بازتاب هنر جدید غرب برهنر معاصر ایران (از اواخر دهه هفتاد تا کنون)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زهرا صابر
- استاد راهنما فاطمه شاهرودی ابولفضل داوودی رکن آبادی
- سال انتشار 1393
چکیده
آثار «هنر جدید» یکی از جریان های هنری معاصر ایران است که در دهه 80 و با حمایت های دولتی به ویژه از سوی موزه هنرهای معاصر تهران رشد و گسترش یافت. آثار مذکور که ابتدا در دهه 80 با عنوان «هنر مفهومی» در ایران مطرح شد و پس از اندکی «هنر جدید» نام گرفت، طیف مختلفی از روش های بیانی چون ویدئوآرت، پرفورمنس، اینستالیشن را در بر می گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر «هنر جدید» غرب بر ایران در محدوده زمانی دهه 70 به بعد به جمع آوری داده های موجود از طریق روش های کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) پرداخت. نتایج این مطالعه که با روش تطبیقی و همچنین توصیفی- تحلیلی بدست آمده نشان می دهد که رشد تکنولوژی و رواج شبکه های ارتباطی، امکان ارتباط و آشنایی بیشتر هنرمندان ایرانی با جریانات معاصر هنر غرب، پتانسیل بیانی بیشتر آثار هنر جدید نسبت به روش های سنتی بیان هنری، آگاهی روزافزون هنرمندان از رسالت و مسئولیت اجتماعی آنها در مقابل جامعه و افزایش آزادی بیان در دهه 80 شمسی از جمله دلایل رشد و گسترش هنر جدید در دهه اخیر در ایران است. از آنجا که این آثار تا حد زیادی به بیان تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی و نقد آنها می پردازند نه تنها مورد استقبال مخاطبین خاص بلکه از طرف مخاطبین عام نیز مورد توجه قرار گرفت. اگرچه در ابتدای دهه 80، شماری از این آثار به تقلید از نمونه های غربی شکل گرفتند اما به نظر می رسد که در سال های اخیر با استقبال هنرمندان جوان از این جریان و حمایت بخش خصوصی چون گالری ها، تعداد آثار خلاق و ارزشمند در این حوزه رو به افزایش است.
منابع مشابه
نقش مواد و فن آوری در هنر انتزاعی معاصر از دهه ی 60 میلادی تا کنون
موضوع این پایان نامه، بررسی خصوصیات هنر انتزاعی معاصر، با نگاهی به مواد و تکنیک هایی متمایز در اجرا می باشد. این پژوهش، روند تحولات فکری و تکنیکی در این فرم هنری را به پرسش کشیده و به تفاوت های موجود در گرایش های مدرنیستی و پست مدرنیستی هنر انتزاعی در دهه های اخیر پرداخته است. در این رساله کیفیات متریال در هنر انتزاعی و بررسی و تحلیل تحولات ایجاد شده در عرصه ی هنر انتزاعی تا به امروز مدنظر قرار...
چگونگی تأثیرپذیری طراحی معاصر ایران از آثار غربی(از دهه 40 تا کنون)
این پایان نامه، به بررسی طراحی معاصر ایران و چگونگی تأثیرپذیری طراحان معاصر ایرانی از شیوه ها، سبک ها و موضوعات طراحی و نقاشی غربی می پردازد. در این پژوهش، ابتدا تعریف مختصری از طراحی و برداشت هنرمندان از تعریف طراحی در ایران و غرب، مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به تاریخچه اجمالی از طراحی در ایران و غرب، تا دوران معاصر پرداخته شده است. در بخش آخر در بیان طراحی معاصر ایران، ابتدا به برر...
15 صفحه اولبررسی تأثیرات جهانی شدن بر هنر معاصر غرب از (1960 تا زمان حاضر)
تعاریف و تعابیرگوناگونی از جهانی شدن و مسائل آن به عمل آمده است که خلاصه این نظریات را اینچنین میتوان برشمرد؛ فشردگی زمان و فضا، جامعهی اطلاعات محور، دهکدهی جهانی ، فرایند غربیکردن جهان، آگاهی از کلیت جهانی، همبستگی جهانی واقعی ، جهانی شدن عینی و ذهنی و غیره. جهانی شدن دارای جنبه ها و عرصههای گوناگونی است که از برجستهترین جنبههای آن میتوان به جهانی شدن فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی اشاره نم...
متن کاملتحلیل زمینهمند نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران (دهه ۱۳۴۰ شمسی) از منظر گفتمانشناسی میشل فوکو
گفتمان «نوسنتگرا» در پی راهبردهای کلی ساختار قدرت و زمینههای اندیشگیِ روشنفکران در هنر معاصر ایران پدیدار شده است. پشتیبانیهای فکری روشنفکران در ایجاد گفتمان «ضدغربزدگی» و «بازگشت به اصل»، و همچنین حمایتهای ساختار قدرت در ایجاد امکانِ پدیدار شدن آن، هنرمندان را در مسیرِ تمایزبخشی به هنر نوگرای ایران در برابر هنر مدرن غربی جهتدهی میکند. در چنین موقعیتی، هنرمندان هویت حرفهای خود را در فضای گ...
متن کاملبازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد)
مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهههای 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاینرو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنماییشده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه بهصورت مستقل، بلکه د...
متن کاملبررسی رابطه تن و سوبژکتیویته در آثار نقاشی معاصر ایران (دهه 70 تا کنون)
تحقیق حاضر درصدد برآمد تا رابطه تن و سوبژکتیویته را در آثار نقاشی معاصر ایران بررسی کند. از همینرو دهه 70 و پس از آن را به عنوان دورهای که نقش مهمی در محوری شدن بحث بدن در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری ایفا کرده است، برگزیدیم. چارچوب تئوریک این پژوهش، بر مبنای نظریههای فرهنگ مصرفی و ایماژ بدنی (فدرستون)، گروتسک (باختین)، نظریه امر قهرمانی و زندگی روزمره (فدرستون) و تن انضباطی، و...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023