تحلیل ریخت شناسی شعر نو فارسی بر اساس آثار نیما، شفیعی کدکنی، سهراب سپهری، اخوان و شاملو

پایان نامه
چکیده

شعر نو فارسی که با نظری? ادبی نیما یوشیج در ایران پدید آمد، از همان ابتدا با ساختار روایی همراه بود. به طوری که در بین آثار خود نیما و شاعرانِ نوپرداز پیروِ او به نمونه‏های زیادی از شعرهای روایی برمی‏خوریم که با برداشتی تازه از مفهوم منظومه سروده شده‏اند. این اشعار روایی که بخش مهمّی از میراث شعر نو فارسی را تشکیل می دهند، در این رساله مورد مطالع? ریخت شناسی قرار گرفته اند. ریخت-شناسی، رویکردی در حوز? مطالعات ادبی است که نخستین بار توسّط ولادیمیر پراپ در زمین? مطالع? قصه ها مطرح شد. پرسش اصلی در پژوهش حاضر این است که آیا اشعار روایی معاصر با نظری? ریخت-شناسی قابل تحلیل است؟ و این که آیا ساختار رواییِ این اشعار با ساختار پیشنهادیِ پراپ مطابق است؟ در مطالعه ای که انجام گرفت مشخص شد که اشعار روایی معاصر با خویشکاری ها و الگوهای ریخت-شناسیِ پراپ قابل تحلیل است اما ساختار این روایت ها تا حدودی با ساختار قصه های مورد مطالع? پراپ متفاوت است. در این رساله، شعرهای «مانلی»، «قص? شهر سنگستان»، «کتیبه»، «سرود آن که برفت...»، «مسافر» و «معراج نامه» مورد تحلیل ساختاری قرار گرفته اند و پس از استخراجِ خویشکاری ها، نمودگار آنها ارائه و بررسی شده است. با توجه به نمودگارها و توالی خویشکاری ها، بعضی از این اشعارِ روایی مانند «کتیبه» دارای ساختاری شبیه به الگوی ریخت شناسی پراپ هستند، و برخی دیگر مانند «مانلی» از ساختارِ پیشنهادی پراپ فاصل? زیادی دارند. در این پژوهش، علاوه بر مقایس? ساختار این روایت ها با الگوی پراپ، به بررسی و مقایس? ساختار روایی آنها با یکدیگر نیز پرداخته شده است.

منابع مشابه

تحلیل ساختار روایی شعر «مسافر» سهراب سپهری بر اساس الگوی ریخت شناسی

نظریۀ ریخت­شناسی از جمله نظریه­هایی است که در زمینۀ تحلیلِ ساختاری آثار ادبی بسیار کارآمد است. اهمیت این نظریه سبب شد تا با رویکرد به آن، شعر مسافر از سهراب سپهری مورد مطالعۀ شکل­شناسی قرار گیرد. این پژوهش به طور کلی به دو بخش تقسیم می­­گردد: بخش اول، به بیان مباحث نظری و اصول تئوری ریخت­شناسی و الگوی ولادیمیر پراپ در تحلیلِ آثار ادبی می­پردازد. همچنین اصطلاحاتِ مربوط به این نظریه از قبیل «خویشکار...

متن کامل

بررسی اندیشه در شعر پنج شاعر بزرگ شعر نو (نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث ، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری)

این رساله مجموعا دارای دو کتاب و ده فصل است که کتاب اول خود به شش فصل تقسیم می شود: در فصل اول ابتدا به وجه تمایزی که می تواند میان دو فرهنگ شرق و غرب یا سنتی و جدید، وجود داشته باشد، پرداخته ایم. هر فرنگ با ساختار ذهنس - وجودی خاصی که بر آن حاکم است ، محصولات و مقولات خاص خود در پی داشته است که همه آنها نیز تابعی از آن ساختار محسوب می شوند. این ساختار در فرهنگ شرق و ادبیات سنتی، ساختار "هرمی -...

15 صفحه اول

نماد شناسی حیوانات در شعر معاصر فارسی با تکیه برآثار(نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی و محمد رضا شفیعی کدکنی)

سالها پس از ظهور سمبولیسم در اروپا، نشانه هایی از این مکتب با عنوان سمبولیسم اجتماعی در شعر نیما بروز یافت که علت آن را می توان در شرایط اجتماعی و سیاسی زمان جستجو کرد. بعدها شاعران دیگری این شیوه در شعر و شاعری را به تبعیت از نیما در پیش گرفتند. در این رساله پس از ارائه ی تعریفی از نماد و ذکر ویژگی ها و اقسام آن، به تفاوت و تشابه نماد با سایر عناصر بلاغی چون: استعاره، تمثیل، مجاز و کنایه اشاره...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023