رویکردی زبان شناختی به سبک شعری حافظ
پایان نامه
- دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا مهدوی
- استاد راهنما جعفر میرزایی عامر قیطوری
- سال انتشار 1393
چکیده
از نقطه نظر ساخت گرایان نقش اصلی ادبیات آشنایی زدایی است که از طریق برجسته سازی ایجاد می شود. از نظر لیچ (1969) برجسته سازی به دو صورت شکل می گیرد: از طریق هنجارگریزی که خود به انواع واژگانی، نحوی، آوایی، معنایی، سبکی، زمانی، نوشتاری و گویشی تقسیم می شود و از طریق قاعده افزایی که به عنوان ابزار نظم-آفرین خود را در توازن و تکرار آشکار می سازد. هر چند نظم به تنهایی نمی تواند ابزار شعر آفرین به شمار آید. افزون بر این آنگونه که صفوی یادآور می شود از میان هنجارگریزی های مطرح شده توسط لیچ، هنجارگریزی های نحوی، آوایی و گویشی نمی توانند ابزاری برای ایجاد شعر محسوب شوند. در واقع ابزار آفرینش شعر را بیش از همه باید به هنجار گریزی معنایی مرتبط دانست. هدف این رساله تحلیل هنجارگریزی معنایی و مصادیق آن در دیوان غزلیات حافظ است و اینکه این نوع از هنجارگریزی چه تأثیری در سبک شعری این غزلیات داشته است.
منابع مشابه
سبک شخصی حافظ در رنگ آمیزی تصاویر شعری
شاعران برای ایجاد تصویرهای شعری و بیان مطالب در سروده های خویش از رنگ ها بهره می گیرند اما شیوه به کارگیری رنگ و میزان توجه هر یک از شاعران به رنگ ها با دیگری متفاوت است. ناقدان و سخن سنجان نیز در بررسی های خود به نقش رنگ در آثار ادبی توجه چندانی نداشته اند و این در حالی است که بربر تعمی شیوه های کاربرد رنگ در آثار ادبی میتواند پژوهندگان شناخت سبک و شیوه بیان شاعران یاری دهد. این مقاله برگرفته ...
متن کاملسبک شخصی حافظ در رنگ آمیزی تصاویر شعری
شاعران برای ایجاد تصویرهای شعری و بیان مطالب در سروده های خویش از رنگ ها بهره می گیرند اما شیوه به کارگیری رنگ و میزان توجه هر یک از شاعران به رنگ ها با دیگری متفاوت است. ناقدان و سخن سنجان نیز در بررسی های خود به نقش رنگ در آثار ادبی توجه چندانی نداشته اند و این در حالی است که بربر تعمی شیوه های کاربرد رنگ در آثار ادبی میتواند پژوهندگان شناخت سبک و شیوه بیان شاعران یاری دهد. این مقاله برگرفته ...
متن کاملحرکت فرضی در زبان فارسی: رویکردی شناختی به مسیرهای گسترشی
با توجه به نقش مهم درک حرکت و بازنمایی آن در زبان و شناخت، مقالۀ حاضر به گونۀ خاصی از حرکت میپردازد که حرکت فرضی نام دارد. در حرکت فرضی که یکی از انواع بازنمودهای مجازی حرکت در زبان است، حرکت به پدیدهها و اشیائی که فاقد توانایی حرکت هستند، نسبت داده میشود. بر این اساس با توجه به این که تاکنون پژوهشی دربارۀ حرکت فرضی در زبان فارسی صورت نگرفته است، این مقاله میکوشد تا به طبقهبندی و ماهیت حر...
متن کاملرویکردی ساختی شناختی به پسوند «– گار» در زبان فارسی
پسوند «- گار» یکی از پسوندهای اسمساز و صفتساز زبان فارسی است که بیشتر پژوهشگرانی که تا به امروز پیرامون آن مطالعه کردهاند آن را دارای معنای فاعلی دانستهاند. هدف از پژوهش پیشرو آن است که این پسوند را از دیدگاه دو نظریۀ ساختواژۀ ساختی و دستور شناختی مورد بررسی قرار داده و تبیینی ساختبنیاد و شناختی از چگونگی شکلگیری واژههای ساختهشده با این پسوند ارائه دهد. این پژوهش از لحاظ تجربی (یعنی رو...
متن کاملرویکردی شناختی به بازنمایی رویداد حرکت در زبان هَورامی
حرکت، یکی از بنیادیترین تجارب بشر است؛ بنابراین، به نظر میرسد این رویداد بهصورت مفهومی جهانی در همۀ زبانهای دنیا بازنمایی شود. بر اساس نظریۀ الگوهای واژگانیشدگی تالمی (١٩٨٥ و ٢٠٠٠)، زبانها به لحاظ بازنمایی رویداد حرکت به دو رده تقسیم میشوند: فعلبنیاد و تابعبنیاد. در زبانهای فعلبنیاد، جزء هستهای رویداد حرکت، یعنی مسیر در فعل و شیوۀ حرکت در تابع بازنمایی میشوند؛ امّا در زبانهای تابع...
متن کاملطعنه رندانه به حافظ شهر بررسی ایهام در تخلص شعری حافظ شیراز
Ambiguity and equivocation are among evident features and perhaps the most noticeable rhetorical figures employed in Hafiz’s poetry. When this rhetorical and aesthetic technique is mingled with 'cleverness’ understanding the intention of Hafiz becomes problematic and even sometimes hard-to-grasp. One of these clever ambiguities noticed in his poems is ambiguity in the word “Ha...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023