همبستگی مولفه های سورئالیسم قرن بیستم با آثار دو نقاش معاصر ایران

پایان نامه
چکیده

فرا واقعگرایی یا سورئالیسم یکی از جنبش های قرن بیستم به شمار می رود که در هنر و ادبیات تحولی بزرگ بوجود آورد. این جنبش که محصول تغییرات بعد از جنگ جهانی اول می باشد زمانی رخ داد که نظریه های فروید ،روانشناس اتریشی ،درباره ی ضمیر ناخودآگاه ,رویا و واپس زدگی ،فرهیختگان اروپا را به خود مشغول کرده بود ،سورئالیسم اساس پیدایش خود را بر پایه ی نظریات فروید در خصوص ضمیر ناخودآگاه استوار ساخت.سورئالیست ها بر این باور بودند که بسیاری از تصورات و تخیلات و اندیشه های آدمی هست که انسان بر اثر مقید بودن به قیود اخلاقی ,اجتماعی,سیاسی,رسوم و عادات از بیان آن ها خوداری می کند و این تصورات را به اعماق ضمیر پنهان خویش می راند.به عقیده این گروه هر چیز که در ذهن انسان می گذرد ,در صورتی که پیش از تفکر بر روی صفحه نقش ببندد,مواردی (مانند مطالب ناآگاهانه ,حرفهای خود به خودی و همچنین رویا )می تواند جزء مواد اولیه ی سورئالیسم به شمار آید،رساله ی پیش رو برآن است تا با بررسی مولفه های سورئالیسم رابطه ی ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه را مورد بررسی قرار داده و در اشکال تجسمی مورد تحلیل قرار دهد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد تا جائیکه نگارنده ضمن بررسی ارتباط ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه به بررسی مولفه های سورئالیسم قرن بیست می پردازد و با تجزیه و تحلیل آثار دو نقاش معاصر ایران ،ایران درودی و قاسم حاجی زاده ,پیوند بین مولفه های سورئالیسم و آثار این دو نقاش را بر پایه ی آراء و نظریات فروید مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.تا جائیکه یافته های پژوهش نشان می دهد ،در آثار نقاشان سورئالیست ,ضمیر آگاه به عنوان عاملی انکار ناپذیر حضور دارد ,این در حالیست که نقاشان سورئالیست مدعی حضور ناب ضمیر مخفی بدون دخل و تصرف ضمیر هوشیار در آٍثارشان می باشند.

منابع مشابه

بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران (با تأکید بر نگاه جنسی به زن)

هدف مقال? حاضر شناخت نگاه زنان نقاش معاصر ایران به زن و نحو? بازنمایی زن در آثار آن‌ها می‌باشد. بازنمایی یک‌سوی? تصویر زن در هنر‌ها به علت تک جنسیتی بودن هنرمندان که قدمتی به درازای تاریخ دارد و خالی بودن عرص? هنر از حضور زنان، از یک طرف و افزایش حضور زنان در عرص? هنر‌ها به خصوص نقاشی، از طرف دیگر، می‌دانی برای محقق می‌گشاید تا بتواند از این طریق نوع نگاه زنان هنرمند را، که امروزه تعدادشان حداق...

متن کامل

گفتمان کاوی دو متن قانون اساسی ایران در قرن بیستم و رابطه آن با قدرت

این پژوهش، با روشی مقابله‌ای و انتقادی بر آن است تا به واکاوی ایدئولوژی پنهانِ قدرت، در لایه‌های گفتمانیِ متنِ حاصل از دو قانون اساسیِ مرتبط با «حقوق ملّت» بپردازد. این دو قانون مشتمل بر قانون جمهوری اسلامی (1358هجری شمسی، 1979 میلادی) و قانون اساسی مشروطه (1285 هجری شمسی، 1906 میلادی) هستند. به این منظور، 17 سازه استدلالی-گفتمانی (گزینش واژه‌ها و تعبیرات خاص از طریق نام‌دهی)با استناد به آرای انتقاد...

متن کامل

بررسی تطبیقی لهجه‌ی بخارایی اوایل قرن بیستم (زبان تاجیکی)‌با فارسی معاصر

لهجه‌ی بخارایی یکی از لهجه‌های زبان فارسی است که در دهه‌ی دوم قرن بیستم همزمان با شروع فعالیت‌های روشنفکران بخارا، جدیدان، در آثار سران فکری این جنبش به کار گرفته شد و در خدمت روشنگری و تعلیم درآمد و پس از تقسیم ماوراءالنهر، به نام زبان تاجیکی به زبان رسمی و دولتی جمهوری تاجیکستان، یکی از جمهوری‌های مستقل پنج گانه آسیای مرکزی، ارتقاء یافت. نقش فطرت بخارایی (1886- 1938 م)، که از سران جنبش جدیدا...

متن کامل

ریاضیات قرن بیستم

این مقاله مبتنی بر سخنرانی مایکل اتیا، ریاضیدان بزرگ قرن گذشته و حال حاضر دنیا است که در انستیتو فیلدز تورنتو در سال 2000 میلادی در گردهمایی جهانی ریاضیات ایراد گردیده است. در این مقاله به موضوعات کلیدی و مهمی اشاره شده است که شاخص های ریاضیات قرن بیستم هستند. به علاوه، چگونگی تاثیر فیزیک بر ریاضیات در قرن بیست و یکم مورد بحث قرار گرفته و همچنین پیش بینی هایی در مورد امکان توسعه ریاضیات در این ...

متن کامل

بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران (با تأکید بر نگاه جنسی به زن)

هدف مقال? حاضر شناخت نگاه زنان نقاش معاصر ایران به زن و نحو? بازنمایی زن در آثار آن ها می باشد. بازنمایی یک سوی? تصویر زن در هنر ها به علت تک جنسیتی بودن هنرمندان که قدمتی به درازای تاریخ دارد و خالی بودن عرص? هنر از حضور زنان، از یک طرف و افزایش حضور زنان در عرص? هنر ها به خصوص نقاشی، از طرف دیگر، می دانی برای محقق می گشاید تا بتواند از این طریق نوع نگاه زنان هنرمند را، که امروزه تعدادشان حداق...

متن کامل

نیروهای مذهبی در ایران قرن بیستم

بدون تردید انقلاب اسلامی ایران در سالهای 9 - 1978 نتیجه اجتناب ناپذیر تحولاتی بود که در طول دهه های قبل رخ داده بود. ساختار سیاسی ـ فرهنگی ایران دوباره با مسأله ای جدیدی مواجه گردید، یعنی خاندان پهلوی می خواست از یک ساختار مونارشی به دولتی مدرن ، اقتدارگراو سکولار مبدل شود، در چنین شرایطی بود که نیروهای چپ و ملی گرا در صحنه سیاسی ایران ظاهر شدند. به علاوه ، علمای دینی نیز، چندین دهه برای تأثیرگ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023