بررسی چگونگی نمود طنز در طراحی گرافیک معاصرایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده امیر حسام رنجبری
- استاد راهنما سعید سید احمدی زاویه
- سال انتشار 1393
چکیده
موضوع این پایان نامه در مبحث کلی «طنز» به «معرفی و بررسی روش های طراحی طنز به عنوان یکی از راه های ایده یابی خلاقانه در طراحی گرافیک» اختصاص دارد. این که چگونه از طریق آشنایی با روش های مورد استفاده در طراحی طنزآمیز بتوان در رسیدن به ایده های ناب و خلاقانه ، همگام با گرافیک حال حاضر غرب پیش رفت، از اهداف اصلی این تلاش است. برای رسیدن به این مقصود، مطالعات شامل دو قسمت مجزا می باشند: مبحث خلاقیت و ایده یابی و مبحث طراحی طنز وانواع طنز. بدیهی است که در ورای هدفی که این پایان نامه داشته است، آشنایی با مطالعاتی که در غرب در رابطه با طراحی طنز انجام شده است ، می تواند بهترین مدعای این تحقیق باشد. پس از آشنایی با گرافیک طنز و روش های طراحی آن، در انتها به این نتیجه می رسیم که «طراحی طنز چیزی جز فرآیند طراحی خلاقانه نیست و اگر بخواهیم استعداد خود را در زمینه طراحی ایده های خلاقانه پرورش دهیم، طراحی گرافیک طنز یکی از موثرترین و بهترین شیوه های تمرینی در رسیدن به این هدف می باشد». در این پایان نامه که با استفاده از روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی به بررسی آثار طنز پردازان حوزه گرافیک در ایران و جهان پرداخته، سعی شده است ضمن اشاره به انواع طنز و شیوه های ارائه آن، به لزوم بهره گیری صحیح و استفاده به جا از طنز در گرافیک معاصر ایران و آثار و بازخوردهای آن پرداخته شود. در این پژوهش با تاکید بر تمایز طنز نسبت به سایر طرحهای خلاقانه گرافیکی تلاش گردیده است با بهره گیری از تعاریف علمی و پژوهشی، به بررسی و نقد نمونه های حاضر در ایران و جهان و نیز چگونگی بکارگیری طنز در گرافیک معاصر پرداخته شود تا بتوان این تمایز و تفاوت را در جایگاه طنز و اثر گذاری آن آشکار ساخت.
منابع مشابه
اخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملمعرفی مؤلفههای آشنایی زدایی و نمود آنها در طراحی گرافیک: زمان و مکان
آشناییزدایی یکی از شیوه های نوجویی و ارائه صورتهای جدید به منظور تاثیر گذاری بهتر در برخی عرصهها از جمله عرصه هنرهای بصری است. این مفهوم، معمولاً با ارائه یا خلق اثری نو شکل میگیرد و وابسته به مؤلفه هایی چون: زمان و مکان، تقلید و عادت، قواعد و سنت ومانند آن است. در این پژوهش که با هدف شناخت مؤلفه های زمان و مکان در آثار برخی از طراحان برجستۀ گرافیک و کاربرد آن در طراحی گرافیک انجام پ...
متن کاملچرایی و چگونگی استفاده از طنز در گرافیک معاصر ایران
طنز در گرافیک به عنوان یکی از عوامل ایجاد جذابیت مطرح می شود. این مسئله که در چه جائی چه نوعی از نحوه بیان طنز را انتخاب کنیم بستگی به هوش، خلاقیت و دانش طراح دارد که به موفقیت فرضیه موجود کمک می کند. با توجه به اینکه طنز وخنده با افراد رابطه نزدیکی برقرار می سازد، یکی از شیوه های تاثیر گذار و موفق در رسیدن به یک تبلیغات کامل است. ممکن است این عامل در جامعه پیرامونی ما، تیزبینانه و بادقت انتخاب...
15 صفحه اولرویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمدة آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023