بررسی طراحی احساس گرا مبتنی بر فرهنگ ایرانی د رتولید ایده هایی در زمینه طراحی و خلق مبلمان شهری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شقایق مزینانی
- استاد راهنما علی رضا اژدری مسعود محمود خان شیرازی
- سال انتشار 1391
چکیده
اگرچه محصولاتی در زمینه مبلمان شهری طراحی شده اند که از نظر عملکردی تا حدی جوابگوی نیازهای انسانها هستند ولی نمی توانند جوابگوی نیازهای روحی و روانی و دیگر مسائل باشند .از سویی دیگر طراحی وسیله ای که مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی باشد و با دیدن آن احساس لذت نماییم از مسائلی است که تا کنون به آن توجه نشده است طراحی احساس گرا، هم عنوان کتابی از donald norman است و هم به مفهومی اطلاق می شود که در آن ارائه می کند. اساسی ترین موضوع در این بحث این است که احساسات نقش مهمی را در توانایی انسان برای درک جهان و یادگیری چیزهای جدید، بازی می کند. برای مثال اشیائی که از لحاظ بصری دلپذیرترند به نظر استفاده کننده بهتر کار می کنند. و این امر به دلیل نردیکی احساسات فرد در مورد شیئی است که برای او جذاب است، به خاطر شکل گیری یک ارتباط احساسی با محصول 1. شناسایی خواستگاه محرک های احساس 2. بررسی فرهنگ ایرانی 3. بررسی مبلمان شهری طبقه بندی نتایج به دست آمده: (باید های طراحی) 1. طراحی برای سن 20 تا 30 سال میباشد. 2. ابعاد نیمکت مناسب با اندازه های آنتروپومتری باشد (حداقل طول 195 سانتیمتر و عرض 45 سانتیمتر ، ارتفاع پشتی صندلی و نیمکت 42 تا 60 سانتیمترو ارتفاع محل تلاقی ساق پا و ران(ارتفاع رکبی ) حداکثر ارتفاع قابل قبول 50 سانتیمتر می باشد.) 3. حمل ونقل راحت و تعمیر آسان، مونتاژ آسان، ایمنی، ارگونومی، عملکرد،سهولت ساخت و هزینه. 4. سهولت در استفاده: این محصول به لحاظ فیزیکی باید راحت حس شود و عملکردش به راحتی قابل فهمیدن باشد. 5. محصول باید خاطره ها و یا مفاهیم فرهنگی و سنتی را در بر داشته باشد یا به خاطر می آورد تا احساس مخاطب رابر انگیزد. 6. محصول باید برای محیط زیست بی خطر باشد و به آسانی بازیافت شود. 7. استفاده از موتیو های ایرانی ، منبع الهام:1. اسلیمی و ختایی 2.نقاشی خط 3. مکتب سقاخانه 4. معماری ایرانی 8. استفاده از فرم های نرم و دارای انحنا زیرا مشاهده این قبیل فرم ها به صورت غریزی در انسان حس مثبتی ایجاد می کند . 9. استفاده از رنگ های گرم و رنگ هایی که ریشه در فرهنگ ایران دارند و متناسب با روحیه جوانان است مثل رنگ فیروزه ای ،...
منابع مشابه
مفاهیم کاربردی در طراحی احساس گرا
برخی محصولات حاوی پیام احساسی هستند که به صورت ناخودآگاه توسط مخاطبان تشخیص داده می شود و درک می گردد. چنین محصولاتی می توانند ضمن برقراری ارتباط قوی تر با استفاده کنندگان، پاسخگوی نیازهای حسی آنها باشند. طراحی احساس گرا، پاسخ به نیازهای حسی کاربران را محور اصلی طراحی می شناسد و سعی می کند تا معیارهای طراحی را به سوی این هدف متمایل سازد، اما شناسایی نیازهای حسی در حال رشد و تغییر کاربران و کارب...
متن کاملروشهای خلق ایده و کانسپت در فرآیند طراحی معماری
ایدهپردازی (خلق ایده و کانسپت) به عنوان بخش مهمی از فرآیند طراحی، همواره در ادبیات طراحیپژوهی مورد توجه بوده است. این پژوهش در بخش نخست، پس از بررسی آراء نظریهپردازان، با استفاده از روشی توصیفی-تحلیلی، فرآیند طراحی را در دو نسل الگوهای نظاممند و محیطشناسانه و روشهای خلق ایده و کانسپت را در چهار مقوله قیاسی، الگوواره، منطقی و نظری طبقهبندی میکند. در بخش دوم، در پیمایشی میدانی رابطه فرآین...
متن کاملمروری بر معیارهای طراحی و ساخت مبلمان شهری
با شروع شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرنشینان و مشکلات ناشی از آن، ضرورت فراهمآوردن امکاناتی برای رفاه حال شهروندان بیش از پیش شناخته شد. با گذشت زمان و افزایش تعداد امکانات مختلف شهری (خیابانها، میادین، پیادهروها، محلهای توقف اتومبیل، علامتها و نشانهها، فضاهای سبز و غیره)، «مبلمان شهری» یا «مجموعه تجهیزاتی که در فضای باز مورد استفاده عموم قرار میگیرند» نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده ...
متن کاملطراحی احساس گرا مطالعه ی سلیقه ی جوانان ایرانی در خصوص رنگ
پیشرفت تکنولوژی و تغییر روی? زندگی، موجب طراحی محصولات به روشی متفاوت با قبل، جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان شده است. از مهم ترین این نیازها، نیاز به شادی و لذت است. زیرا انسان امروزین در محیط زندگی و کاری خود در انبوهی از محصولات و سیستم های گوناگون، حبس شده است. طراحی محصول با توجه به رویکرد طراحی احساس گرا، به کاربر احساساتی نظیر لذت و شادی داده و از این طریق، موفقیت محصول را تضمین می نماید...
متن کاملمفاهیم کاربردی در طراحی احساس گرا
برخی محصولات حاوی پیام احساسی هستند که به صورت ناخودآگاه توسط مخاطبان تشخیص داده می شود و درک می گردد. چنین محصولاتی می توانند ضمن برقراری ارتباط قوی تر با استفاده کنندگان، پاسخگوی نیازهای حسی آنها باشند. طراحی احساس گرا، پاسخ به نیازهای حسی کاربران را محور اصلی طراحی می شناسد و سعی می کند تا معیارهای طراحی را به سوی این هدف متمایل سازد، اما شناسایی نیازهای حسی در حال رشد و تغییر کاربران و کارب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023