بررسی عنصر سمبلیک صدا در مثنوی مولانا بانگاهی بر دفتر اول ودوم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده فریده انصاری زاده
- استاد راهنما امیدوار مالملی علی محمد گیتی فروز
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پایان نامه سعی شده اشت که در باره عنصر صدا که یکی از آیتم های صور خیال برای شاعران است صحبت شود.ابتدا به پیشینه این موضوع پرداخته شده است .سپس افعال واسم صوتهای مرتبط با موضوع بررسی گردیده است .در ادامه این عنصر در مثنوی مولانا با ووژاگان مرتبط با صدا از قبیل ندا، آواز، آوا، بانگ ، ...بررسی شده است.و نهایتا این واژه ی نورانی از دیدگاه عرفانی بررسی شده است .
منابع مشابه
خوانش هرمنوتیکی دفتر اول مثنوی معنوی مولانا
اهمیت مطالعه و آشنایی با تفکرات عرفانی و معنوی مولانا بر هیچ خواننده ای پوشیده نیست. مثنوی معنوی، یکی از آثار پر مغز مولانا، با زیبایی چشم گیری تفکرات عمیق وی را منعکس می کند و از این حیث بسیار مورد توجه است. این اثر، در طول زمان از نظرگاه های مختلفی واکاوی و برداشت ها و دریافت های گاه متفاوت و مختلفی از آن آشکار شده است. اما از آن رو که این گنجینه ی معنوی، گاه از عالم هشیاری و گاه از دریای متل...
15 صفحه اولبررسی عنصر خیال در مثنوی مولانا از منظر شناختی
نظریه استعارههای شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون در کتاب استعارههایی که با آن زندگی می کنیم، مطرح شد. طبق نظر ایشان، استعاره دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نبود، بلکه ایشان معتقد بودند که زیربنای تفکر انسان، استعاری است. گرچه ابتدا استعارههای شناختی در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن زبان عرفان، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی باز کرد. مثنوی ...
متن کاملبررسی ردیف های فعلی در سه دفتر اول مثنوی
مقالة حاضر، به معرفی و بررسی ردیفهای فعلی موجود در سه دفتر نخست مثنوی اختصاص دارد. این منظومة مفصل و جامع عرفانی، از عالیترین نمونههای شعر عرفانی فارسی و منشأ تقلید و ایجاد اثرهای فراوان در قرنهای بعد بشمار میرود. در این مجال ابتدا فعل و مقولههایی نظیر مادههای اصلی و جعلی و در نهایت اقسام افعالی که در قالب ردیف آمده است، با ذکر نمونههایی معرفی خواهد شد.
متن کاملجلوه عارفانه آیرونی نمایشی در دفتر اول مثنوی معنوی
آیرونی یکی از عوامل نارسایی و پیچیدگی متن است که در زبان فارسی معادل طنز و طعن میباشد که با هدف تأدیب و تنبیه در متن توازن و انسجام ایجاد کرده و لازمه هر اثر هنری است. مولوی در مثنوی معنوی که اثری تعلیمیـعرفانی است در قالب حکایتهای حکمتآمیز قصد تعلیم و آگاهی بخشی دارد، لذا آیرونی بازتاب گستردهای در این اثر تمثیلی دارد و از این نظر میتوان مولوی را با شکسپیر در ادبیّات مغرب زمین مقایسه کرد....
متن کاملبررسی و نقد اطناب در مثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتر اول و دوم
مولوی از جمله شعرایی است که شعر را وسیلهای برای بیان مطالب حکمی و تعلیمی خویش قرارداده و به اقتضای هر مطلب، کلام خود را مختصر یا مفصل آورده است. این مقاله به بحث اطناب در سخن مولوی اختصاص داده شده است. مثنوی بطور کلی به دو دلیل دارای اطناب شده: 1-مولوی برای تفهیم اندیشهی خود به شنونده – بدون توجه به اطالهی کلام – به تمثیل و آوردن حکایات و داستانهایی در ضمن داستان اصلی، اقدام میکند، به عنوا...
متن کاملبررسی عقل و زیر مجموعههای آن در دفتر چهارم مثنوی مولانا
دفتر چهارم مثنوی همچون سایر حلقههای ششگانة مثنوی مشحون از تفکرات متنوع است. میدانیم که در هر دفتر هزاران حرف در عبارت آمده است و ذهن سیال مولانا دایماً از شاخهای به شاخساری در پرواز است. خوانندة این کتاب مطوّل معمولاً در پیچ و خم ابیات ژرف و در لابهلای حکایت های توی در توی مثنوی و یا در جریان ذهن سیال مولانا گم میشود و کمتر مجال این را مییابد که نگاهی از افقی بالاتر – کل نگر – به آن داشته ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023