مرکز آفرینش های تجربی هنر با رویکرد فضاهای شگفتی

پایان نامه
چکیده

رشد سرمایه داری (توانگران جدید (nouveaux riches))، در شکل گیری و توسعه ی موزه به عنوان منزلگاه درخور آثار هنری و در تقویت این رأی که آثار هنری از زندگی عمومی جدا هستند به شدت تاثیر گذار بوده است. از طرفی نیز، امکان تحرک تجارت و جمعیت ها که مولود نظام اقتصادی است، پیوند میان آثار هنری و روح مکان خاصی را که این آثار زمانی بیان طبیعی آن بودند سست کرده یا از میان برده است. هنرهای نمایش، موسیقی ، نقاشی و معماری که این ها تنها نمونه هایی از آنها هستند ربط خاصی به نمایشخانه ها، نگارخانه ها، و موزه ها نداشتند. آن ها بخشی از زندگی پرمعنای اجتماعی سازمان یافته بودند که به موجب همین واقعیت، از تجربه ی مشترک نیز جدا افتاده اند و در حکم نشانه های ذوق و گواهان فرهنگ خاصی هستند. همین موجب شده تا هنر تنها درون موزه ها و مربوط به گذشته باقی مانده و هر گونه فعالیت دیگری تنها به مثابه تجربه و در سطحی پایین تر "تجربه ی روزمره" باقی بماند. این در حالی است که هنر "در بالاترین مقام" خود همواره یک تجربه است؛ و تجربه از آنجا که تحقق و به بار نشستن موجود زنده در تقلاها و دستیابی هایش در جهان چیزهاست، هنری است در نطفه. شرایطی که ادراکات زیبایی شناختی را، که مولفه های ضروری نیکبختی و شادکامی هستند، از خود می رانند یا آن ها را به سطح هیجان های لذت بخش گذرای جبران کننده تقلیل می دهند، عمل زیستن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند ... مسئله پیش رو مسئله ی بازیابی اتصال تجربه ی زیبایی شناسانه به روندهای طبیعی و عادی زندگی است.

منابع مشابه

شگفتی های آفرینش در آیینه نهج البلاغه

در منطق قرآن کریم گستر? هستی آیین? تمام نمای اسماء و صفات آفریدگار و به عبارت دیگر آیین? آیات الهی است و سفیران آسمانی و انبیای الهی از هر فرصتی برای متوجّه نمودن و حسّاس کردن مردمان نسبت به تأمّل در آیات پروردگار بهره برده اند تا از این رهگذر، فطرت خدا آشنا و خداگرای انسان ها را برآشوبند و بالنده و شکفته کنند. امام خداجویان و پیشوای پرواپیشگان حضرت علی بن ابی طالب × نیز به موازات قرآن در کلام سح...

جایگاه هنر معاصر در حقوق آفرینش های ادبی و هنری

چکیدهکنوانسیون ها و مقررات بین المللی در زمینه حقوق آفرینش های ادبی و هنری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم معیارهایی را جهت حمایت وضع کرده اند.این معیارها که بر اساس تعاریف سنتی در هنر پایه ریزی شده است نمی توانند در خصوص بخش وسیعی از آثار هنر معاصر مصداق یابند.آنچه که امروزه تحت عنوان هنر معاصر نامیده می شود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که چارچوب ها و معیارها ی سنتی هنر را رعایت نمی کند.خصلت م...

متن کامل

فوکو، روشنگری و هنر آفرینش خویشتن

مقاله‌ی حاضر نشان می‌دهد که چگونه میشل فوکو در آثار پایانی خود با رجوع به برخی آموزه‌های روشنگری به هنر آفرینش خویشتن روی می‌آورد. بازاندیشی مفاهیم اساسی روشنگری در فوکوی متأخر با درک تازه‌ای از کانت و سوژه همراه است. با جای دادن نظریه‌های زیبایی‌شناسی مرتبط با نفس در متن تفکر روشنگری، فوکو نشان می‌دهد که نه تنها او ارزش‌های روشنگری را نادیده نمی‌گیرد، بلکه به بازسازی برخی از این مفاهیم می‌پردا...

متن کامل

سنجش ظرفیت توسعة فضاهای بدون استفاده در مرکز شهر قزوین؛ با تأکید بر رویکرد توسعه میان‌افزا

در پی افزایش روزافزون جمعیت و کالا و فعالیت‌ها در شهرها، راه‌حل‌های متفاوت و گاه متناقضی برای توسعه شهرها مطرح شد، که بهره‌گیری از این راه‌حل‌ها به شکل‌گیری حومه‌ها، حاشیه‌نشینی، مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها و پیامدهایی از این دست، به‌ویژه در اواخر قرن بیستم، دامن زد. ادامه این روند، ضمن آنکه رشد پراکنده شهرها را در اراضی و محیط زیست اطراف‌شان موجب شد، زمینه بازماندن نواحی مرکزی شهرهای سنتی...

متن کامل

طراحی مرکز آفرینش های هنری

در شهر تهران به علت گسترش روزافزون در طی چند دهه اخیر، افزایش جمعیت، فشارهای ناشی از آلودگی محیطی و صوتی، و دوری از طبیعت، باعث شده تا با کمبود فضاهایی برای آرامش، رشد و بلوغ فکری شهروندان و کمبود محیطی جذاب برای اوقات فراغت و تفریح آن ها روبه رو باشیم. از طرفی دخل وتصرف انسان ها در طبیعت باعث شده تا محیط زیست با مشکلاتی از قبیل، آلودگی محیط و کاهش منابع طبیعی روبه رو باشد. هدف این پروژه ایجاد ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023