فلسطین در شعر یوسف العظم و محمود شاهرخی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات
- نویسنده زهیر عباسی
- استاد راهنما علی اصغر روان شاد فاطمه قادری
- سال انتشار 1393
چکیده
مسأله ی فلسطین، تأثیر بسزایی بر احساسات و عواطف شاعران مسلمان گذاشت. آنها با استعداد شعری خویش توانستند این فاجعه وپیامد های آن را در سروده های خود بازتاب دهند. شاعران اردنی بر حسب مسؤولیت خویش وقایع فلسطین را در اشعارشان منعکس کرده اند. یوسف العظم (1931-2007م) از شاعران معاصر اردنی است که فلسطین، قدس و مسائل مربوط به آن، موضوع اصلی اشعار وی به شمار می آید و بخاطر اهتمام ویژه ی او به قدس و مقدسات آن، به <شاعر ا لأقصی> ملقب شده است. شاعران متعهد ایرانی نیز از این موضوع چشم نپوشیده و در سروده های خود اشغال فلسطین، قدس و مشکلات مردم آن سرزمین را بیان کرده اند. محمود شاهرخی(1306-1388) از شاعران پایداری ایران است که سروده های متعددی در مورد فلسطین و قدس از خود بر جای گذاشته است. در این پژوهش که به روش توصیفی، تحلیلی انجام می شود، پس از نگاهی به اوضاع فلسطین، زمانه و زندگی فردی و ادبی یوسف العظم و محمود شاهرخی؛ تأثیر مسأله ی فلسطین بر شعر این دو شاعر و شباهت ها و تفاوت های آن و نیز ویژگی های ادبی این سروده ها بررسی می شود. مهمترین یافته های این تحقیق نشان می دهد که یوسف العظم و محمود شاهرخی بر حسب مسؤولیت اسلامی و انسانی خویش، توانستند این فاجعه و مشکلات ناشی از آن چون آوارگی وکشتار مردم را در اشعار خود بیان کنند. این دو شاعر نیز در سروده های خود مردم فلسطین را به مبارزه و مقاومت و عدم سازش با دشمن فرا می خوانند و پیروزی نهایی و آینده ی روشن را برای آنها امید دارند.
منابع مشابه
قدس در شعر یوسف العظم و محمود شاهرخی
یوسف العظم، شاعر معاصر اردنی (1931- 2007م) و محمود شاهرخی، شاعر معاصر ایرانی (1306- 1388ش)، به فلسطین و قدس اهتمام داشته و در این زمینه، سروده هایی را از خود به یادگار گذاشتهاند. هر دو شاعر، به مدح و ثنای قدس اقدام کرده و آن را با القابی گوناگون و از جمله، قبلۀ نخستین، محراب، معبد، مروارید، کوثر و بهشت خطاب کرده اند. آن دو، با سینهای اندوهگین، اشغال قدس، آوارگی، کشتار و تنهایی مردم را در این ...
متن کاملقدس در شعر یوسفالعظم و محمود شاهرخی
یوسفالعظم، شاعر معاصر اردنی (1931- 2007م) و محمود شاهرخی، شاعر معاصر ایرانی (1306- 1388ش)، به فلسطین و قدس اهتمام داشته و در این زمینه، سرودههایی را از خود به یادگار گذاشتهاند. هر دو شاعر، به مدح و ثنای قدس اقدام کرده و آن را با القابی گوناگون و از جمله، قبلۀ نخستین، محراب، معبد، مروارید، کوثر و بهشت خطاب کردهاند. آن دو، با سینهای اندوهگین، اشغال قدس، آوارگی، کشتار و تنهایی مردم را در ...
متن کاملبررسی مقاومت فلسطین در شعر محمود درویش و حسین اسرافیلی
ادبیّات تطبیقی، حوزهای از مطالعات ادبیّات است که به بررسی روابط وشباهتهای بین متنی میپردازد. از طریق ادبیّات تطبیقی، روابط فرهنگی بین ملّتها کشف میشود و اثرگذاری و اثرپذیری آثار ادبی مورد مطالعه قرارمیگیرد. مسئلة اشغال فلسطین و مقاومت مردمی در برابر آن، یکی از اساسیترین موضوعات در شعر فلسطین و اعراب است. با توجّه به مشترکات سیاسی و اعتقادی که میان دو ملّت ایران و فلسطین وجود دارد، موضوع مقاوم...
متن کاملنماد پردازی قرآنی در شعر معاصر فلسطین ( شخصیت یوسف (ع))
نمادها، همواره در دو حوزهی معناگرایی و تصویرآفرینی نقش پربار داشتهاند و همین دو خصلت ارزشمند ادبی سبب شده است تا نمادها در ساز و کار سرایندگی، به شکلی کارآمد مورد توجه قرار گیرند. شاعران نیز برای رهایی از ورطهی تاریک و ناپیدای شعارزدگی وگریز از هرگونه سانسور، راهی جز تمسک به نمادهای گوناگون نیافتند .بر همین اساس می توان گفت یکی از انگیزه های رویکرد شاعران معاصر فلسطین به سمبل(نماد)، بیان غی...
متن کاملنماد پردازی قرآنی در شعر معاصر فلسطین ( شخصیت یوسف (ع))
نمادها، همواره در دو حوزه ی معناگرایی و تصویرآفرینی نقش پربار داشته اند و همین دو خصلت ارزشمند ادبی سبب شده است تا نمادها در ساز و کار سرایندگی، به شکلی کارآمد مورد توجه قرار گیرند. شاعران نیز برای رهایی از ورطه ی تاریک و ناپیدای شعارزدگی وگریز از هرگونه سانسور، راهی جز تمسک به نمادهای گوناگون نیافتند .بر همین اساس می توان گفت یکی از انگیزه های رویکرد شاعران معاصر فلسطین به سمبل(نماد)، بیان غی...
متن کاملمتناقض نما در شعر معاصر عربی بر اساس شعر«محمود درویش»،« امل دنقل»و« سعدی یوسف»
یکی از انواع آشنایی زدایی در زبان انتخاب بیان پارادوکسی است که علمای بلاغت ما آن را نشناخته و جزو تضاد به شمار آورده اند.گرچه در ادب عربی از دیرباز متناقض نما به کار رفته است، امّا به عنوان ترفندی شاعرانه در کتاب های صناعات شعری نیامده و شاعران از طریق ادبیّات غرب با آن آشنا شده اند. پارادوکس در زبان شعر معاصر عرب در دو ساختار نحوی و معناشناختی شکل می گیرد. پارادوکس از جهت دوسویۀ آن دو قسم است: ی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023