پسامارکسیسم در تئاتر هیستریک-بودشناختی: خوانش لکلائویی از نمایشنامه های برجسته ریچارد فورمن
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده علیرضا احمدی راد
- استاد راهنما بختیار سجادی کیان سهیل
- سال انتشار 1393
چکیده
، تئاتر هیستریک- بودشناختی فورمن طرحی به جد نوین از خلق آثار نمایشی ارائه می دهد. در این نوع تئاتر خلاقانه ، به منظور جلوگیری از هرگونه هم ذات پنداری از جانب خواننده متن یا بیننده اجرا، از ارائه داستان به صورت خطی امتناع می شود. علاوه بر این شخصیتهای تئاتری ارائه شده هیچ سنخیتی با همقطاران خود در انواع دیگر تئاتر نخواهند داشت.
منابع مشابه
ریچارد فورمن و «تئاتر هستی شناسانه- تشنج آفرین» – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «سم»
ریچارد فورمن از کارگردانان دهه 6 مییلادی تئیا تر آوانگیارد آ مریکیا محسیو میی شیود کیه منتقدان او را از بزرگترین کارگردانان می دانند. فورمن به عنوان کارگردان، نمایش نامیه نیوی،، طیرا صحنه و بازیگر برای ایجاد تئاتر نوین خودش و فاصیله گیرفتن از تئیاتر سینتی زمانی ه، تئیاتر هسیتی شناسانه-تشنج آفرین را تأسی، کرد. این تئاتر در جستجوی شیوههای نوینی از اجرای نمایش، بسیته به تحولات سیاسی و اجتماعی ...
15 صفحه اولواکاوی مفهوم تئاتر پوچی اروپا در نمایشنامه های غلامحسین ساعدی
این مقاله قصد دارد به میزان تأثیرگذاری جلوه های ادبی و نمایشی تئاتر پوچی (اَبزورد) بر سبک نمایشنامه نویسی ایران بپردازد. غلامحسین ساعدی یکی از نمایشنامه نویسان شناخته شدة ایرانی است که برخی از مهم ترین تمهیدات تئاتر نو را در سبک نویسندگی خود به کار گرفته است. نگارنده در این پژوهش درپی آن است که چگونگی بازتاب مفهوم پوچی را در نمایشنامه های نوگرای غلامحسین ساعدی نشان دهد؛ نویسنده¬ای که مستقیم و غی...
متن کاملخوانش پسا استعماری آثار منتخب ریچارد رایت.
پسا استعمارگری روشی است که تاثیر استعمارگری را بر روی مردم استعمار شده بررسی می کند. این روش روابط انسانی بین استعمارگر و استعمار شده را به چالش میکشد و سعی بر دوباره بوجود آوردن راههای فرهنگی مبنی بر نگریستن یا نگریسته شدن مردم یک مستعمره تاکید میکند. نقد آفریقایی-آمریکایی یکی از زیر شاخه های مطالعات پسا استعماری است. این نقد بر علیه نژاد پرستی و تعصبات نژادی بحث و گفتگو، و رنجها و محدودیت های...
بررسی رویکرد تئاتر محیطی به تماشاگر (در نظریه ریچارد شکنر)
تئاتر محیطی یکی از اشکال تئاتر غیرسنتی است که از سال 1968 تا کنون دستخوش تحولات و پیشرفت های شایان توجهی شئه است. این نظریه اجرایی ریچارد شکنر به دلیل توجه و رویکرد خاصی که به تماشاگر دارد مورد توجه گروهای تجربه گرای تئاتری قرار گرغته است.تماشاگر رکنی اساسی برای وقوع یک رویداد نمایشی به حساب می آید.بنابراین نحوه تعامل با او در شیوه اجرایی نقش موثری در موفقیت یا عدم موفقیت در اجرا دارد. علاوه بر...
15 صفحه اولخوانش لاکانی نمایشنامه های منتخب پیترشفر
در این رساله سه اثر از پیتر شفر به نام های شکار سلطنتی خورشید، ورزش پنج انگشت و ایکوئیس با استفاده از نظریات روانشناسی روانشناس و فیلسوف فرانسوی با تأکید ویژه بر طبیعت میل ورزی و ارتباط آن با ظهور سوژه در رابطه با حضور و یا عدم حضور والدین و همچنین میل دیگری مورد بررسی قرار گرفته اند. در مرحله اول، رساله ی حاضر طبیعت مقصود میل ورزی و تلاش غیر واقعی سوژه برای به دست آوردن این مقصود گمشده به عنوا...
تروریسم در برابر زیستقدرت: خوانش مفهوم پساسراسربین و نظارت سیال در نمایشنامه زیرزمین اثر ادوارد باند
ادوارد باند در نمایشنامههایش به آسیبشناسی خشونت فراگیر اجتماعی که نتیجه گسترش سرمایهداری تهاجمی، سازمانهای سیاسی-اقتصادی و نهادهای امنیتی و نظارتی ناشی از آن است، میپردازد. باند در زیرزمین با نگاهی آخرالزمانی جامعهای در 2070.م را به تصویر میکشد که نهادهای نظارتی و ساختارهای سرمایهداری در آن ارتباطات انسانی را از هم گسسته و تروریسم، خشونت و نظارت در آن نهادینه گشته. این نظارت و سراسربینی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023