جایگاه یقین قضایی در اثبات قتل عمد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده حقوق
- نویسنده بتول وفایی
- استاد راهنما محمود روح الامینی علی عارفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
امروزه در مورد ادله ی اثبات دعاوی دو دیدگاه مطرح است که هر یک برای خود توجیهی دارد. نظام ادله ی قانونی و نظام ادله ی معنوی. دیدگاه اوّل بر این باور است که ادله ی اثبات دعوی باید به وسیله ی قانونگذار، معیّن شود و حتی محدوده ی اعتبار هر یک از دلایل، باید مشخص باشد و قاضی نیز ملزم است که در رسیدگی به دعاوی، از آن چارچوب عدول نکند، چه قناعت وجدان پیدا کند و چه پیدا نکند. دیدگاه دوّم به قاضی اجازه می دهد با توسّل به هر امری که او را به حقیقت رهبری می کند و وجدان او را قانع می سازد، رأی بدهد. برای شناخت نظام حاکم بر ادله ی اثبات، در حقوق کیفری ایران بعد از انقلاب اسلامی،که متأثر از فقه امامیّه است، باید به موضوع طریقیّت یا موضوعیّت ادله ی اثبات پرداخت. چنانچه قائل به موضوعیّت باشیم، صرف ارائه ی دلیل، صرف نظر از اقناع وجدان قاضی برای اثبات دعوی کافیست به عبارت دیگر نظام ادله ی قانونی حاکم است؛ امّا چنانچه عقیده بر طریقیّت باشد، هیچ یک از اقرار و شهادت به تنهایی واقعیّت امور را کشف نمی کند وآنگاه می توانند مبیّن حقیقت باشند که برای قاضی ایجاد اقناع وجدانی کنند. نظرات متفاوتی در اطراف موضوع مورد بحث، از منظر فقهی و حقوقی مطرح شده است که به نظر می رسد طریقیّت ادله ی اثبات مورد پذیرش شارع مقدس اسلام بوده است. اما در بحث قصاص، قانونگذار به طور مطلق، قائل به طریقیّت ادله نشده است. و این موضوع، قابل نقد است؛ چرا که هدف اصلی از دادرسی کیفری و بهره گیری از ادله، کشف واقع است و این مهم میسّر نخواهد شد مگر آنکه برای ادله ی اثبات کیفری قائل به طریقیّت باشیم و قاضی بتواند با توسّل به هر امر مشروع و قانونی، واقع را کشف و عدالت را، که هدف نظام قضایی است اجرا نماید.
منابع مشابه
اصالت دیه در قتل عمد
این مقاله درصدد بررسى این مسأله است که آیا دیه در قتل عمد، اصالت دارد یا خیر؟به همین جهت در فصل اول این نوشتار به بررسى کلمات فقها از گذشته تا کنون در این مسأله پرداختهایم، که به وجود دو نظریه مهم اشاره مىکنند. عدهاى از فقها، دیه را یک اصل در قتل عمد مىدانند; اما مشهور، آن را تنها در صورت رضایت قاتل به پرداخت دیه، بدل از قصاص مىشمارند و اصالتى براى آن قائل نیستند. در فصل دوم به بررسى ادله ...
متن کاملتبیین روانشناختی تکاملی قتل عمد
روانشناسیتکاملی، رویکردی است شناختی به رفتارهای اجتماعی که ذهن را ثمره سازگاری انسان با ضرورتهای بومشناختی و اجتماعی خویش میبیند و تلاش میکند تا کارکرد تکاملی رفتارهای انسان، از جمله رفتارهای خشونت آمیز او را درک کند. این رویکرد از لحاظ روششناختی دارای شیوهای تلفیقی است. شیوهای که رفتارهای انسان را نتیجه تعامل متقابل عوامل سرشتی و محیطی در مسیری چندین هزار ساله میداند و توضیح می دهد ک...
متن کاملفراوانی اختلالات روانی در مجرمان قتل عمد
طرح مسئله: با رشد روزافزون جرم و جنایت در جامعه بشری، جرم شناسان تاکنون برعلل بی شماری در این باره انگشت نهاده اند. این تحقیق به بررسی برخی از اختلالات روانی در مرتکبان قتل عمد می پردازد. روش: این مطالعه به صورت مقطعی در طی سالهای 80 79 بر روی 136 زندانی با جرم اثبات شده قتل عمد در زندانهای شهر تهران صورت گرفته است . در این پژوهش با استفاده از R 90 SCL اختلالات روان این مجرمان بررسی شده است . ا...
متن کاملفراوانی اختلالات روانی در مجرمان قتل عمد
طرح مسئله: با رشد روزافزون جرم و جنایت در جامعه بشری، جرم شناسان تاکنون برعلل بی شماری در این باره انگشت نهاده اند. این تحقیق به بررسی برخی از اختلالات روانی در مرتکبان قتل عمد می پردازد. روش: این مطالعه به صورت مقطعی در طی سالهای 80 79 بر روی 136 زندانی با جرم اثبات شده قتل عمد در زندانهای شهر تهران صورت گرفته است . در این پژوهش با استفاده از R 90 SCL اختلالات روان این مجرمان بررسی شده است . ا...
متن کاملقتل عمد اضطراری در فقه شیعه
اضطرار در قتل به طور خاص مورد بحث فقهاء قرار نگرفته است اما برخی از فقها در ضمن مباحث فقهی به این موضوع پرداخته و اصولاً اضطرار را مجوزی برای ارتکاب قتل عمدی ندانستهاند. عمده دلیل آنها قاعده «لا تقیه فی الدماء» بوده است اما در عین حال به این حکم کلی استثنائی وارد کرده و در مواردی اضطرار را مجوز قتل محسوب کردهاند، هر یک از این استثنآت نیازمند شرایط عمومی است که از جمله آن میتوان به لزوم بیم هل...
متن کاملتأمّلی در مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد
قانونگذار قانون جدید مجازات اسلامی در فصل پنجم از مواد عمومی دیات، ذیل بند «ب» ماده-ی 488، مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد را دو سال مقرر نموده است؛ به گونهای که جانی موظف است در هر سال نیمی از دیهی مقدّر را تأدیه نماید. این نظریه مسبوق به موافقت مشهور فقهای امامیه میباشد. عمده دلیل مشهور بعد از اجماع، وجود «مقتضی تفاوت» است. ایشان معتقدند از آنجا که قتل شبه عمد خفیفتر از قتل عمدی و نسبت به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده حقوق
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023