استعاره در سه جزء آخر قرآن کریم
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مصطفی غلامی
- استاد راهنما غلام محمد محمدی خرم آبادی محمد باقری سبزوار
- سال انتشار 1393
چکیده
این رساله با عنوان «استعاره در سه جزء آخر قرآن کریم» با استفاده از کتاب ها و تفاسیر مختلف همچون :«الجدول فی اعراب القرآن و صرفه و بیانه اثر محمود صافی» و «الاتقان فی علوم القرآن جلال الدین عبدالرحمن سیوطی» و «اسالیب البیان فی القرآن سید جعفر حسینی» و...با روش کتابخانه ای در صدد یافتن انواع استعاره های موجود در سه جزء مذکور و تبیین معانی و مفاهیم به کمک این آرایه ی بیانی است. مهم ترین سوالاتی که این رساله به آنها پاسخ می دهد عبارتند از: 1- آیا فهم استعاره در درک معانی قرآن موثر است؟ 2- استعاره در ترجمه و تفسیر قرآن چه تأثیری دارد؟ 3- نوع استعاره های موجود در سه جزء آخر کدام اند؟ 4- آیا بلاغت استعاره از دیگر مباحث علم بیان برتر است؟ بنابراین آگاهی از مشبه یا مشبه به های محذوف (انواع استعاره ها) در متن آیات و تحلیل درست آنها کمک می کند که خواننده ی این کتاب آسمانی به درک صحیح و بهتری دست یابد و ضمن ارائه ی ترجمه ای قابل قبول، با درک بلاغت خاص استعاره به ظرایف پنهان و علوّ بیان قرآن کریم پی ببرد.
منابع مشابه
ساختهای همپایه در جزء سیام قرآن کریم
دوفصلنامهی پژوهشهای قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال دوم، شمارهی اول، پیاپی سوم، بهار و تابستان 1394 هـ. ش/2015م صفحات 65- 91 ساختهای همپایه در جزء سیام قرآن کریم مرتضی قائمی[1] فائزه صاعدانور[2] چکیده برای انتقال پیامهای آسمانی، امکانات زبانی به زیباترین شکل ممکن در قرآن کریم به کار رفته است. یکی از ویژگیهای سبکی جزء سیام قرآن کریم، استفاده گسترده از ساختهای همپایه است. همپای...
متن کاملآشناییزدایی در جزء سیام قرآن کریم
آشناییزدایی از دستاوردهای مکتب فرمالیسم روس میباشد که بر بیگانه نمودن نُرم عادی زبان دلالت دارد. این اصل بعنوان شگردی برای زیباییآفرینی بهشمار میرود و هدف از آن، تشخّص و برجستهسازی هر اثر هنری است. این نوشتار تلاش میکند تا زبان قرآن کریم را به عنوان برترین اثر ادبی و هنری، از منظر آشناییزدایی بررسی نموده و میزان بهرهمندی قرآن کریم را از امکانات زبانی و شگردهای زیباییآفرینی نمایان سازد....
متن کاملاستعاره مفهومی وحی رسالی در قرآن کریم
وحی به عنوان واژهای معرفتی در قرآن با بسامد بالا به کار رفته است؛ لذا بهرهگیری از دانشهای زبانی جهت فهم معنای وحی ضروری است. معناشناسی شناختی از جمله دانشهایی است که راه را برای کشف و تحلیل روابط درونمتنی قرآن هموار مینماید. برای کشف مفهوم قرآنی وحی از یکی از قواعد معناشناسی شناختی یعنی استعاره مفهومی مدد گرفتهایم تا از رهگذر بررسی واژه وحی در قرآن به مفهومسازی الهی دراینباره ...
متن کاملاستعاره مفهومی رحمت الهی در قرآن کریم
زبانشناسی شناختی که در دو قرن اخیر ظهور نموده، روشهای خوبی برای بررسی و درک بهتر متون ارائه کرده است. استعاره در این رویکرد استعاره مفهومی نامیده شده است. این مقاله به بررسی استعاره مفهومی رحمت الهی در قرآن کریم که ساختار پیچیده و متشکل از چندین نوع استعاره دارد و بسط معنایی حاصل از آن که مالکیت و استیلا و علم خداوند به نعمات اخروی و دنیایی را بیان میکند، میپردازد. در شوا...
متن کاملبررسی اسلوب انشا در سه جزء آخر قرآن
با نزول وحی بر رسول گرامی اسلام (ص)، تمامی علوم به بحث و بررسی در ابعاد گوناگون آن پرداختند تا از ابعاد مختلف و در حد توان بشر، کلام الهی را مورد شناسایی قرار دهد. علم بلاغت که شامل معانی، بیان و بدیع می شود به دلیل غایت و هدفی که دارد (معرفت قرآن کریم) از اشرف علوم به حساب می آید. علم معانی، علمی است که متکلم را قادر می سازد تا آنچه در ذهن می پروراند به مخاطب القاء نماید. زیبایی های قرآن کریم ...
تحلیل ساختاری قسم در قرآن کریم (بررسی بیست جزء قرآن کریم)
دوفصلنامهی پژوهشهای قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال اول، شمارهی دوم، پاییز و زمستان 1393 هـ. ش/2014م صفحات 103- 131 تحلیل ساختاری قسم در قرآن کریم (بررسی بیست جزء قرآن کریم) سیدمحمد میرحسینی[1] نرگس انصاری[2] لیلا قلندری[3] چکیده قسم از نظر شکلی یکی از ادوات تأکید در کلام به شمار میآید که در ارتباط تنگاتنگ با معنا و مخاطبین قرار دارد. چگونگی به کار رفتن این عنصر زبانی با تمام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023