بررسی مضامین سیاسی-مذهبی آثار نقاشی در عصر تیموری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زینب لموچی دلی
- استاد راهنما امامعلی شعبانی ابراهیم آقامحمدی
- سال انتشار 1393
چکیده
حکومت تیموری برای حفظ و تحکیم سلطنت خود، مقابله با بحران¬ها و چالش¬های مشروعیتی که دغدغه¬ی اصلی صاحبان قدرت در این دوره محسوب می¬شد از هر وسیله¬ای برای مشروعیت بخشیدن به وضعیت خود بهره بردند؛ بنابراین از آنجا که حاکمان تیموری خود هنردوست بودند و هنر نقاشی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ جامعه، همچنین به دلیل تأثیر گذاری بیشتر بر بیننده تحت حمایت آن¬ها به مرحله¬ی شکوفایی رسید بدین سبب در این زمینه آثاری از خود برجای گذاشتند که دنیایی از مفاهیم را در بر داشت و دارای مضامینی چون عناصر ملی، هویت ایرانی، عدالت، شکوه و قدرت، تبارسازی، مذهب و اعتقادات حاکم بر جامعه بود تا حکومت خود را مورد قبول و متمایز نشان دهند در واقع از نیروی هنرمندان در جلوه دادن حکومت خود به عنوان قدرت برتر بهره بردند، و با استفاده از این آثار نهضت هنری را به وجود آوردند که دوره¬های بعد را نیز تحت تأثیر قرار داد در همین راستا پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، و استفاده از منابع تاریخی و هنری در پی آن است که ارتباط بین تحولات سیاسی، مذهبی و آثار نقاشی در دوره¬ی مربوطه، هم-چنین دلیل علاقه مندی فرمانروایان تیموری به " نقاشی" و اینکه روش حاکمان در بهره گرفتن از هنر " نقاشی" برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود چگونه بوده است را مورد بررسی قرار دهد و با توجه به 46 نقاشی که در این دوره از نظر سیاسی و مذهبی مورد بررسی قرار داده شد پی بردیم که هنرمندان به سفارش حاکمان تیموری موضوع این آثار را با سیاست، مذهب و متناسب با ارزشهای ایرانی و اسلامی موجود در جامعه هماهنگ کردند تا به مشروعیت برسند.
منابع مشابه
ترسّل در عصر تیموری
یکی از ادوار مهم و، در عین حال، کمتر شناختهشدة تاریخ ادبیات فارسی در زمینة ترسّل و دبیریْ عصر تیموری است. در این مقطع تاریخی منشیان بزرگ و نامداری چون عبدالواسع نظامی هروی، یوسف اهل، محمدعلی بن جمالالاسلام، معینالدین اسفزاری، ملّاحسین واعظ کاشفی، شهابالدین عبدالله مروارید (بیانی کرمانی)، خواجه جهان، جامی، و خواندمیر ظهور کردند و آثار ارزشمند و مهمّی در انشا و نامهنگاری برجای نهادند؛ آثاری که ...
متن کاملخوانش تفسیری اخلاق محسنی به مثابه اندرزنامه سیاسی عصر تیموری
بررسی و تفسیر اندرزنامههای سیاسی، با توجه به بستر تاریخی آنها، مطالعهای میانرشتهای را ضروری میسازد. در چارچوب در هم تنیدگی اندیشه سیاسی و تاریخ، اندرزنامه سیاسی بهعنوان قویترین جریان اندیشه سیاسی در تاریخ ایران، معمولا منبع خوبی برای نسبتسنجی اخلاق و سیاست در دورههای مختلف تاریخی بوده است. در این میان، اخلاق محسنی که در عصر حکومت ترکی _ مغولی تیموریان، یا بهعبارتی دوره غلبه شمشیر بر خ...
متن کاملبررسیِ مضامین «رویارویی مقدسین» و «بشارت» در معراجنامۀ تیموری و آثار فرا آنجلیکو
نگارۀ اول و چهارمِ نسخۀ خطیِ معراجنامۀ تیموری (مطابق با 37ـ1436م)، بهترتیب به بازنماییِ مضامین بشارت به حضرت محمد(ص) و رویارویی و نماز پیامبران الهی در مسجدالاقصی پرداخته است. از مهمترین مضامین مورد توجه فرا آنجلیکو (1455ـ1400م)، نقاش راهبِ مسیحیِ رنسانس اولیه، نیز بشارت به حضرت مریم(س)، و گفتوگوی مقدس قدیسین است. این مقاله با استفاده از روش توصیفیـتحلیلی و با مطالعات کتابخانهای به بررسیِ ...
متن کاملبازنمایی مضامین مذهبی در انیمیشن با بررسی الگوهای بهکارگرفته شده در آثار ژاپنی
نگارندگان در این مطالعه بر آناند تا به بررسی ویژگیهای در داستانهای کمیک و انیمیشنهای ژاپنی (مانگا و انیمه) بپردازند؛ آثاری که دارای کیفیت دینیاند و توانستهاند به تولید انیمیشنهایی با مضمون مذهبی منجر شوند؛ انیمیشنهایی که نهتنها آموزنده، بلکه سرگرمکننده و پُرمخاطب نیز بودهاند. از این رو، این آثار در چارچوب نظریة رمزگذاری/ رمزگشایی استوارت هال مطالعه شدهاند. در این مطالعه نشان داده می...
متن کاملصورتبندی مذهبی - سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه
این نوشتار شرحی از گسترش مناسک و شعائر و همچنین شکل گیری دستگاه دینی و نوع مواجهه آن با دستگاه سیاسی بعد از اعلام رسمی مذهب شیعه اثنی عشری در دوره صفویه است. به گمان نویسنده حداقل چهار دوره از گسترش این آیین ها را در جامعه ایرانی عصر صفویه میتوان سراغ گرفت. دوره اول با ظهور شاه اسماعیل مصادف است که یکپارچه سازی عقیدتی انجام گرفت. در دوره بعد مقارن ظهور شاه عباس اول مناسک و شعائر مذهبی چهره ای ...
متن کاملنقاشی "عصر عاشورا" زنانگی، و تحول فرهنگی در ادراک مذهبی در ایران معاصر
نقاشی "عصر عاشورا"ی فرشچیان یکی از مهمترین و معروفترین نقاشیهای دوران مدرن در ایران در زمینه شمایل نگاری مذهبی است. این نقاشی/مینیاتور در دهه 50 شمسی کشیده میشود، اما دقیقا دو دهه بعد زمینههای عمومیت یافتن و شهرت آن فراهم میشود. در این مقاله تلاش شده به زمینههای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ویژگیهای درونی این مینیاتور که سبب تعویق دو دههای در شهرت این نقاشی و شهرت فراگیر در بسیاری از فرهنگه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023