بررسی مبانی حبس و احکام آن در فقه جزایی اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده شهرام حسن آبادی
- استاد راهنما حمید مسجدسرایی
- سال انتشار 1392
چکیده
یکی از مجازات ها در احکام اسلامی حبس می باشد که در زمره مجازات های تعزیری جای دارد و کمیت وکیفیت آن در گرو نظر حاکم شرع است.اقوال فقها در حبس تعزیری مختلف می باشد در این نوشته مد نظر است این دیدگاه واقوال مورد تطبیق ومقایسه قرار گیرد و در پایان دیدگاه قابل پذیرش با استناد به شواهد و قراین روایی، فقهی ارائه شود. حبس به دو قسمت حدی و تعزیری تقسیم می شود که حبس حدی مدت معینی دارد اما مدت حبس تعزیری در اختیار حاکم است . حبس دارای جنبه های مختلفی است که اگر به عنوان یک قاعده فقهی به آن پرداخته شود باید از دلایل اثبات این قاعده شروع شود و چند مورد از مجازات های حبسی بیان شود واختلافات فقهای امامیه و اهل سنت مورد بحث وبررسی قرار گیرد . قاعده فقهی حبس از طریق ادله ثابت شده است، حداقل دلیل معتبر آن روایات می باشد. مجازات تعزیری حبس شامل جرم های مختلفی از جمله تجسس، شرارت،سرقت ،معاونت در جرم ،تاخیر در ادای دین و... می شود که در تمام آنها اقوال وآرای مختلفی وجود دارد.برای دستیابی به این مهم باید نخست آرا و نظرات فقها را ارائه ، سپس بررسی و تحلیل نماییم . حبس تعزیری از جمله موارد « منطقه الفراغ » فقهی می باشد وشارع آن را به حاکم محول کرده است تا براساس زمان ومکان حکم کند اگر چه در رابطه با بسیاری از موارد حبس تعزیری امروزه مبنا قانون می باشد ولی بررسی مبانی حبس تعزیری در اقوال وآرای فقها در جایگاه خود اهمیت خاصی دارد .
منابع مشابه
اصل «صرفهجویی کیفری» مبنای تفسیر احکام و قوانین جزایی اسلام
اصل صرفهجویی کیفری یکی از بنیادیترین اصول در حوزهی حقوق کیفری است که پیچیدگی و سختیهایی را که در برابر حقوق جزا به عنوان یکی از محدودیتهای حقوق و آزادی شهروندان وجود دارد با اندکی ملایمت و سازگاری از بین میبرد. این اصل در واقع، به دنبال تحدید و مرزبندی قلمرو مجاز مداخلهی حقوق کیفری در حوزه حقوق و آزادیهای شهروندان میباشد. التزام به اصل صرفهجویی کیفری نه تنها موجبات استفادهی بهینه از ...
متن کاملاسید پاشی و احکام جزایی آن
«اسید پاشی»؛ جرمی است که ممکن است با انگیزهها و علل متفاوت انجام شود؛ معمولاً شخص «اسید پاش» با قصد و آگاهی از عواقب عمل خویش و با انگیزه انتقام جویی، ناموسی، عشقی، اخاذی، اختلافات شخصی، امنیتی و ... دست به چنین عملی می زند و فرد یا افراد «مجنی علیه» را از نعمت زیبایی؛ بینایی و ... محروم می سازد.اگر شخصی عمداً و با اختیار به دیگری «اسید» بپاشد؛ در صورتی که امکان «قصاص» از جهت کمیت و کیفیت ممکن...
متن کاملتقیه تاریخچه و احکام آن در اسلام
تقیه که در لغت به معنای پرهیز از خطر و حفظ جان و مال است، در اصطلاح دینی، و در زمینه های گوناگون اعتقادی و سیاسی ، معنایی بس گسترده یافته و مجادلات پردامنه ای برانگیخته است. ما، پس از بررسی منابع خود، نخست به شرح معانی لغوی و اصطلاحی آن می پردازیم. سپس ماجراهایی تاریخی چون گرفتار آمدن چند تن از مسلمانان- از جمله یاسر و پسرش عمّار و نیز سمیه به دست کفار قریش را عرضه می کنیم و به شأن نزول برخی آیا...
متن کاملارتداد و احکام آن با رویکردی به مبانی آزادی عقیده در اسلام
ارتداد که اصطلاحاً برگشت از اسلام به کفر است، در فقه اسلامی مستوجب مجازات سنگین و نیز آثار حقوقی مهمی چون نقض رابطه زوجیت و تقسیم اموال بین ورثه است. این در حالی است که به طور کلی اهمیت و اعتبار آزادی عقیده نیز در اسلام امری قطعی و ثابت شده است. بر این اساس، در پاسخ به شبهه وجود تنافی بین احکام ارتداد با موضوع آزادی عقیده در اسلام بعضی بر محور تبیین فلسفه مجازات مرتد از طریق نشان دادن اهمیت و آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023