامین آنها، اعتقاد به کفایتگری ایمان به تنهایی، انتظار بهشت بدون تحمل سختیها، بصیرت نداشتن نسبت به دین، تأثیرپذیری از وعد? به دوش گرفتن گناه توسط دیگری، برداشت ناصحیح از نظام ثواب و عقاب با تمنّای مغفرت الهی داشتن بدون عمل مناسب، عدم تعادل در خوف و رجاء، کمّیت گرایی در دین. به نظر میرسد اصلیترین آسیب در این حوزه، بصیرت نداشتن نسبت به دین است که سایر آسیبها نیز بدان باز گشته و از آن سرچشمه میگیرند. در این پژوهش برای عملکردهای فردی که قدم در مسیر دینداری میگذارد، سه عرصه تعریف شده است. یک عرص? شناخت دین، دو عرص? عمل به دین و سوم عرص? ثبات و ماندگاری در دین. بنابراین مراد از آسیبهای دینداری در حوز? عملکرد، اعمال و رفتارهایی هستند که به هر یک از این عرصهها صدمه میزنند. عملکردهای آسیبرسان به دینداری در عرص? شناخت و دریافت دین عبارتند از: ایجاد بدعت و تبعیت از آن، تأسی نکردن به الگوهای شایسته، تبعیت بی قید و شرط و کورکورانه، دریافت مسائل مربوط به دین از مسیر ناصحیح، فرقه فرقه شدن در دین، کنکاش در جزئیات دین که توسط شارع مسکوت واقع شده است. در میان آسیبرسان خواهد بود که منشأ سایر عملکردها در این بخش نیز خواهد بود. عملکردهای آسیبرسان به دینداری در عرص? عمل به دین شامل: ارتکاب گناه، به تأخیر انداختن توبه، تسلیم نبودن در برابر اوامر الهی و تبعیض قائل شدن در عمل بدانها، دلسوزی نسبت به گناهکار به جای اجرای حدود و احکام دین خداوند، دنیا گرایی و ترجیح دنیا بر دین و آخرت، دینداری موسمی و مقطعی، عدم اعتدال، عمل نکردن به کتاب الهی با وجود نگهداری و قرائت آن، فراموش نمودن یاد مرگ، کندی و عدم سرعت عمل در انجام امور خیر، هواپرستی، یاری نکردن دین خدا میباشند. از مجموع عملکردهای بیان شده، ظاهراً آنچه به عنوان اصلیترین عملکرد آسیبرسان به دینداری در عرص? عمل به دین، میباشد، هواپرستی است که وجود سایر عملکردهای آسیبرسان در این بخش، نشأت گرفته از آن خواهد بود. عملکردهای آسیبرسان به دینداری در عرص? ثبات و ماندگاری در دین عبارتست از: جدیّت نداشتن و مصمم نبودن در عمل به دین، صبور نبودن در مسیر دینداری، عدم تداوم و استمرار در عمل به بایستههای دینی، مهاجرت نکردن برای نجات و حفظ دین خود. به نظر میرسد سرچشم? عملکردهای آسیبرسان در این عرصه، صبور نبودن در مسیر دینداری میباشد. در نتیجه صرفنظر از تقسیمبندیهای بیان شده، آسیبهای دینداری عبارتند از: بصیرت نداشتن نسبت به دین، دریافت مسائل مربوط به دین از مسیر ناصحیح، هواپرستی و صبور نبودن در مسیر دینداری. کلیدواژهها: دین، دینداری، آسیبشناسی دینداری، شناخت دین، عمل به دین.
منابع مشابه
آسیب شناسی عبادت از منظر قرآن و حدیث
عبادت که اصلی ترین وظیفة بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبة درونی و بیرونی می پردازد . ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزة وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که ناآگاهی از آنها موجب آسیب ز...
متن کاملآسیب شناسی عبادت از منظر قرآن و حدیث
عبادت که اصلی ترین وظیفة بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبة درونی و بیرونی می پردازد . ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزة وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که ناآگاهی از آنها موجب آسیب ز...
متن کاملآسیب شناسی عبادت از منظر قرآن و حدیث
عبادت که اصلی ترین وظیفة بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبة درونی و بیرونی می پردازد . ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزة وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که ناآگاهی از آنها موجب آسیب ز...
متن کاملآسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم
این نوشته در پی آن است که به آسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم بپردازد. دین در نگاهی واقع بینانه قدرت را یکی از نعمت های الهی می داند، اما همانند دیگر نعمت ها همواره در معرض آسیب قرار دارد. شناسایی آسیبها از منظر قرآن کریم در آینۀ رفتارها و گفتارهای قدرتمندان صالح و ناصالح میتواند برای همۀ آنان که دغدغۀ کاربری شایستۀ قدرت را دارند، مفید باشد؛ زیرا که این کتاب منبع بنیادین اندیشۀ سیاسی ا...
متن کاملآسیب شناسی و آسیب زدایی «مراء» از منظر قرآن و روایات
از شیوه های تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت، در مواجه با اندیشه های مخالفان اسلام، مناظره و احتجاج هایی بوده است که ائمّه معصومین یا تربیت یافتگان آنها در طول تاریخ انجام دادند. «مناظره» صرفاً برای ساکت نمودن طرف مقابل صورت نمی گیرد و نیز برای الزام دیگر مسلمانان به تمکین و قبول استدلال دینی و فرهنگی بین مذاهب اسلامی نمی باشد، بلکه مناظره زیربنای وحدت اسلامی و مقدّمه ای برای رسیدن به اصول مشترک و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023