تأثیر ابعاد اجتماعی بر شکل گیری تئاتر قرن 6 تا 4 ق.م. ایران باستان و یونان باستان

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر که با هدف اثبات تأثیر جامعه بر هنر نمایش (تئاتر) یونان باستان و ایران باستان در قرون 6 تا 4 ق.م و تأکید بر اهمیت تأثیرات متقابل تئاتر این دو سرزمین بر یکدیگر انجام گرفته است، با روشی بنیادی در دو فصل 2 و 4 به بررسی اوضاع اجتماعی یونان باستان و ایران باستان در قرون 6 تا 4 ق.م و در دوفصل 3 و 5 به بررسی هنر نمایش (تئاتر) این دو سرزمین در این بازه¬ی زمانی پرداخته است. در نهایت با بررسی تأثیر اوضاع اجتماعی بر هنر نمایش در هر کدام از این سرزمین¬ها، این نتیجه حاصل شد که با برقراری و حاکمیت دموکراسی و آزادی بیان در عهد پریکلس یونان باستان، سیر تحولاتی که جامعه در جهت رسیدن به این دموکراسی پشت سر گذاشت، به بهترین نحو در آثار چهار نمایشنامه¬نویس پیشرو این سرزمین -آیسخولوس، سوفکل، اوریپید و آریستوفان- انعکاس یافت و هنر نمایش این سرزمین نیز که از بطن جامعه بر می خاست، به همین منوال سیر تکاملی خود را پشت سر گذاشت و این فرضیه اثبات شد که ابعاد اجتماعی یونان باستان در قرون 6 تا 4 ق.م بر هنر تئاتر این سرزمین تأثیر به سزایی داشته است. در ایران باستان بر خلاف آنچه که در یونان اتفاق افتاد، در عهد هخامنشی حکومت فردی حکمفرما بود. هنر این عهد که هنری التقاطی بود، محدود به دربار و طبقات ممتاز بود. با یورش اسکندر به تخت جمشید و از بین رفتن اسناد و مدارک، مدرکی دال بر وجود این هنر در عهد هخامنشی بر جای نماند. این موضوع سبب عدم اثبات دو فرضیه ی بعدی مبنی بر تأثیر ابعاد اجتماعی ایران باستان در قرون 6 تا 4 ق.م بر شکل گیری هنر نمایش این سرزمین و همینطور تأثیرپذیری هنر نمایش یونان باستان از هنر نمایش ایران باستان در این زمان شد.

منابع مشابه

شفای مقدس در یونان و ایران باستان

درک جوامع کهن از درمان، درد، بیماری و مرگ با جوامع جدید تفاوت بنیادین دارد. ذهن درمان‌گران باستانی اغلب برای بیماری، درد و مرگ، منشأی فوق طبیعی قائل می‌شد و برای درمان بیماری‌ها به طلسم، جادو، اوراد و ماوراءالطبیعه معطوف بود. پزشکی باستان نیز در درجه نخست برای بیماری اصالت ماورایی قائل بودند و بخش مهمی از فرآیند درمان، اعتقادی بود. در ذهنیت یونانی، بیماری می‌تواند به مثابه انتقام یا در نتیجه رن...

متن کامل

باطنی‌گرایی در یونان باستان

 دو اصطلاح «باطنی» و «باطنی‌گرایی» معنای گسترده‌ای دارند، ولی به ‌نحو خاص بر مکتب‌های دینی و عرفانی و فلسفیِ رازورز اطلاق ‌می‌شوند. در یونان باستان، پیش از دورانِ یونانی‌مآبی، به مکتب‌هایی با گرایشِ باطنی برمی‌خوریم. از نوشته‌های گوناگونِ برجای‌مانده از آن دوران چنین برمی‌آید که یونانیان خود خاستگاه این مکتب‌ها را بیرون از یونان، در مصر یا آسیا، می‌جستند. مکتب‌های باطنیِ یونانی تا پیش از روزگار افلا...

متن کامل

بنیادهای امر سیاسی در یونان باستان و نقش پولیس (دولتشهر)در شکل گیری آن

امر سیاسی تنها یک مفهوم نیست، بلکه اشاره ای هستی شناختی به ماهیت و چیستی روابط و فرآیندهای سیاسی در یک جامعه دارد. به طوری که با درکِ ماهیت و چیستی امر سیاسی در یک اجتماع سیاسی می توان به بنیادها و منطق سیاسی حاکم بر آن پی برد. در این میان پرداختن به امر سیاسی در اجتماع های سیاسی یونان باستان علاوه ب...

متن کامل

نقش اشیل در شکل‌گیری و ارتقاء طراحی صحنه تئاتر یونان باستان از یک نمایشنامه‌نویس تا یک صحنه‌پرداز حرفه‌ای

در عرصه پژوهش تئاتر یونان، کمتر تحقیقی درباره چگونگی طراحی صحنه این آثار انجام شده است. با بررسی نمایشنامه­های یونانی، مکان­های اجرا، منابع موجود و کشفیات جدید باستان­شناسی، می­توان به نتایج مهمی در این زمینه دست یافت؛ نتایجی که چهره برخی از بزرگان تئاتر یونان را متحول می­سازد. اگرچه بسیاری از محققان تئاتر، اشیل را تنها به عنوان یک تراژدی­نویس می­شناسند؛ اما او نوآوری­های متعددی در اجرای نمایش­...

متن کامل

آموزش طب در یونان باستان و اسلام

در عصر عباسیان، نهضت ترجمه زمینه‌ی آشنایی اطبای مسلمان را با متون طبی اصیل یونانی فراهم آورد. با بررسی متون تاریخ طب پس از اسلام درمی‌یابیم که منشأ بسیاری از نهادهای آموزشی طب پس از اسلام، روش‌های آموزشی مرسوم در یونان باستان است. در واقع در حوزه‌ی آموزش نظری، مسلمانان بسیاری از روش‌های یونانیان را اقتباس نمودند در حالی که در حیطه‌ی آموزش عملی شاهد کم‌ترین تأثیر هستیم. این شیوه‌های رایج آموزش ط...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023