بررسی جنبه های زیبایی شناسی غزل وحشی بافقی

پایان نامه
چکیده

وحشی بافقی از شاعران توانای قرن دهم، و از پدید آورندگان مکتب واسوخت در شعر فارسی می باشد. در دیوان وحشی انواع مختلف شعر به چشم می خورد، ولی وی بیشتر شهرت شاعریش را مدیون غزلهایش است. در این کار پژوهشی غزلهای وحشی از دید زیبایی شناسی نوین و در چهار سطح: موسیقی، تخیل، زبان و عاطفه مورد بررسی قرار گرفته است. غزلهای وحشی از نظر وزن و موسیقی روان و دلپذیر بوده و تسلط موسیقی بر شعر وی را مشخص می کنند. هر چند وحشی هرگز در پی آرایش کلامش نبوده ولی از نظر تخیل و آرایه های بدیعی و بیانی در شعرش کمبودی احساس نمی شود. زبان شعر وحشی ساده و همه فهم است و به ندرت به لغات و اسطلاحات دشوار و کهن برمی خوریم. غزلهای وحشی هر چند از نظر احساس به سطح استادان مسلم غزل فارسی چون سعدی و حافظ نمی رسد، ولی هر مخاطب با احساسی را تحت تاثیر قرار می دهد. اندیشه های حاکم بر غزل وحشی را می توان در مواردی چون ستایش فقر و بی نیازی، افتادگی و فروتنی، عشق و شیدایی و شکوه و شکایت خلاصه کرد

منابع مشابه

زیبایی شناسی شعر وحشی بافقی

بررسی صور خیال(تشبیه،تمثیل،استعاره،مجازوکنایه)در اشعار وحشی بافقی موضوع این تحقیق است هدف از انجام این کار شناخت اشعار وحشی و میزان استفاده ی وی از زیبایی های ادبی در شعر اوست به طور مثال مشخص شد که شاعر بیشترین بهره را از فن تشبیه و بعد از آن از استعاره برده است .

15 صفحه اول

زیبایی شناختی شعر وحشی بافقی

علم بیان یکی از ابزارهای بلاغت در کلام است. در این علم با اصول زیبایی شناختی زبان و نیز با شیوه های مختلف در ادای معنای واحد آشنا می شویم. در این پژوهش تلاش می شود به بررسی ارکان زیبا یی شناختی در دیوان اشعار وحشی بافقی پرداخته شود. که ابتدا در فصل دوم به تعریف و توضیح این ابزارها یعنی تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه می پردازم و سپس در فصل چهارم موارد مربوط به هر کدام را از دیوان وحشی بافقی استخ...

15 صفحه اول

بررسی گونه های شعر غنایی در دیوان وحشی بافقی

وحشی بافقی(939؟-991؟) با ارائة آثاری ماندگار در شعر فارسی، از جمله شاعرانی است که با وجود پیروی از بزرگان ادبی گذشته، توانسته‌ است خود را از تقلید صرف، رهایی دهد و از آن، گامی فراتر نهد. او به‌جای هنرنمایی‌های متکلّفانه و کاربرد صنایع مفاخره‌آمیز، تلاش خود را در جهت ارتقای معانی با زبانی سهل و ممتنع، متمرکز کرده ‌است. از ابتکارات وحشی تغییراتی است که در برخی از انواع فرعی غنایی پدید آورده ‌است. ...

متن کامل

بررسی ویژگی سهل‌ممتنع در غزلیّات وحشی بافقی

غزل بهترین قالب برای بیان کردن گونه ادب غنایی است و شاعران بی‌شماری از این قالب برای بیان کردن اشعارشان استفاده کرده‌اند. یکی از این شاعران وحشی بافقی است. او یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن دهم است که نسبت به شاعران دوره خود در جایگاه ممتازی قرار دارد. وحشی بافقی در همه قالب‌های شعری طبع‌آزمایی کرده است، امّا شهرتش بیشتر به خاطر غزل‌های پر سوز و گداز اوست. یکی از دلایلی که غزل‌های او را ممتاز گردان...

متن کامل

جلوه‌ی معشوق در آیینه‌ی شعر وحشی بافقی

شعر عاشقانه بر سه محور اساسی عشق، عاشق و معشوق استوار است و در این میان معشوق محوری‌ترین شخصیّت شعر عاشقانه می‌باشد، به ‌طوری‌ که حضور پررنگ او را در هر دوره‌ای از شعر فارسی می‌توان مشاهده کرد. وحشی‌بافقی یکی از بزرگ‌ترین غزل سرایان مکتب وقوع است که سیمای معشوق در اشعار وی تا حدودی به گونه‌ای متفاوت با معشوقِ دیگر ادوار شعر فارسی ترسیم شده است. دراین نوشتار با به کارگیری شیوه‌ی توصیفی تحلیلی، سیم...

متن کامل

ضرورت تصحیح مجدد کلیات وحشی بافقی

کلیات اشعار وحشی بافقی (939– 991؟) یک بار در سال (1338) به تصحیح دکتر حسین آذران (نخعی) و به وسیلۀ انتشارات امیرکبیر در فروردین (1339) منتشر شده‌است که شاید در آن زمان بهترین تصحیح آثار وحشی بوده‌است. اما به دلایلی که اشاره می‌شود نیازمند تصحیح مجدد است؛ این‌کار با روشی علمی و دقیق انجام نشده‌است. در این کار از چهار نسخه استفاده شده‌است که همۀ آن‌ها از جهت قدمت، صحت و جامعیت اعتبار کافی ندارند...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023