نفوذ هنر غرب در هنر دوره ناصری (با تاکیه بر موسیقی، نمایش، نقاشی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مصطفی لعل شاطری
- استاد راهنما عباس سرافرازی هادی وکیلی
- سال انتشار 1393
چکیده
در عصر ناصری گسترش مناسبات گوناگون با کشورهای اروپایی، اصلاحات و مجهز شدن به فنون و پیشرفت های علمی_فرهنگی غرب برای ایران ضروری می نمود. تحولات ایجاد شده، جریانی اجتناب ناپذیر بود که تا حد بسیار زیادی بر سیر فعالیت های هنری این دوره نیز تاثیری چشم گیر بر جای نهاد. از این رو این پرسش مطرح می گردد که چه علل و عواملی درک و جذب سبک و روش های غربی را در آثار هنری عصر ناصری گریز ناپذیر می ساخت و میزان این تاثیرگذاری تا چه میزان بود؟ علل و عوامل متعددی چون اعزام محصل به غرب، تاسیس دارالفنون، حضور میسیونرهای مذهبی و در گام آخر سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ، تاثیر و جذب سبک های غربی را گریزناپذیر می ساخت. از سویی گروهی از هنرمندان ایرانی که تاحدی دلباخته شیوه های هنرمندان اروپایی گردیده و به نوعی دچار از خودبیگانگی نسبی و بحران هویت هنری شده بودند در این میان نقش ویژه ای را در راستای غربی شدن هنر ایرانی ایفا نمودند. پژوهش حاضر با شیوه ی توصیفی_تحلیلی، با اتکاء به منابع دست اول و تحقیقات جدید بر آن است به روند و چگونگی نفوذ هنر غرب در هنر عصر ناصری در سه حوزه موسیقی، نمایش و نقاشی پرداخته و متعاقبا تاثیر آن را بر جامعه هنری و آثار خلق شده آن دوره مورد بررسی، مداقه و تحلیل قرار دهد.
منابع مشابه
تاثیر آموزشهای دارالفنون در گرایش هنر عصر ناصری به غرب (با تکیه بر موسیقی و نقاشی)
تاسیس دارالفنون در سال 1268ق/ 1851م. آغاز رسمی و جدیِ نوسازی آموزش و متعاقبا عصر مبادلات علمی، فرهنگی و هنری با غرب بود. امیرکبیر با رسیدن به مقام صدر اعظمی، خواهان اجرا کردن اندیشه هایی مبنی بر پیشرفت در عرصه آموزش در علوم گوناگون برآمد، از این رو احداث دارالفنون را با به خدمت گرفتن معلمین غربی در اولویت فعالیت های خود قرار داد. از این رهگذر در اندک زمانی پس از فوت امیرکبیر و استخدام معلمین ارو...
متن کاملتاثیر آموزشهای دارالفنون در گرایش هنر عصر ناصری به غرب (با تکیه بر موسیقی و نقاشی)
تاسیس دارالفنون در سال 1268ق/ 1851م. آغاز رسمی و جدیِ نوسازی آموزش و متعاقبا عصر مبادلات علمی، فرهنگی و هنری با غرب بود. امیرکبیر با رسیدن به مقام صدر اعظمی، خواهان اجرا کردن اندیشه هایی مبنی بر پیشرفت در عرصه آموزش در علوم گوناگون برآمد، از این رو احداث دارالفنون را با به خدمت گرفتن معلمین غربی در اولویت فعالیت های خود قرار داد. از این رهگذر در اندک زمانی پس از فوت امیرکبیر و استخدام معلمین ارو...
متن کاملچهره نگاری در هنر نقاشی
این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره» و تناسب آن با چهرهنگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگیهای چهرهنگاری و عوامل مؤثر در چهرهسازی مانند شبیهسازی، شخصیتپردازی، شرایط چهرهسازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیمبندی در چهرهنگاری مانند خودنگاری، چهرهنگاری با فضاسازی و چهرهنگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهرهنگاری توضیح...
متن کاملبازپژوهی تعینات هنر: موسیقی
از مهمترین وظایف فقه، بررسی مشروعیت موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی است و مسائل هنری – در معنای عام آن و با صرف نظر از برخی مصادیق- بخشی از نیازهای همیشگی انسانها در طول تاریخ بوده و هست. نیک میدانیم در میان موضوعات هنری مسئله «موسیقی» جایگاه ویژهای دارد. مطالعه استفتائات فقهای عظام در دوران معاصر، شاهد عنایت و اهمیت این موضوع نزد متشرعان دارد و نشاندهنده دغدغه عمیق متدینان نسبت به آ...
متن کاملهنر خراسان در دوره سلطان حسین بایقرا (911-875ق.) (با تکیه بر موسیقی و نگارگری)
به گواه متون و نگاره های بازمانده از عصر تیموری، اوج شکوفایی هنر موسیقی و نگارگری در این دوره بویژه در خراسان و دربار سلطان حسین بایقرا (875-911 ق.) و عصر وزارت امیر علیشیر نوایی بوده است. علاقه وافر سلطان حسین و حمایت های گسترده از هنرمندانِ این دو حوزه از یک سو، دربار را به محفلی پررونق جهت هنرنمایی موسیقی دانان و نگارگران درآورد و از دیگر سو، امکان رشد و ترویج سبک های فاخر این دوران را فراهم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023