سیمای معصومین (ع) در سرودهای هفت شاعر قرن هشتم ه.ق (دهلوی، اوحدی مراغه ای، ابن یمین فریومدی، خواجوی کرمانی، ساوجی، بخارایی، کاشی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده طاهره جعفرزاده کیاسری
- استاد راهنما علی عسکری حسین فامیلیان سورکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
یکی از نکات بسیار مهم و اساسی که هویّت فرهنگی و اصالت شیعه را تشکیل می¬دهد، داشتن رهبرانی والا مقام و بزرگوار چون چهارده معصوم(ع) است. بحث و گفتگو درباره ی شخصیّت الهی و زندگی آن¬ها شیرین¬ترین بحث¬ها و آموزنده-ترین گفتگوها است. اعتقاد ما بر این است که سیره ی عملی رسول¬الله و اهل بیت(ع) در تمام زمینه¬ها بهترین تابلو و الگو برای ساختن مدینه ی فاضله و جامعه ی پاکیزه است. یکی از اندیشههای اساسی و محوری شعر شاعران در گذشته، اندیشههای دینی و مذهبی، توجّه آنها به اولیای دین و سیما و سیره¬ی معصومین(ع) میباشد. در این پایاننامه، نگارنده یافتههای پژوهشی خود را جهت تبیین سیمای معصومین(ع) در سرودههای هفت تن از شعرای برجسته ی قرن هشتم (حسن دهلوی، اوحدی مراغه ای، ابن¬یمین فریومدی، خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی، ناصر بخارایی و حسن کاشی) ارائه نموده است. از میان معصومین، پیامبر(ص)، امام علی(ع)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و فاطمه(س) به دلیل بارز بودن برخی حوادث زندگی¬شان بیشتر مورد توجّه شاعران مذکور قرار گرفتهاند. حوادثی چون بعثت، معراج و رفتن به سدره المنتهی در زندگی پیامبر(ص)، امامت، ولایت، وصایت، شجاعت و جنگاوری علی(ع)، دخت نبی، همسر علی(ع) و مادر یازده معصوم بودن فاطمه(س)، مظلومیّت و حضور شجاعانهی حسین(ع) در حماسه¬ی بزرگ عاشورا، شفاعت و ثواب زیارت رضا(ع)، ظهور و انتظار امام زمان(ع) برجستگی بیشتری داشتند. در میان شاعران مورد بحث، دهلوی، اوحدی، خواجوی کرمانی، ساوجی و بخارایی در مدح پیامبر(ص) و ابن-یمین و کاشی در منقبت امام علی(ع) بیشترین شعر را داشتهاند.
منابع مشابه
نقد تصحیح غزلیات ابن یمین فریومدی
ابن یمین فریومدی از شاعران معروف تاریخ ادبیات فارسی در نیمة دوم قرن هفتم و نیمة اول قرن هشتم هجری است. آنچه امروز از شعر او در اختیار ماست؛ مجموعهای چندهزار بیتی در قالبهای مختلف شعری که بخش مهمی از آن غزلیات است. از چندین دهه پیش که حسینعلی باستانیراد دیوان ابن یمین را تصحیح و منتشر کرد، تنها مرجع محققان برای شعر ابن یمین، همین دیوان مصحَّح وی بوده است که پس از مقابلة این تصحیح با دیگر نسخهه...
متن کاملبینامتنی قرآنی و روایی در شعر ابن یمین فریومدی
چکیده یکی از رویکردهای جدید نقد ادبی که در نتیجهی تحول بنیادین در ساختار نقد قدیم در غرب رواج پیدا کرد، نظریهی بینامتنی است. این نظریه که در اواخر دههی شصت میلادی از سوی ژولیا کریستوا مطرح گردید، حاکی از جذبههای هر متن، با بسیاری از متون دورههای مختلف معاصر یا پیش از خود است و یا به عبارتی دیگر، هر متنی، بینامتنی است. این نظریه اکنون با عنوان «تناص» در نقد عربی معروف شده است و با توجه به ...
متن کاملآسیبشناسی اخلاقی و اجتماعی در دیوان اشعار ابن یمین فریومدی
ابنیمین فریومدی یکی از شاعران دورة مغول بشمار میرود؛ دورهای که در آن اخلاق اجتماعی و پایههای فکری و فرهنگی مردم رو به انحطاط و فساد گذاشت. اگر چه آشفتگیهای سیاسی ـ اجتماعی و سقوط اخلاق اجتماعی و ارزشهای انسانی در سرزمینهای مغلوب شده در این دوره موجب بوجود آمدن روحیة تسلیم و جبرگرایی در میان عامة مردم جامعه شد، اما در جوانمردان و برخی از شاعران آزادة پارسی زبان، موجب دمیده شدن روح ستمست...
متن کاملفرهنگ تشبیهی در قصاید ابن یمین فریومدی
در پایان نامه حاضر نگارنده به بررسی و طبقه بندی انواع تشبیه در قصاید ابن یمین فریومدی بر اساس نشخه تصحیحی حسینعلی باستانی راد پرداخته، در مقدمه روش کار و شیوه شاعری و جهان بینی ابن یمین آمده است و در فصل اول تعریفهای کلی بیان شده است. در فصل دوم بعد از اینکه نوع تشبیهات مشخص شده است حسی یا عقلی بودن، مفرد یا مقیت یا مرکب بودن مشبه و مشبه به ها و تخیلی یا تحقیقی بودن وجه شبه را تعیین نموده و بسا...
15 صفحه اولسیمای فرهنگ عامه در آ یینه شعر خواجوی کرمانی
باورهای عامیانه، در هر سرزمینی نمایانگر سطح فرهنگ و فرهیختگی آن جامعه است که در طول روزگاران، بهعنوانِ بنمایههای شعری در استخدام شاعران و نویسندگان درآمدهاست.ازآنجاکه روزگار خواجو، مقارن با ظهور مغولانی است که در بند خرافهپرستی و جادوگری بودهاند،وی نیز ناگزیراست در شعرش به اجتماعیات زمان خود بپردازد. نظر به این مهم، نگارنده بر آن شد تا در این مقاله ـ که بهروشِ کتابخانهای و توصیفی ـ تحلی...
متن کاملجلوه تلمیح در غزلیات عماد فقیه کرمانی شاعر قرن هشتم
چکیده هدف این پایان نامه پرداختن به تلمیح که یکی از مهمترین و پرکاربردترین آرایه های ادبی و جزو صنایع بدیعی است و باعث خیال انگیزی کلام و همچنین ایجاز در سخن می گردد، در غزلیات عماد فقیه کرمانی شاعر قرن هشتم می باشد . شاعر با استفاده از تلمیح و اکتفا کردن به یکی،دو،واژه که نشانه ی وسعت اطّلاعات و غنای فرهنگی خود اوست به خلق مضامین دست می زند و تداعی معانی ایجاد می کند و بر لطف و عمق شعر خویش...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023