بررسی تفاوت کنش های گفتاری آیات مکی و مدنی براساس طبقه بندی سرل از کنش های گفتار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرضیه کاظمی ابنوی
- استاد راهنما مهرزاد منصوری هادی زبرجد علیرضا خرمایی
- سال انتشار 1392
چکیده
قرآن کتاب آسمانی همه ی مسلمانان است و پژوهش بر روی این کتاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش نگارنده برآن است تا یکی از موضوعات بحث برانگیز قرآن یعنی تفاوت آیات مکی و مدنی را براساس طبقه بندی سرل از کنش هاش گفتار مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. برای این مقایسه دو پیکره ی زبانی یکی شامل 330 کنش به کار رفته در آیات مکی و دیگری شامل 330 کنش به کار رفته در آیات مدنی انتخاب شده است. در آیات مکی بیشترین بسامد مربوط به کنش اظهاری و کمترین بسامد مربوط به کنش تعهدی است. کنش اعلامی نیز دز این آیات به کار نرفته است. در آیات مدنی نیز بیشترین بسامد مربوط به کنش اظهاری و کمترین بسامد مربوط به کنش اعلامی می باشد. آزمون مربع خی برای تشخیص معنادار بودن تفاوت بسامد وقوع کنش های گفتار نشان می دهد که تفاوت بسامد وقوع کنش اظهاری، ترغیبی و اعلامی در آیات مکی و مدنی معنادار است.. در مورد کنش های تعهدی و عاطفی آزمون مربع خی تفاوت بسامد وقوع آنها را معنادار نشان نمی دهد و می توان گفت که از این کنش ها تقریبا به طور یکسان استفاده شده است. در آخر نیز پیشنهاد می شود که در پژوهش های بعدی کاربرد یک کنش خاص در قرآن، کاربرد افعال ماضی، مضارع یا آینده و تفاوت کاربرد این گونه اطفال در آیات مکی و مدنی مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
کنش گفتمانی حضرت ابراهیم با مخالفان در قرآن ( بر اساس طبقه بندی کنش های گفتاری سرل)
چکیدهبخش مهمی از ابعاد رسالت انبیاء در برخورد با مخاطب مخالف و تلاش در جهت اقناع و آگاهی بخشی به آنان در قالب شیوههای رفتاری و گفتاری در قرآن بازتاب وسیعی یافته است. حضرت ابراهیم از جمله پیامبران الهی بود که با شیوه استدلالی، کنشهای گفتاری متنوعی برای اشاعه گفتمان توحیدی ـ که به لحاظ صورت و محتوا متفاوت از گفتمان دینی موجود( پرستش عناصر طبیعی و بت پرستی) در منطقه بین النهرین بود ـ و بستر سازی...
متن کاملبررسی و طبقه بندی خطبه های نهج البلاغه از دیدگاه نظریه کنش گفتاری
این مقاله با این فرض که کنشِ گفتاری، ارتباط کلامی صرفاً رد و بدل کردن جملات نیست؛ بلکه وقتی صحبت می کنیم در واقع فعلی را نیز به انجام می رسانیم؛ اظهارات زبانی را ذیل چهار عنوان از کنش های گفتاری طبقه بندی می کند که عبارتنداز: گزاره های بیان گشایانه، اخباری، اخلاقی و انشائی. اظهارات اخباری صدق و کذب پذیرند، ولی اظهارات انشائی ، اخلاقی و بیان گشایانه صدق و کذب پذیر نیستند، بلکه متناسب یا نامتناسب ا...
متن کاملبررسی کنش های گفتاری در کشف المحجوب هجویری با تکیه بر نظریه سرل
کشفالمحجوب ازقدیمیترین ومهم ترین متون نثرعرفانی قرن پنجم است؛ به همین دلیل از زوایای مختلف موردتوجه محققان ادبی به ویژه عرفان پژوهان بوده وموردتحلیل و کنکاش بانگاه کلاسیک به شرح و تفسیر متن آن پرداختهاند. دراین مقاله، بارویکردی نووبراساس نظریهی کنشگفتاری جان راجرز سرل و طبقه بندی پنجگانه او از کنش های گفتاری و نمونه برداری سیستماتیک پارهگفتارهای کشفالمحجوب ، تحلیل شده است که یکی از مبانی...
متن کاملبررسی و طبقه بندی خطبه های نهج البلاغه از دیدگاه نظریه کنش گفتاری
این مقاله با این فرض که کنش گفتاری، ارتباط کلامی صرفاً رد و بدل کردن جملات نیست؛ بلکه وقتی صحبت می کنیم در واقع فعلی را نیز به انجام می رسانیم؛ اظهارات زبانی را ذیل چهار عنوان از کنش های گفتاری طبقه بندی می کند که عبارتنداز: گزاره های بیان گشایانه، اخباری، اخلاقی و انشائی. اظهارات اخباری صدق و کذب پذیرند، ولی اظهارات انشائی ، اخلاقی و بیان گشایانه صدق و کذب پذیر نیستند، بلکه متناسب یا نامتناسب ا...
متن کاملمقایسۀ کنش های گفتار در پیامک های فارسیِ زنان و مردانِ جوان بر اساس طبقه بندیِ سرل
پیامک، به عنوان یکی از جدیدترین و در عین حال پرکاربردترین ابزارهای ارتباطیِ امروز، به سرعت در حال نفوذ در فرهنگ رسانه ایِ جوامع مختلف است و تحلیلِ متنِ پیامک ها، از دیدگاه های زبانی و کاربردشناختی، می تواند برخی زوایای پنهانِ هویت فرهنگیِ گروه های مختلف را برای پژوهشگران آشکار سازد. مقالۀ حاضر به تحلیل کنش های گفتار، بر اساس دسته بندیِ سرل، در 400 پیامک فارسی در دو گروه مساوی از دانشجویانِ زن و مرد بین...
متن کاملتحلیل خطبة پنجاه و یکم نهج البلاغه براساس طبقه بندی سرل از کنشهای گفتاری
در این مقاله برآنیم تا به بررسی خطبه پنجاه و یکم نهج البلاغه براساس تحلیل کنش گفتاری که در حوزه تحلیل گفتمان قرار دارد، بپردازیم. با تحلیلی که بر روی خطبه یاد شده برمبنای دسته بندی جان سرل (1999) از کنشهای گفتار انجام دادیم، دریافتیم که امام علی(ع) در این خطبه برای تحریک و تشجیع لشگریانشان در جهت حمله به سپاهیان معاویه و پیروز شدن بر آنان که در واقع بازپس گیری و آزادسازی شریعه فرات از دست آنان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023