تحلیل و بررسی ساختاری 100 داستان فانتزی کودک در ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه لندی اصفهانی
- استاد راهنما سید کاظم موسوی جهانگیر صفری
- سال انتشار 1391
چکیده
فانتزی یکی از گونه های ادبی در داستان نویسی است.این گونه ی ادبی محصول تنهایی انسان در جامعه ی پیچیده در علم و تکنولوژی است.زمانی که علم ،هر چیزی را به غیر از خودش رد می کرد .اسطوره و کهن الگو و افسانه را زاییده ی تخیل می شمرد و تخیل را برای انسان مخرب می دانست .این روند برای انسان محصور در علم و خرد ،تنهایی به همراه آورده بود و از آنجایی که تخیل ،عنصر جدایی ناپذیر فطرت انسان است،و هیچ عاملی نمی تواند در برابر فطرت بایستد،فانتزی که بر پایه ی تخیل محکم می شد ،در صنعتی ترین کشورها یعنی بریتانیای قرن نوزدهم سر برآورد.نویسندگان در این گونه ی ادبی به طور آگاهانه از تخیل آزاد استفاده کردند.تخیلی که می توانست خارج از محدوده ی زمان و مکان حرکت کند.به دلیل اینکه کودکان تخیل قویتری نسبت به بزرگسالان دارند این گونه ی ادبی به سمت ادبیات کودک گرایش پیدا کرد،و با استقبال کودکان روبروشد. فانتزی در ایران از سال 1300ش تحت تأثیر ترجمه های غربی کم و بیش شکل گرفت ودر دهه ی اخیر آثار فانتزی در بین نویسندگان کودک ایرانی رشد زیادی پیدا کرده است .از آنجایی که این گونه ی ادبی دارای اصول و قواعدی می باشددر این پایان نامه برآن شدیم که ابتدا اصول فانتزی را بر اساس اصولی که محمد هادی محمدی در کتاب « فانتزی در ادبیات کودکان» ارائه داده است و همچنین با بهره گیری از کتابهای مرتبط تعریف کنیم و در قسمت بعدی 100 داستان فانتزی کودک ایرانی را بر اساس این اصول و قواعد مورد بررسی قرار دهیم .نتیجه گیری پایانی بر اساس آماری تهیه شده از این جامعه آماری است.
منابع مشابه
بررسی کارکرد فانتزی ؛همچون تمهیدی کلیشه شکن در داستان های برگزیدهی کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی
کلیشه های جنسیتی باورهای قالبی مشترک فرهنگی درباره ی رفتارها ،فعالیتها و صفات زنانه و مردانه هستند. در این کلیشه ها گروه های مردان و زنان با یکدیگر مقایسه میشوند و معمولا این ارزشیابی به تبعیض جنسی میانجامد. الگویابی جنسی از دوران کودکی آغاز می شود و کتابهای کودک و نوجوان در کنار دیگر ابزارهای جامعهپذیری، نقش چشمگیری در انتقال هنجارها و شکل دادن به هویت جنسی دارند. پژوهشهای محققان نشان می...
متن کاملتحلیل نشانهشناسی شخصیتهای فانتزی حیوانی در ادبیات کودک فارسی و انگلیسی
اهمیت داستانهای فانتزی در پرورش ناخودآگاه کودک و پروراندن سوژهها برای رساندن پیام یا برداشتهای بهنجار و مفید برای زندگی است. در بسیاری از داستانهای فانتزی، شخصیتهای جاندار و بیجان همواره بخشی از افکار یا آرزوهای کودکان را در قالب شخصیت خود مجسم کرده و از طریق دراماتیزه شدن داستان در ناخودآگاه کودک وارد شده و تأثیر لازم را میگذارند. در این پژوهش ما به بررسی آثاری در زمینه ادبیات فانتزی کو...
متن کاملفانتزی و شیوههای فانتزیسازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان
فانتزی از ژانرهای کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان است. مهمترین عامل کاربرد این نوع، تخیلی بودن و محال بودن امکان وقوع داستان در عالم واقعی است. فانتزیها به دو دستهی عام و مدرن تقسیم میشوند؛ از نظر عناصر سازنده بهترین آثار برای فانتزیسازی عام کتابهای اسطورهای و حماسی هستند. شاهنامهی فردوسی به دلیل در برداشتن ماجراها و شخصیتهای استثنایی و درونمایههای مناسب، شرایط فانتزیسازی را دا...
متن کاملتحلیل نشانهشناسی شخصیتهای فانتزی حیوانی در ادبیات کودک فارسی و انگلیسی
اهمیت داستانهای فانتزی در پرورش ناخودآگاه کودک و پروراندن سوژهها برای رساندن پیام یا برداشتهای بهنجار و مفید برای زندگی است. در بسیاری از داستانهای فانتزی، شخصیتهای جاندار و بیجان همواره بخشی از افکار یا آرزوهای کودکان را در قالب شخصیت خود مجسم کرده و از طریق دراماتیزه شدن داستان در ناخودآگاه کودک وارد شده و تأثیر لازم را میگذارند. در این پژوهش ما به بررسی آثاری در زمینه ادبیات فانتزی کو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023