بررسی و تحلیل صور خیال در داستان های قرآنی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رضا احمدی
- استاد راهنما حمیدرضا عبدالمحمدی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده تشنگان دریای فن و ادب را سزاوار است که در پی یافتن و شناخت آثار فنی و بلاغی نامداران این عرصه و تأسی از شاهکارهای خیالی از مطلوب خویش کام برگیرند، در این مجال چه منبعی برجسته تر و والاتر از کتاب آسمانی قرآن را می توان یافت نمود. این منبع عظیم نمونه ی ارزشمندی از بیان داستان اقوام متعدد و پیامبرانشان در این عرصه می باشد. شناخت و تحلیل زیبایی های صور خیال در داستان های قرآنی مبیّن ابتکار آفریننده ی آن در خلق تصاویر ناب و شاهکارهای ادبی و استفاده از شگردهایی مثل تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه و... و دقت نظر خالق آن در تصویرپردازی های صور خیال به کار رفته، در این کتاب آسمانی می باشد؛ به طوری که پویایی، حیات و نشاط در قالب آن ها به خوبی محسوس است و از جهتی نبوغ کلام را در ارائه ی مضامین والا از رهگذر تصویر پردازی زیبا و انتقال آن در قالب های حسی و ملموس و القای آن به مخاطبان در اوج اثر گذاری جهت نیل به اهداف ارزشمندی، از قبیل پندها، عبرت ها، حکمت ها، انذارها و بشارت ها و... نشان می دهد. به طور کلی بر اساس تحقیقات و دستاوردهایی که در زمینه ی بررسی صور خیال در داستان های قرآنی انجام پذیرفته است این مطلوب دریافت می شود که فن تشبیه بیش از دیگر فنون بلاغی چون استعاره، مجاز و کنایه در قصه های قرآن کریم به کار گرفته شده است و همچنین به طور أخص می توان اظهار داشت که در میان انواع مختلف تشبیهات، تشبیه بلیغ و در میان استعارات، استعاره ی مصرحه و در میان مجازها، مجاز مفرد مرسل و در میان کنایه ها، کنایه از نوع ایماء به وفور یافت می شود و از جایگاه برجسته ای برخوردار است.
منابع مشابه
صور خیال در معلقة امرؤالقیس
بزرگترین هنر شاعران آمیختن سخن به خیال و احساس است و تصویر، مهمترین ابزار در این هنر است. این مقاله بر آن است تا به روش تحلیل محتوا به این سؤال اصلی پاسخ گوید که شگردهای تصویری در ذهن و زبان این شاعر کدام است؟ و به طور خاص او کدام نوع از صور خیال را به کار گرفته است؟ امرؤالقیس به عنوان اولین شاعر صاحب معلقه مطرح است؛ و صور خیال در شعر وی از ویژگیهای منحصر به فردی بر خوردار است. طیف خیال در ا...
متن کاملتحلیل بلاغی صور خیال در اشعار عربی سعدی
سعدی شیرازی، از بزرگترین سخنسرایان و شاعران فارسیزبان است که بر زبان عربی مسلّط بودهاست. با وجود تسلّط سعدی بر زبان عربی، اشعار عربی، بخش کوچکی از اشعار او را به خود اختصاص دادهاست ولی همین اشعار کم، نشاندهنده جایگاه رفیع سعدی در میان شاعران ایرانی عربیسراست. سعدی شیرازی همانند اشعار فارسی از صور خیال در اشعار عربی خود بخوبی استفاده نمودهاست. اگر چه سعدی در شکلها و گونههای ادبی، استاد ...
متن کاملتحلیل اشعار سیّد حسن حسینی از منظر صور خیال
صور خیال، بیان غیرمستقیم معنای پوشیده، در پس کلمات است و شاعران برجسته، به ارزش تصویر پردازی بجا، بموقع و به اقتضای کلام آگاهاند. آثار سیّد حسن حسینی، از نظر صور خیال بسیار غنی است. در این مقاله کوشش شده است، صور خیال در مجموعههای شاعر، براساس عناصری چون، تشبیه، استعاره، نماد، کنایه، مجاز، پارادوکس و حسّامیزی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در حوزة تشبیهات، در آثار سیّدحسن حسینی، تشبیه مفصّل و بلی...
متن کاملنویافتههای صور خیال در شعر حلّاج
این پژوهش، قدرت بیان و بلاغت حلّاج را از دریچة استعارات و تشبیهات دیوانحلّاج با تمرکز بر مرکّببودن مورد بررسی قرار میدهد و کیفیّت تصاویر خیالانگیزِ مستعمَل در اشعار وی را میآزماید. با توجّه به پیشینة تاریخی سفرهای حلّاج در جهت تبلیغ آراء و عقایدش از یک سو، و اتّهام به سحر در نوشته و کلام از سوی دیگر، تحقیق مطرح میسازد که برخی از اشعار حلّاج، به دلیل استفاده از صور خیال پیچیده و مرکّب، از جایگاه ادبی...
متن کاملصور خیال و صنایع ادبی در غزلیات عرفی شیرازی
عرفی شیرازی شاعر توانا و خیال پرداز قرن دهم هجری (963-999ق.) است که توانست زمینه ساز رواج سبکی تازه در شعر فارسی شود. این شاعر که نگاه تیزبین و ذهنی سرشار دارد، هم در خلق مضامین تازه و هم در ابداع ترکیبات و تصاویر بدیع، موفق عمل کرده و مضمون آفرینی تازه خود را با مهارتی بسیار و خلاقانه با استفاده منحصر به فرد از صور خیال و صنایع ادبی شکل میدهد. در این مقاله سعی شده با بررسی اشعار این شاعر، برخ...
متن کاملمقایسه اجمالی صور خیال در بلاغت فارسی و انگلیسی
صور خیال در بلاغت فارسی عمدتاً به دو مبحث، تشبیه و استعاره اختصاص دارد، اما مجاز و کنایه نیز در همین وادی بررسی میشوند. در بلاغت فارسی، علم بیان دربارة این چهار موضوع مهم گفتگو میکند، اما صور خیال در بلاغت غربی اندکی متفاوت است. نوشتة حاضر به بررسی تطبیقی این چهار موضوع میپردازد. اگرچه واژه metonymy را میتوان تقریباً معادل واژة مجاز دانست و از دیدگاه بلاغت در هر دو زبان نوعی تغییر تلقی میشو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023