مطالعه اصول باروک در اشعار منتخب جان دان و صائب تبریزی

پایان نامه
چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی برخی اصول باروک که توسط سه تن از صاحبنظران بنام در این عرصه، هانریش ولفلین، فرانک جی وارنک و خوزه آنتونیو ماراوال ارائه شده، در دو مجموعه شعر «نغمه ها و غزلها» و غزل های مقدس از جان دان و گزیده ای از 201 شعر صائب تبریزی که توسط امیربانو کریمی انتخاب و ویرایش شده است می باشد. از میان همه ی اصول ارائه شده توسط ولفلین، نقاشی گونگی، قالب باز، وحدت و وضوح نسبی در مورد ادبیات قابل اعمال به نظر می رسند. وارنک بازی های ذهنی، طرح دراماتیک و روح اسطوره ای را به عنوانی برخی از اصول باروک معرفی می کند و از بین خصیصه هایی که ماراوال برای آثار هنری باروک ارائه داده است، ناامیدی و سرخوردگی، خلوت و تنهایی، تنش میان سلطه و آزادی و در نهایت بدبینی برای بررسی مجموعه شعرهای ذکر شده از جان دان و صائب تبریزی انتخاب شدند. اشعار منتخب جان دان و صائب همگی نمودهای فراوانی از اصول باروک ارائه شده توسط ولفلین داشتند. آنها سرشار از نقاشی گونگی به معنی پویایی یا ناتمامی بودند؛ نمودهایی از قالب باز به معنی ناتمامی و یا دارا بودن خصوصیات متناقض و متضاد داشتند؛ که البته لازم به ذکر است که اشعار جان دان در مورد خصوصیت آخر نسبت به اشعار صائب غنی تر ظاهر شد. وضوح نسبی در اشعار هر دو کاملاً مشهود بود ولی وحدت در اشعار دان نمود چندانی نداشت. اصول ارائه شده توسط وارنک در اشعار دان به خوبی تجلی داشت. بازی های ذهنی در جناسهای ظریف او به وفور دیده می شد؛ در بسیاری از اشعار مجموعه ی «نغمه ها و غزلها» و تقریباً تمامی غزلهای مقدس می شد روح اسطوره ای را یافت و ضمناً همه ی اشعار او همه از طرح دراماتیک بالایی برخوردار بودند. اشعار صائب از نظر جنبه ی دراماتیک غنی به نظر نرسیدند، به سختی می شد بیتی را در میان اشعارش یافت که روح اسطوره ای در آن نمایان باشد ولی آنها از نظر بازی های ذهنی بسیار غنی ظاهر شدند. خصیصه های ارائه شده توسط ماراوال به استثنای مورد تنش میان سلطه و آزادی، هم در اشعار صائب و هم دراشعار جان دان نمود فراوان داشتند.

منابع مشابه

چند شگردی هنری در سروده‌های صائب تبریزی و جان دان

صائب را می‌توان تواناترین شاعر در تجسم بخشیدن به معانی دقیق و مصور ساختن افکار رقیق در قالب الفاظ خواند. دیوان وی، به عنوان چیره‌دست ترین شاعر سبک هندی، مزین به تشخیص، باریک‌اندیشی، مضمون‌های بکر و بدیع، خیال‌پردازی، معانی رنگین و استعاره‌های متعالی و دور از ذهن است. در دید تازه جوی وی دنیا لبریز از شعر و زیبایی و مضمون ژرف است که با مصور ساختن آنها می توان مکررات و مالوفات خسته‌کننده را از دنی...

متن کامل

تطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب

اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیال‌انگیز و ایماژ‌پردازی‌های آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سروده‌های این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس می‌ماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق می‌باشد. در این گفتار پاره‌ای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار می‌گیرد، و به ن...

متن کامل

تطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب

اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیال‌انگیز و ایماژ‌پردازی‌های آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سروده‌های این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس می‌ماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق می‌باشد. در این گفتار پاره‌ای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار می‌گیرد، و به ن...

متن کامل

بازتاب باروک در ساختار غزلیات صائب تبریزی

تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبه‌هایمختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمرده‌اند کهتقریباً معاصر سبک هندی محسوب می‌شود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطة مقایسةتطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائبتبریزی به عنوان نمایندة تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقالةحاضر، غزلیات صائب تبریزی را ...

متن کامل

تطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب

اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیال انگیز و ایماژ پردازی های آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سروده های این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس می ماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق می باشد. در این گفتار پاره ای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار می گیرد، و به نمونه های برجسته ای از ویژگی...

متن کامل

اتّحاد و همدلی در اشعار صائب تبریزی

اتّحاد و همدلی به معنای بشردوستی و گسترش پیوندهای عمیق انسانی، از جمله مباحثی است که گسترة زبان و ادب فارسی را به خود اختصاص داده و در اشعار بسیاری از شعرای نامدار، در نهایت انسجام و شیوایی، بیان گردیده است. صائب از جمله شاعرانی است که با توجّه به اهمّیت انسان، ارزش و کرامت او، به بررسی یکی از بزرگترین نیازهای وی، یعنی اتّحاد و همبستگی می‌پردازد و به این امر واقف می‌کند که آرامش حقیقی از آن کسی است...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023