انعکاس واقعیت نامشهود در هنر دیجیتال از طریق به کارگیری منطق بنیادین بازتولید الگوهای ارگانیک طبیعت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فرشاد عامری
- استاد راهنما جواد علیمحمدی اردکانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
برداشت انتزاعی از طبیعت در هنر مدرن، مرزهای نگاه انسان به جهان را به شکلی انقلابی به پیش برد. هنر مدرن، نه واقعیت مشهود طبیعت، بلکه منطق بنیادین نهفته در پس چهره ظاهری طبیعت را آشکار کرد و به این ترتیب به برداشت آزاد خود از جهان محسوس، اعتباری جهانشمول بخشید. جهان دیگر آن چیزی نیست که با چشمان خود می بینیم. بلکه تنها نمودی از بی شمار جلوه جهان طبیعی است که نحوه آشکارگی آن، وابستگی حیاتی به ناظر دارد. این برداشت از طبیعت، به انگاره کلاسیک هنر مدرن تبدیل شد که آنقدر کامل و خود-بسنده بود که امکان فراتر رفتن از مرزهای آن را تبدیل به چالشی جدی برای هنرمندان پست مدرن کرد. هدف این تحقیق، به رسمیت شناساندن تحول پارادایمی در هنر معاصر از طریق هنر دیجیتال، با تکیه بر همین انگاره هنر مدرن است و روش تحلیل تماتیک تاریخی با رویکرد تفسیری را برای پشتیبانی از این فرضیه، به کار گرفته است. در ابتدا جنبه هایی از واقعیت نامشهود جهان طبیعی که درک منطق درونی عملکرد آن به دستاوردهای علوم جدید متکی است، معرفی شده و بر لزوم کاربرد کامپیوتر برای مدل سازی و بازتولید الگوهای تکثیر شونده ارگانیک تأکید می شود. در مرحله بعد رویکرد نظری و تبار تاریخی هنر دیجیتال تحلیل شده و رویکرد ساختاری در قالب کلاسیسیسم انتزاعی، به عنوان خاستگاه نظری آن معرفی می گردد. در پایان، این نتیجه حاصل می شود که رویکرد ساختاری هنر دیجیتال، علاوه بر اینکه ادامه منطقی رویکرد هنر مدرن به مسأله واقعیت است، به عنوان تحولی پارادایمی در هنر معاصر از منظر نحوه برداشت از جهان محسوس با تمام جنبه های فرمی، تکنیکی و فرهنگی خود، قابل بازشناسی است.
منابع مشابه
وضعیت واقعیت در گذر از سینمای آنالوگ به دیجیتال
موضوع نسبت تصویر سینمایی و واقعیت همواره مورد توجه نظریه پردازان فیلم بوده، و از نحوة مواجهه با تکنولوژی سینما نشئت گرفته است. مناقشه اصلی نظریه پردازان واق عگرا و فر مگرا در دوران آنالوگ، بر سر پذیرفتن یا رد کردن نسبت سینما و واقعیت بوده است. ورود تکنولوژی دیجیتال به سینما بر اهمیت این امر افزود. در این مقاله کوشش می شود تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و چارچوب نظری شک لگرفته بر اساس م...
متن کاملاستفاده از طبیعت در هنر «طبیعت میکروسکپی» با تاکید و تلفیق با هنر دیجیتال
از زمان یونان باستان مردم، بخصوص دانشمندان آن دوره بر این باور بودند که مواد را می توان آنقدر به اجزاء کوچک تقسیم کرد تا به ذراتی رسید که خرد نشدنی بودند و بنیان مواد را تشکیل می دهند. این مقوله تا مدت ها در دست دانشمندان این ضمینه بوده است و هنرمندان از وجود آن بی بهره بوده اند. اصولاً شناخت انسان نسبت به جهان هستی به تناسب تکامل وی وسیع تر و دقیق تر می شود. این شناخت ممکن است در عرصه علمی و ی...
15 صفحه اولبازتولید الگوهای حجاب در ایران
موضوع اصلی این پژوهش معطوف به بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد و ویژگیهای مرتبط با فرآیند جامعهپذیری حجاب و پوشش اسلامی بود. در این پژوهش، با استفاده از مدل نظری عناصر چهارگانه فرآیند جامعهپذیری میچنر و همکاران (1990) و سایر صاحبنظران معاصر تئوری جامعهپذیری (اونس و داویس، 2000؛ تایلور، 2003)، فرآیند جامعهپذیری حجاب از طریق سیستم آموزشی تجزیه و تحلیل شد. بر همین اساس، مهمترین الگوها و ویژگیها...
متن کاملخبر به مثابه گفتمان؛ وانمایی واژگونه یا انعکاس بیطرفانه واقعیت؟
اگر چهارچوب نظری مقاله "خبر به مثابه گفتمان " فرض شود، دیگر نمیتوان به تحلیل گفتمان به عنوان ابزاری برای تحلیل متن نگاه کرد بلکه به خبر به عنوان گونه خاصی از ارتباطات و گفتمان در رابطه با مفاهیم فرامتنی در بر گیرنده آن که ماهیتی اجتماعی و ایدئولوژیک دارند، برخورد میشود. ون دایک اعتقاد دارد که "خبر در عین پایبندی به سبکهای رایج خبری، اهداف اقناعی خاصی را نیز میتواند پیگیری نماید". چرا که در ...
متن کاملوضعیت واقعیت در گذر از سینمای آنالوگ به دیجیتال
موضوع نسبت تصویر سینمایی و واقعیت همواره مورد توجه نظریه پردازان فیلم بوده، و از نحوة مواجهه با تکنولوژی سینما نشئت گرفته است. مناقشه اصلی نظریه پردازان واق عگرا و فر مگرا در دوران آنالوگ، بر سر پذیرفتن یا رد کردن نسبت سینما و واقعیت بوده است. ورود تکنولوژی دیجیتال به سینما بر اهمیت این امر افزود. در این مقاله کوشش می شود تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و چارچوب نظری شک لگرفته بر اساس م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023