بررسی تطبیقی نشانه های تصویری نقاشی بیزانس و صفوی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده منصوره السادات حجازی
- استاد راهنما بهنام جلالی جعفری
- سال انتشار 1393
چکیده
دین یکی از عوامل تأثیرگذار در همه ابعاد زندگی بشر از جمله هنر می باشد و می تواند بدین وسیله عامل ارتباط فکری، فرهنگی و هنری بین سرزمین هایی باشد که هرچند از بُعد مسافت از یکدیگر دور هستند، اما بی اشتراک با یکدیگر نبوده اند. هنر برای هنرمند می تواند وسیله ای جهت خدمت به دین قرار بگیرد، لذا در این پژوهش تلاش شده تا دو تمدن بیزانس و صفوی از منظر آثار تجسمی شان با توجه به نزدیکی باورها و اعتقادات دینی شان، که موجبات تشابهاتی در آثار شمایل نگاری بیزانس و نگارگری صفوی را فراهم آورده، در ورطه ی قیاس با یکدیگر قرار دهد؛ این دو تمدن هرچند از بُعد زمانی و مکانی با یکدیگر نزدیکی ندارند، اما تاحدی محتوای فکری و فرهنگی آنان در بکارگیری عناصر و نشانه های هنری شان با یکدیگر، اشتراکات و تفاوت هایی را ایجاد کرده است. شمایل نگاری و نگارگری این دو تمدن بی تأثیر بریکدیگر نبوده اند، هرچند مرزهای این تأثیرگذاری ها واضح نیست، اما تشابه در برخی نشانه ها و ویژگی های زیبایی شناختی آثار، از این امر حکایت می کند. در این بررسی ضمن تأکید بر بستر تاریخی و فرهنگی خاصی که هنر شمایل نگاری بیزانسی و نگارگری صفوی در آن شکل گرفته و به اوج رسیده مورد بررسی قرار داده شده است و با تأکید بردرخشان ترین ادوار این دو تمدن، نمونه ها و نشانه های شکل گرفته در آثارشان را از منظر زیباشناختی و محتوایی مورد مطالعه و تطبیق بایکدیگر قرار داده، تا شاید بخشی از مرزهای بی انتهای هنر و ارتباط آن با دین را در جامعه هنری آشکار نماید. کلید واژگان: نگارگری صفوی _ نقاشی بیزانس _ نماد و نشانه های تصویری_هنر دینی.
منابع مشابه
نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن
دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی میسازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافتههای ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دستبافتهها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیقهای ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...
متن کاملمطالعه تطبیقی بُعد چهارم در نگارگری، نقاشی کوبیسم و طراحی نشانه
کیفیت یک فضا در شهر از برآیند مؤلفههایی حاصل میشود که با شناسایی کارکردها و تأثیرات مناسب هریک از آنها بر فضا میتوان راهکارهایی برای بهبود کیفیت فضاهای شهری ارائه داد. در رابطه با بافتهای فرسوده این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این نوع بافت، بسیاری از فضاها دچار فرسایش شده و مؤلفههای کیفی آن دچار نقصان است که در طول زمان این مسئله خود موجب از بین رفتن حیات یک بافت و محیط پیرامون آن...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی تطبیقی کاربرد نماد و نشانه در آثار معماری دوره های صفوی و معاصر ایران
گرایش به کاربرد نماد ، نشانه و رمز همواره با نوع بشر همراه بوده است. دیرپا ترین آنها را در آثار انسانهای نخستین که به دلایل تکنیکی بیشتر در قالب نقاشیهای دیواری است دیدهایم و در جامعهی امروزی دیگر کمتر بستری را میتوان یافت که در آن نشانی از نمادها و نشانه ها نباشد زیرا که نماد و نشانه برای بروز و ظهور، بستری جز ذهن خلاق خالق خود نمی طلبد، . اما نشانه نیز به عنوان یکی از اقسام رابطه، برای ب...
متن کاملمطالعه تطبیقی تأثیر و تأثر در ویژگیهای تصویری معراجنگارههای صفوی و گورکانی
Ascension (heavenly journey of Prophet Muhammad) is one of the most important religious issues that its representation was especially important in manuscripts of Islamic countries. In Timurid and Safavid periods, many painters worked in this field and famous people such as Kamal al-Din Behzad and Sultan Muhammad created fine works in the field. Due to the cultural relations with Safavid and Mug...
متن کاملچالش های نشانه شناختی نقاشی و نقد نقاشی
نقاشی و نقد نقاشی از دو نظام نشانه شناختی متفاوت بهره می برند، به این معنا که نقدْ نشانههای زبانی را بهکار میبرد و نقاشیْ نشانه های بصری را. در نتیجه، نقد نقاشی بین دو قطب نشانه های بصری نقاشی و نشانه های زبانی نقد قرار می گیرد و باید آنها را در یک شاکله ی منسجم با یکدیگر سازگار کند. اما بنابر فرضیه ی ما در این مقاله، این سازگاری با چالش های متعدّدی روبه روست. اولاً، تصویر و واژه به یکدیگر تحو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023