سه گانه نویسی(تریلوژی) در ادبیات داستانی فارسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رضا بردستانی
- استاد راهنما سعید حاتمی حمید جعفری
- سال انتشار 1393
چکیده
سه گانه یا تریلوژی در ادبیات داستانی معاصر تعریف مسأله سه گانه نویسی یکی از مباحث پرکاربرد در ادبیات غرب است که نویسندگان بسیاری تحت عنوان سه گانه نویسی آثاری را آفریده اند که جامعه ی نقد ادبی به معیارهایی مشخص آن ها را به نام تریلوژی(سه گانه نویسی) شناخته است در سال های اخیر این ژانر وارد ادبیات داستانی شد و جامعه ی نقد ادبی ایران آثاری از برخی نویسندگان را به عنوان سه گانه معرفی کرد. از آن جایی که سه گانه نویسی در ایران تازگی دارد و چندان به ماهیت و معیارهای آن پرداخته نشده است این پژوهش جریان سه گانه نویسی داستان نویسان نوین و معاصر را نقد و بررسی خواهد کرد با توجه به خاستگاه تریلوژی(سه گانه نویسی) در ادبیات مغرب زمین با تکیه بر این مهم که ژانری شناخته شده و دارای پیکره بندی مستحکمی از نقطه نظر تعارف و مصادیق است در پی آن است تا با بررسی سیر سه گانه نویسی در ادبیات جهان و ادبیات فارسی(داستانی)، بدون مقایسه های تطبیقی تفاوت ها را مشخص کند و نقاط ضعف و قوت این ژانر در ادبیات داستانی فارسی را با تکیه بر آثاری که این عنوان را به خود همراه دارند بیشتر آشکار سازد به این منظور پرسش های زیر طرح شده اند: سوالات اصلی: 1- سه گانه نویسی چیست و بر اساس چه معیارهایی می توان مجموعه آثار یک نویسنده را سه گانه دانست و خالق آن اثر را سه گانه نویس؟ 2- چه شباهت هایی بین آثار سه گانه نویسی در ادبیات جهان و ادبیات داستانی فارسی وجود دارد که پندار وجود سه گانه نویسی در ادبیات داستانی فارسی تقویت می کند؟ 3- سه گانه نویسی در ایران در حوزه ی خلاقیت و نقد ادبی از چه زمانی آغاز شده است و آیا اطلاق سه گانه نویسی در حوزه ی ادبیات داستانی فارسی با توجه به تعاریف آن بر اساس سه گانه نویسی در ادبیات جهان اطلاق صحیحی است ؟
منابع مشابه
بررسی آنتاگونیست در چند اثر ادبیات داستانی کهن فارسی
در این پژوهش، تلاش گردیده است تا سه اثر داستانی از متون کهن فارسی با نامهای «برزونامه» «داستان رابعه» و «حسنک وزیر» از لحاظ نوع شخصیّت «آنتاگونیست» و جایگاه آنها مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پس از بررسی واژههای آنتاگونیست، پروتاگونیست و مفاهیم مرتبط در این حوزه به بررسی آنتاگونیستها (ضدّ قهرمان) در سه داستان مذکور پرداخته و کنش و واکنشهای ضدّ قهرمان را در پیشبرد داستان بررسی کردهایم. از ...
متن کاملسیر جنسیّتزدگی در ادبیات داستانی معاصر زبان فارسی
توجّه به تأثیر عوامل اجتماعی متفاوت از جمله سن، جنسیّت، تحصیل و طبقـۀ اجتمـاعی بـر دگرگونیهای زبانی حاصل تحوّلاتی است که در پی ورود تفکر نقشگرائی در عرصۀ زبان پدید آمد. «زبان جنسیّتزده» نهتنها وجود تفاوتهای کـلامی دو گـروه جنس یعنی زنـان و مـردان را بـدیهی میشمارد، بلکه بخشی از این تفاوتها را نشانۀ نگاه ناهمسان و گاه غیرعادلانۀ اجتماع به یکی از گروهها میداند که همان گروه زنان است. در این م...
متن کاملنقدی بر کتابشناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی
به همت گروه ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کتابشناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی زیر نظر فریده رازی و با همکاری عذرا شجاع کریمی و آزاده گلشنی در سال 1390، در قطع رحلی بزرگ، با سه پیوست و در 18+ 686 صفحه منتشر شد. این کتاب 7069 مدخل و اطلاعات کتابشناسی 14046 اثر از مشروطه تا 1389ش را دربرمی گیرد. کتابی که با توجه به نقش ارجاعی ناشر آن، می بایست از اغلاط و خاصه اغلاط فاحش مبرا باشد، متأسف...
متن کاملسیر جنسیّت زدگی در ادبیات داستانی معاصر زبان فارسی
توجّه به تأثیر عوامل اجتماعی متفاوت از جمله سن، جنسیّت، تحصیل و طبقـۀ اجتمـاعی بـر دگرگونیهای زبانی حاصل تحوّلاتی است که در پی ورود تفکر نقشگرائی در عرصۀ زبان پدید آمد. «زبان جنسیّتزده» نهتنها وجود تفاوتهای کـلامی دو گـروه جنس یعنی زنـان و مـردان را بـدیهی میشمارد، بلکه بخشی از این تفاوتها را نشانۀ نگاه ناهمسان و گاه غیرعادلانۀ اجتماع به یکی از گروهها می داند که همان گروه زنان است. در این م...
متن کاملسیر ادبیات داستانی در ایلام
ادبیات داستانی که در معنای امروزی آن بیشتر ناظر به داستان کوتاه، داستان بلند و رمان است، در ایلام پیشینة اندکی دارد و شروع آن به داستانهای کوتاه و پراکندة کلانتر محمدی باز میگردد. پس از وی، خداداد ابراهیمی با نگارش داستانهای کوتاه بهطور جدی وارد این حوزه شد و در سال 1378 «عاطفه در غبار» را به عنوان اولین کتاب چاپشده در حوزۀ ادبیات داستانی ایلام، منتشر کرد. پس از آن، آثار دیگری در این حوزه،...
متن کامل«سه نثر» ظهوری ترشیزی و جایگاه آن در ادبیات فارسی
ظهوری ترشیزی یکی از پیشگامان سبک هندی است که در روزگار شکوفایی این سبک میزیست و در کنار شاعرانی چون عرفی، نظیری، طالب آملی، صائب تبریزی و بیدل دهلوی از استادان بزرگ سبک هندی به شمار میآید. آثار وی در نظم و نثر جایگاه بلندی دارد و تا روزگار ما، بهویژه در هند و پاکستان ارزش و اعتبار خود را حفظ کردهاست. «سه نثر» یکی از آن آثار است که در غالب تذکرهها از آن یاد، و به اندازة «ساقینامه»...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023