بررسی نهاد خانواده از ابتدای قاجار تا عصر مشروطه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه نظری
- استاد راهنما جهانبخش ثواقب محسن رحمتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
خانواده یک نهاد اجتماعی است که بر اثر سیر تکاملی انسان به وجود آمده و دستخوش تحولات گوناگونی شده است. خانواده در آغاز جنبه ی مادرسالاری داشته و بر قدرت و نفوذ زنان متکی بوده، ولی به تدریج با ورود قبایل به مرحله ی کشاورزی و اسکان یافتگی، زن قدرت فرماندهی خود را از دست داد و مردسالار و فرمانروا شده است. در جامعه ی ایران عصر قاجار، در خانواده نظام پدرسالاری حاکم بود. پدر را رئیس خانواده می دانستند؛ پسر حتی پس از آن که بالیده و سالخورده می شد، در حضور پدر رعایت احترام لازم را می کرد و دیگر اعضای خانواده دربرابر وی فرمان بردار بودند. این پژوهش در هشت فصل تنظیم شده و با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد است تا نهاد خانواده در عصر قاجار را مورد بررسی قرار دهد. ضمن نگرشی تاریخی بر نظام خانواده و نظریه های رایج آن، نهاد خانواده، مراسم و مناسک ازدواج، خانواده و فرزندان، خانواده ی سلطنتی و حرمسرای شاهی، و بازنمایی نقش زن در خانواده و جامعه و بازنمایی آداب؛ خوی و منش خانواده در عصر قاجاریه بررسی و تحلیل شده است. در این پژوهش نشان می دهد که در خانواده ی ایران عصر قاجار، زنان کاملاً تابع شوهران خود بوده اند و بی اجازه ی آنان حق انجام هیچ کاری را نداشتند و بدون رضایت مردان نمی توانستند قدمی بردارند. خانواده گرایش به مستورسازی زن داشت، ولی این مستورسازی زن به معنی حذف او از جامعه نبود بلکه بیشتر ناشی از شکل لباس او می شد. بنابراین می توان به اهمیت نقش زن در کلیه ی فعالیت های اقتصادی جامعه ی ایران عصر قاجار پی برد، درضمن باید توجه داشت که پایگاه اجتماعی زن عصر قاجار با میزان فعالیت اقتصادی او رابطه ی معکوس دارد. به عبارت دیگر زنان قشر پایین جامعه، سهم مهم تر و اساسی تر در تولیدات اقتصادی کشور ایفا کردند تا زنان طبقه ی متوسط و بالا و اشراف. پدر احساس وظیفه و عاطفه ی شدیدی به فرزندان خود داشت و در برابر فرزندان یک خانواده هم برای پدر و مادر خود احترام زیادی قائل بودند. هیچ یک از فرزندان هرگز به انجام کاری جز با اجازه ی پدر و مادر دست نمی زدند. به خصوص درباره ی ازدواج حتماً با نظر مادر خود اقدام به انتخاب همسر می کردند.
منابع مشابه
آرشیو در سفرنامههای ایرانی دورۀ قاجار (از ابتدای قاجار تا مشروطه)
واژۀ آرشیو، از جمله کلماتی است که در اثر مراودات ایرانیان با کشورهای اروپائی متداول شد. بنابراین آگاهی از جنبههای مختلف طرح آن، اهمیت بسزائی در مطالعات آرشیوی دارد. سفرنامههای ایرانی، از جمله منابعی هستند که آگاهیهای اولیۀ ایرانیان دربارۀ پدیدههای نوظهور را انعکاس میدهند. از این رو، این منابع در بررسی آرشیو نیز شایان توجه هستند. در این مقاله نویسنده میکوشد با بررسی سفرنامههای ایرانیانی ک...
متن کاملآرشیو در سفرنامه های ایرانی دورۀ قاجار (از ابتدای قاجار تا مشروطه)
واژۀ آرشیو، از جمله کلماتی است که در اثر مراودات ایرانیان با کشورهای اروپائی متداول شد. بنابراین آگاهی از جنبه های مختلف طرح آن، اهمیت بسزائی در مطالعات آرشیوی دارد. سفرنامه های ایرانی، از جمله منابعی هستند که آگاهی های اولیۀ ایرانیان دربارۀ پدیده های نوظهور را انعکاس می دهند. از این رو، این منابع در بررسی آرشیو نیز شایان توجه هستند. در این مقاله نویسنده می کوشد با بررسی سفرنامه های ایرانیانی ک...
متن کاملنفوذ غرب در نقّاشی ایران از ابتدای حکومت قاجار تا پایان عصر ناصری
دورهی قاجار یکی از مهم ترین مقاطع هنری ایران محسوب میگردد، چراکه تأثیر پذیری از هنر غرب به ویژه در نقّاشی به صورت محسوسی بروز یافت. با وجود اینکه هنر نقّاشی در دورهی قاجار تا حد زیادی بر اساس بنیادهای هنری عصر صفوی استوار شده بود، در برابر وجوه متنوع هنر غرب که تا حد بسیار زیادی به صورت ظاهری دریافت میگردید، تحت تاثیر قرار گرفت. در این بین تلاش همزمان و درعین حال متناقض برای تقلید از سنتهای...
متن کاملمورخان عصر قاجار و روایت دساتیری از تاریخ ایران باستان (از آغاز دورة قاجار تا پیش از دورة مشروطه)
موضوع ماهیت متون دساتیری از دیر باز برای پژوهشگران علوم انسانی مطرح بوده است. آنچه تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته موضوع دیدگاههای آذرکیوانیان در زمینة تاریخ ایران و روایت دساتیری از تاریخ ایران باستان و تاثیر آن بر تاریخنگاری عصر قاجار بوده است. مسالهای که پرسش اصلی این پژوهش بر آن استوار است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که مورخان عصر قاجار چه واکنشی در برابر روایت دساتیری از تاریخ ایران ...
متن کاملمشروطه ی استتیکی در عصر قاجار
این مقاله، همانطور که از عنوان آن برمی آید، به نسبت میان دو اصطلاح و دو عرصه در دوران قاجار می پردازد: اصطلاح «مشروطه» که عمدتاً در مورد عرصه ی «سیاست» در تاریخ ایران به کار می رود، و عرصه ی «استتیک» (یا زیبایی شناسی). «استتیک»، به معنایی که کانت مدّنظر دارد، یعنی نظامی از اَشکال پیشینی که تعیین میکنند چه چیز خود را به تجربه ی حسی عرضه می نماید. در روشی که به کار می بریم، استتیک به معنای وسیع کلم...
متن کاملنفوذ غرب در نقّاشی ایران از ابتدای حکومت قاجار تا پایان عصر ناصری
دوره ی قاجار یکی از مهم ترین مقاطع هنری ایران محسوب می گردد، چراکه تأثیر پذیری از هنر غرب به ویژه در نقّاشی به صورت محسوسی بروز یافت. با وجود اینکه هنر نقّاشی در دورهی قاجار تا حد زیادی بر اساس بنیادهای هنری عصر صفوی استوار شده بود، در برابر وجوه متنوع هنر غرب که تا حد بسیار زیادی به صورت ظاهری دریافت میگردید، تحت تاثیر قرار گرفت. در این بین تلاش همزمان و درعین حال متناقض برای تقلید از سنتهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023