بررسی خط, ریتم و ترکیب بندی در نقش برجسته های دوران ساسانیان(کتیبه- ظروف)

پایان نامه
چکیده

موضوع مورد تحقیق در ارتباط با نقوش برجسته دوران ساسانیان می باشد، اینکه نقوش برجسته معمولا با چه موادی کار شده و ماندگاری آن چگونه است. در مورد نقوش حیوانی، گیاهی و انسانی کار شده که در قالب ظروف و زیور آلات گرانبهای سیمین و زرین، کتیبه ها و تصاویری در سینه صخره ها و درون غارها و قطعات پارچه های ابریشمین که اکنون زینت بخش موزه های جهان است. همچنین بررسی زیبایی شناسایی هنر این دوره در ارتباط با عناصر هنرهای تجسمی از جمله خط، ریتم و ترکیب بندی که در اکثر آثار به جای مانده از این دوره دیده می شوند.

منابع مشابه

بررسی نقش آتشدان در نقش برجسته ها و مهرهای دوران های ایلام، ماد و هخامنشی

آتش به عنوان بزرگترین اکتشاف بشر در دورانهای کهن، از جهات گوناگون همچون پخت خوراک و ساخت سلاح، زندگی انسان را متحول ساخته و او را از شر ددان و دشمنان حفظ نموده و به امنیت رساندهاست. بشر در آن دوران، به آتش به عنوان پدیدهای خارق العاده نگاه میکرد که همواره مقدس و مورد احترام بود. علاوه بر این، نقش آتش و تاثیر آن در مذهب، فرهنگ، اقتصاد و سیاست زندگی ملل گوناگون انکارناپذیر است و تجسم عینی آن را م...

15 صفحه اول

مطالعه نقش برجسته های گیاهی سیراف در دوره ی ساسانی

هنر گچبری، از هنرهای تزئینی معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخ ها و بناهای قبل از اسلام بوده است. از نقوش ناب در گچبری ایرانی می توان به نقوش گیاهی اشاره کرد. که در کاخ های ساسانی نمونه های متنوعی از آن به چشم می خورد. این نقوش در گچبری ها، نقوش چکیده نگاری شده ای از طبیعت اند و اشکال متنوعی را در بر می گیرند که عبارتند از نقوش: نخل، انگور، انار، گل نیلوفر آبی و گل چند ...

متن کامل

بررسی و کشف تناسبات در نقش برجسته های سنگی دوران شاپور اول ساسانی

چکیده پژوهش حاضر به بررسی تناسبات انسانی و حیوانی در نقوش برجسته سنگی شاپور اول ساسانی می پردازد. بررسی بر روی هفت نقش برجسته ی سنگی شاپور اول انجام گرفته است. فرایند بررسی شامل استفاده از روش های هندسی انتقال اندازه ها برای ترسیم افراد در حالت ایستاده ، با هدف تعیین ابعاد و تناسبات اعضای گوناگون بدن بوده است. سپس یافته ها با تناسبات انسانی لئوناردو داوینچی ، به عنوان مرجعی برای ابعاد انسان وا...

بررسی تداوم نقش مایه های ظروف دوران ساسانی در دوره اسلامی (تا پایان سلجوقیان)

این پایان¬نامه، حاصل پژوهشی است به شیوه¬ی کمی و توصیفی و جمع¬آوری اطلاعات کتابخانه¬ای و هدف آن تحلیل و بررسی عناصر بصری نقوش ظروف ساسانی است. همچنین شناخت و چگونگی استفاده از نمادگرایی و به کارگیری علائم و نماد¬های ملی در این نقوش از دیگر اهداف این تحقیق به شمار می-آید. اگر چه متخصصان تاریخ هنر، سد¬ه¬های آغازین اسلامی در ایران را دوران استحاله¬ی هنری می دانند، لیکن باید اذعان داشت که محدودیت ...

جایگاه اقلیم در ترکیب بندی بناهای معاصر (مطالعه موردی: خانه‌های دوران قاجار در شهر دزفول)

خانه‌‌‌‌های دوران قاجار در شهر دزفول، نمونه‌ای ارزشمند از معماری معاصر ایران به شمار می آیند که به خوبی توانسته‌اند با شرایط خاص اقلیمی خوزستان هماهنگ شوند. هدف از این پژوهش شناسایی الگوی مسکن قاجاری دزفول و چگونگی تاثیرپذیری آن از اقلیم، به عنوان عنصر هدایت کننده فرایند طراحی معماری است. از این رو با بررسی یازده نمونه از خانه­های دورة قاجاریه دزفول و همچنین استفاده از تحلیل داده­های حاصل از پر...

متن کامل

بررسی و تحلیل صحنه بزم در نقوش برجسته الیمایی با معرفی نقش برجسته نویافته سنگ ماهی در اندیکا- مسجد سلیمان

منطقه الیمایی شامل جلگه‌های مرتفع و دره‌‌های کوه‌های بختیاری در شرق رود کارون و در حقیقت همان شمال شرقی خوزستان است. هرچند تعیین حدود دقیق این منطقه بسیار دشوار است ولی وسعت این منطقه در طول حیات آن بر حسب کشور گشایی‌های جدید اشکانیان، کاملاً تغییر می‌یافته و یا دولت‌های کوچک همسایه، بخش‌های کم بیش مهمی از الیمایی را تسخیر می‌کردند. در عصر سلوکیان و به ویژه در دوره اشکانی، بخش‌هایی که اکنون در ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023