پزوهشی پیرامون ساخت لعاب زرین فام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
- نویسنده مرضیه شاه آبادی
- استاد راهنما امید قجریان مهرنوش شفیعی
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: یکی از جلوه های درخشان فرهنگ و هنر ایران زمین، سفال زرین فام است. لعاب زرین فامی که توسط سفالگران اسلامی روی سفال های سده سوم هجری اجرا می شد، با تغییراتی که ایرانیان در آن به وجود آوردند در سده هفتم هجری به اوج عظمت و اعتلای خویش رسید. به طوری که ایران در بین تمامی کشورهای تولید کننده سفال زرین فام، به لحاظ کمیت و کیفیت آثار به جای مانده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما متاسفانه به مرور زمان و در اثر کمبود منابع مدون در زمینه نحوه ی ساخت این لعاب و جایگزینی لعاب های ساده تر، این لعاب زیبا به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر لعاب های مورد استفاده فاقد جذابیت ظاهری و مهارت فنی لعاب های زرین فام هستند. همچنین تا کنون در زمینه اعتبار بخشیدن به یک کشور در خصوص ابداع لعاب زرین فام تلاش هایی از سوی پژوهندگان صورت گرفته است. با کار کردن به صورت تخصصی بر روی این لعاب و احیاء مجدد آن می توان به ارتقاء فنی لعاب های معاصر و ویژگی های فرهنگی یک ملت دست پیدا کرد. این رساله سعی در احیاء این لعاب و به کارگیری مجدد آن در هنر سفالگری و سرامیک سازی معاصر دارد. و همچنین سعی در ارتقاء فنی و تکنیکی لعاب های مورد استفاده معاصر و دسترسی به ویژگی های بومی، فرهنگی و ارتقاء سطح فرهنگی با تکیه بر هویت جویی ایرانی دارد. در این پژوهش احتمال نائل آمدن به فناوری زرین فام با استفاده از متون کهن ایران مانند: کتاب عرایس الجواهر فی نفایس الاطایب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و سعی بر این است که با مطالعه در ساختار لعاب زرین فام، نخست به چیستی و چگونگی این لعاب پرداخته شود، سپس از نظر احتمال احیاء مجدد بررسی گردد. واضح است که بازنگری در متون کهن به ویژه رساله ابوالقاسم کاشانی در نیل به لعاب زرین فام و وابستگی آن به سایر علوم و همچنین استفاده از مواد و متریال های در دسترس کنونی، بالتبع به بهینه سازی روش ساخت این لعاب و شناخت کامل تر این فناوری و شاخه های متجلی از آن در مبانی نظری سرامیک و تاریخ سفال وسرامیک ایران به عنوان هدف متجلی بومی می انجامد. شیوه ی تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف: کاربردی- عملی و به لحاظ روش: تاریخی– تجربی می باشد. همچنین ابزار و شیوه های گردآوری اطلاعات: کتابخانه ای و میدانی و روش تجزیه و تحلیل داده ها: کیفی می باشد. کلید واژه ها: فناوری زرین فام، عرایس الجواهر فی النفایس الاطایب، ابوالقاسم کاشانی، اتمسفر احیاء، لعاب پایه، نمک های فلزی، رو لعابی زرین فام.
منابع مشابه
ساخت لعاب زرین فام ایرانی بر اساس کتاب «جواهر نامه نظامی»
زرین فام، تشکیل لایه بسیار نازکی از نانو ذرات مس و نقره با جلای فلزی در طیف های رنگی گوناگون است که بر روی لعاب در سومین مرحله پخت در شرایط احیاء کوره ایجاد می گردد. اگر چه این تکنیک در حوزه سفال ایران بسیار مهم بوده است اما متون معدودی در رابطه با آن از دوره های مختلف بر جای مانده است. کتاب «جواهر نامه نظامی» تالیف محمد بن ابی البرکات نیشابوری، یکی از این متون، بعنوان قدیمی ترین سند تاریخی درب...
متن کاملمطالعه ساخت لعاب زرین فام بر اساس اولین فرمول کتاب «جواهرنامه نظامی»
زرین فام، تشکیل لایه بسیار نازکی از نانو ذرات مس و نقره با جلای فلزی در طیفهای رنگی گوناگون است که بر روی لعاب در سومین مرحله پخت در شرایط احیاء کوره ایجاد میگردد. در پژوهش حاضر با رویکردی تجربی، صحت فرمولهای ارائه شده درکتاب «جواهرنامه نظامی»تالیف محمد بن ابی البرکات نیشابوری بررسی و اولین فرمول ارائه شده در کتاب فوق، به عنوان نمونه انتخاب و مورد آزمایش قرار گرفته است. به طوری که مینای مذکو...
متن کاملساخت لعاب زرین فام ایرانی بر اساس کتاب «جواهر نامه نظامی»
زرین فام، تشکیل لایه بسیار نازکی از نانو ذرات مس و نقره با جلای فلزی در طیف های رنگی گوناگون است که بر روی لعاب در سومین مرحله پخت در شرایط احیاء کوره ایجاد می گردد. اگر چه این تکنیک در حوزه سفال ایران بسیار مهم بوده است اما متون معدودی در رابطه با آن از دوره های مختلف بر جای مانده است. کتاب «جواهر نامه نظامی» تالیف محمد بن ابی البرکات نیشابوری، یکی از این متون، بعنوان قدیمی ترین سند تاریخی درب...
متن کامللعاب زرین فام: تولید، مشخصه یابی ساختاری و خواص نوری
تکنیک تولید لعاب زرین فام یکی از قدیمی ترین روش های تولید نانو ذرات فلزی بر اساس روش احیای شیمیایی و بدون نیاز به محیط تمیز یا خلا بالا بوده است. به طور معمول تولید این گونه سرامیک از سه مرحله پخت تشکیل شده است؛ ساخت بدنه، اعمال لعاب سفید روی بدنه و پس از پخت، قلم زنی لعاب مینای زرین روی لعاب سفید اپک. مشخصهی بارز این نوع لعاب، تلالو و درخشندگی منحصر به فرد آن است. به گونهای که در زوایای مختلف ...
15 صفحه اولپژوهش در ساخت لعاب زرین فام در ایران: با تأکید بر رساله ابوالقاسم عبدالله کاشانی سده های 8-7 هجری قمری
ساخت لعاب زرینفام که از خصوصیات ظاهری آن درخشش و تلألو رنگ طلایی و فلزی است، به منظور پوشش و تزیین ظروف سفالی و کاشیها، یکی از شاهکارهای فناوری در صنعت – هنر سفالگری دورهی اسلامی به ویژه در قرون میانی ( 7 و 8 ه.ق.) محسوب میشود. تاکنون بررسیهای مختلفی توسط محققان هنر سفالگری در زمینههای گوناگون مرتبط با آثار زرینفام مانند فن ساخت و یا ویژگیهای نقش مایههای تزیینی و فرم ظروف انجام شده و هر یک طبقه...
15 صفحه اولبررسی سیر تحول کاشی زرین فام در قرون میانی با توجه به کاشی های زرین فام موزه قم
کاشیهای موزه قم از نظر قدمت، نفاست، ابعاد، کثرت و نقوش و تزئینات و تنوع کتیبههای موجود روی آنها بسیار حائز اهمیت و جالب توجه میباشند. در این تحقیق به بررسی کاشیهای زرین فام موزه قم پرداخته میشود و آن گاه مفاهیم نمادین آنها بررسی میشود و در پی تأویل صورت ویژه آنها پاسخی در فرهنگ ایران برای این سوال جستجو میشود که چرا چنین هنر یکتا و شهره ای، در دورهای پدید آمد که تاریکترین روزهای تاری...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023