خوانش دریدایی هابیت و سیلماریلیون تالکین

پایان نامه
چکیده

از آن جا که این پژوهش، خوانشی دریدایی از دو رمان حماسی-تخیلی تالکین، هابیت و سیلماریلیون است، تلاش دارد تا در حد امکان از مقایسه نوشته های تالکین و دریدا بهره بجوید. بنابراین مطالعه حاضر، بر موضوعاتی چون ساختارها، آزادی و سخاوت ادبیات و خود ادبیات استوار است. بنابراین، این نوشتار بر آن است که نزدیکی دیدگاه های این دو نویسنده را در کنار بررسی واژه ها و مفاهیمی چون ساختار، تصمیم ناپذیری، تکرارپذیری در بافت های مختلف و تغییر پذیری ارائه دهد. در روند پیش رو، جستجو برای یافتن چند ریشه و منشاء ثابت و مشخص که بر متن روایت هابیت و سیلماریلیون چیره هستند جای خود را به توصیف «بازی ساختار» می دهد. این توصیف نشان خواهد داد که چگونه این بازی، پویایی و سرزندگی تسلسل روایت را در پی می آورد. یافته های این مطالعه نشان می دهند که چگونه داستان این دو اثر با بازبینی مداوم بافت های خود، هر گونه ادعای وجود شرایط آرمانی را به چالش می کشد و حتی خنثی می کند. گفتمان تصمیم ناپذیر داستان ها هویت، حضور و دعوی کامل و نهایی را بی ثبات می سازد. برآیند این خوانش اجرایی و پویا (در مقابل خوانش منفعل و منزوی) از رمان های تالکین، افق های گسترده تری از معنی و تاویل این متون به دست می دهد. علاوه بر آن، این تحقیق برانگیزاننده، شباهت های آراء تالکین و دریدا را بیشتر آشکار می کند؛ شباهت هایی که مفاهیمی چون سخاوت، آزادی، تاریخ گرایی و سرمنشاءانگاری ادبی (گونه داستانی) و نیز عمل نوشتن/خواندن ادبیات (گونه قصه های پریان) را در برمی گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

خوانش فوکویی-دریدایی به منزله رویکردی ترکیبی

این پژوهش مدلی را که فوکو از قدرت ارائه داده به منزله متنی دریدایی بررسی می کند و همچنین مدلی از متن را که دریدا و دیگر واسازان عرضه نموده اند به عنوان قدرتی از نوع فوکویی آن مورد ارزیابی قرار می دهد. بنابراین با رویکردی فوکویی-دریدایی که رویکردی ترکیبی است به نتایجی دست می یابد که مهمترین آنها عبارتند از اینکه هر ساختار قدرتی می تواند مانند یک متن دریدایی متناقض و غیرمنسجم باشد و اینکه هر متنی...

15 صفحه اول

پاسخ سویای رقم هابیت به مصرف کودهای نیتروژن و پتاسیم

به منظور بررسی اثرات کودهای نیتروژن و پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد سویای رقم هابیت، آزمایشی در مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در سال 1387 بصورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار به اجرا درآمد. فاکتورهای آزمایش شامل کود نیتروژن در چهار سطح (صفر، 50، 100 و 150 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) و کود پتاسیم در سه سطح (0، 80 و 160 کیلوگرم اکسید پتاسیم در هکتار) بود. نتایج تجزیه...

متن کامل

خوانش سمپتماتیک؛ رویکردها و نظریه‌ها

تدوین یک روش منسجم و قابل اعتماد همواره یکی از دغدغه­های مهم دانشمندان و پژوهشگران در حوزه علوم اجتماعی بوده است. این مقاله بر اساس مطالعات کتابخانه­ای به معرفی روش خوانش سمپتماتیک می­پردازد. این روش که تفاوت­های مهمی با روش­های کمی و کیفی مرسوم دارد و محصول سنت روانکاوی است کمتر در حوزه علوم اجتماعی شناخته شده است. این مقاله با توضیح روش مذکور نشان می­دهد که رویکرد میشل فوکو به روش، شباهت­های ...

متن کامل

دختران دانشجو و خوانش رمان

امروزه رمان غالب‌ترین ژانر ادبی معاصر است. از میان تمامی طرفداران رمان، سهم زنان در این حوزه، چه در قالب نویسنده و چه در مقام خواننده به‌طور روزافزون در حال افزایش است به‌نحوی که بسیاری از صاحب‌نظران از زنانه‌شدن ادبیات سخن می‌گویند. این مقاله به توصیف همین ابعاد می‌پردازد. متأسفانه در زمینه‌ی رمان‌خوانی ایرانیان آماری دقیق و مناسب در دست نیست و لذا نتایج تجربی موجود در مقاله، نتیجه‌ی مجموعه‌ای...

متن کامل

موسیقی و خوانش اشعار رودکی

در این جستار به دو نکته توجّه شده است: نخست، بررسی اوزان و بحوری که رودکی به عنوان آغازگر شعر فارسی آن‌ها را به کار برده است و دوم، خوانش مجدّد اشعار شاعر از رهگذر تأمّلات وزنی. در بخش نخست مقاله این نتیجه به دست آمد که شاعر با تمام بحور و اوزان شعر فارسی آشنا بود و بیشتر آن اوزان را در سروده‌های خود به کار بسته است و تنها در چند وزن از وی شعری دیده نمی‌شود؛ این مسئله ممکن است سه دلیل داشته باشد: ...

متن کامل

موسیقی و خوانش اشعار رودکی

در این جستار به دو نکته توجّه شده است: نخست، بررسی اوزان و بحوری که رودکی به عنوان آغازگر شعر فارسی آن ها را به کار برده است و دوم، خوانش مجدّد اشعار شاعر از رهگذر تأمّلات وزنی. در بخش نخست مقاله این نتیجه به دست آمد که شاعر با تمام بحور و اوزان شعر فارسی آشنا بود و بیشتر آن اوزان را در سروده های خود به کار بسته است و تنها در چند وزن از وی شعری دیده نمی شود؛ این مسئله ممکن است سه دلیل داشته باشد: ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023