بررسی شخصیت پردازی تصویری عروسکهای قصه های ایرانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهری ابراهیمی فرد
- استاد راهنما نادر موسوی فاطمی
- سال انتشار 1393
چکیده
مبحث نمایش عروسکی و ساخت عروسک های نمایشی، اندیشه ای ست کهن، بطوری که انسان های نخستین با ساختن عروسک و جان بخشی به آن، نیازهای روحی و روانی خود را برآورده می کردند. در ایران نمایش عروسکی از قدیم با عنوان خیمه شب بازی شناخته شده، اوج شکوفایی و رونق خیمه شب بازی در ایران، آنطور که از تاریخچه اش مشخص است مربوط به دوره قاجاریه می باشد. خیمه شب بازی در ایران بیشتر جنبه سرگرمی و شادی داشته که در دل آن به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز می پرداختند. سازندگان و بازی دهندگان عروسک های خیمه شب بازی غالباً از توده مردم و از طبقه پائین جامعه بودند. آنها تقریباً تمام شخصیت های نمایش را مطابق مردم عادی و کَسَبه بازار می ساختند و با همان خصوصیات به اجرا می گذاشتند. این پژوهش با تکیه بر تاریخچه و انواع عروسک های نمایش، مضمونی جدید برای اندیشه ای قدیمی و کهن را فراهم می سازد. هنر عروسکی که بن مایه های اولیه آن در هنر بدوی است و ریشه در تفکر و اعتقادات انسان های اولیه دارد می تواند زبانی مشترک برای هنرمندان معاصر باشد. با توجه به اینکه خیمه شب بازی ایران هنری است که سابقه ای طولانی دارد و ارتباط تنگاتنگ با توده مردم داشته، بررسی شخصیت پردازی عروسک های خیمه شب بازی نوعی بررسی در فرهنگ شفاهی و توده مردم است که نشانه های تصویری عامیانه بسیار غنی و کاربردی در هنر تصویرگری دارد.
منابع مشابه
قصه¬های قرآن از منظر شخصیت¬پردازی
چکیده داستان به عنوان یک شکل ادبی و هنری دارای شکل هندسی خاصی است که آن را از دیگر اشکال ادبی مانند قصیده، خطبه، مقاله و... متمایز میسازد. معمولأ یک داستان هنری از این عناصر تشکیل شده است: طرح و پیرنگ، شخصیت وشخصیتپردازی، کشمکش، گفتگو، صحنه و صحنهپردازی (زمان و مکان)، زاویه دید و درونمایه. از میان این عناصر دو عنصر شخصیتپردازی و گفتگو، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ بطوریکه نخستین...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملبررسی شخصیت پردازی زنان در رمان «هرس»
هدف پژوهش حاضر بررسی شخصیت پردازی زنان در رمان «هرس» از نسیم مرعشی می باشد. جامعه در این تحقیق شامل شخصیت های زنان در رمان مذکور می باشد. مقالهی حاضر، به شیوه ی تحلیلی – توصیفی، در ابعاد گوناگون، به بررسی شخصیت پردازی زنان در رمان «هرس» پرداخته است. در این اثر داستانی، نسیم مرعشی با استفاده از فضاهای متعدد روایی، سرنوشت یک خانوادهی جنگ زده را در دورهی زمانی طولانی روایت میکند. نتایج حاکی ا...
متن کاملشخصیت و شخصیت پردازی در مقامات حریری
شخصیت، در مقامات حریری، عنصر اصلی و محور همة مقامات است. شخصیتهای اصلی، در غالب مقامات، ایستا به نظر میرسند اما به سبب حرکت رو به رشد با فراز و نشیب و تغییرات فکری، روحی، اعتقادی و فیزیکی، از مقامه نخست تا مقامه آخر به عنوان یک داستان بلند، شخصیتهایی پویا به حساب میآیند. شخصیتهای فرعی در مقامات حریری، شخصیتهایی ساده و ایستا هستند که به ندرت تا حد شخصیت اصلی پیش میروند و به جای آنها ایفا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023