تحلیل و ارزیابی عملکرد فنی یک بازیکن خاص در جریان بازی فوتبال مبتنی بر تصاویر ویدیویی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) - دانشکده مهندسی کامپیوتر
  • نویسنده احسان پازوکی
  • استاد راهنما محمد رحمتی
  • سال انتشار 1387
چکیده

تحلیل روند انجام مسابقات فوتبال، مورد نظر این پژوهش است. روش های مختلفی برای تحلیل روند انجام مسابقات استفاده می شود. سنجنده های مختلفی مانند، سنجنده های مکانی در برخی از روش ها برای تحلیل روند مسابقه فوتبال استفاده می گردد. دسته ای از روش ها نیز از تصاویر اخذ شده از مسابقه فوتبال برای تحلیل استفاده می کنند. در برخی از روشهای مبتنی بر تصاویر، تصاویر دوربین ها ثابت که در نواحی مختلف زمین بازی نصب شده اند، استفاده می گردند، اما در برخی دیگر از روش ها، تصاویر اخذ شده توسط دوربین های تلویزیونی که در شبکه های تلویزیونی عرضه می گردند، استفاده می شوند. همچنین، روشهای مختلف از نظر میزان نیاز به دخالت کاربر نیز تنوع زیادی دارند. هدف از پژوهش ، ارائه ی سامانه ای برای تحلیل مسابقات فوتبال بر اساس تصاویر تلویزیونی به صورت خودکار و با کمترین نیاز به دخالت کاربر است. تحلیل مورد نظر شامل استخراج مسیر حرکت توپ و بازیکنان در زمین بازی در جریان مسابقه فوتبال و سپس ارزیابی عملکرد فنی بازیکنان بر اساس مسیرهای استخراج شده می باشد. همچنین سامانه ارائه شده می تواند هر بازیکن مورد نظر کاربر را در جریان بازی ردیابی کرده و مسیر حرکت او را استخراج نماید. ورودی سامانه، تصاویر تلویزیونی مسابقات فوتبال مربوط به نمای دور و جریان بازی است . تصویر مربوط به نماهای دیگر مانند نمای نزدیک یا نمای بسته ، استفاده نمی شوند. همچنین ، تصاویر لحظاتی که بازی متوقف شده است، نیز استفاده نمی گردد. سامانه پیشنهادی از پنج واحد اصلی تشکیل شده است. واحدها شامل، واحد تقطیع تصاویر، واحد استخراج مدل مرجع زمین بازی، واحد ردیابی توپ، واحد ردیابی بازیکن خاص و واحد تحلیل و ارزیابی عملکرد بازیکن خاص و عملکرد کلی تیم ها است. واحد تقطیع تصاویر، تصاویر ویدیوئی خام ورودی را که مربوط به نمای دور و جریان بازی هستند، دریافت می کند، ابتدا در تصاویر مکان نویسه ها را مشخص می کند سپس، ناحیه زمین بازی را استخراج می نماید، در ناحیه استخراج شده ، بازیکنان ، توپ و خطوط زمین بازی را جداسازی می کند. واحد استخراج مدل مرجع زمین بازی، بر اساس خطوط زمین بازی استخراج شده ، مناسب ترین پارامترهای نگاشت تصویر به مدل مرجع زمین بازی را استخراج می نماید. مدل مرجع زمین بازی فضایی است، که به عنوان فضای پایه در مراحل ردیابی استفاده می شود. در واحد ردیابی توپ، بر اساس اشیاء کاندید توپ بودن استخراج شده از تصویر ورودی و پارامترهای نگاشت مدل مرجع، توپ در زمین بازی ردیابی شده و مسیر حرکت آن استخراج می شود. واحد ردیابی بازیکن خاص، با استفاده از بازیکنان استخراج شده از تصویر ورودی و نگاشت مدل مرجع زمین بازی به همراه برخی مدل سازی های حرکتی از بازیکن خاص، مسیر حرکت بازیکن مورد نظر را استخراج می نماید. در واحد تحلیل و ارزیابی عملکرد فنی ، بر اساس مسیر استخراج شده برای توپ و بازیکنان، وضعیت مالکیت توپ به بازیکنان و تیم ها استخراج می گردد و سپس 10 پارامتر آماری که گویای عملکرد فنی بازیکنان و تیم ها است، استخراج می شود. سامانه پیشنهادی پیاده سازی و سپس، نتایح حاصل از اعمال ورودی های با شرایط مختلف با آن استخراج گردیده است و نشان داده شده است که نتایج مناسبی را به ازاء ورودی های مختلف ارائه می نماید.

منابع مشابه

شناسایی و رتبه بندی عوامل انگیزشی در مصرف مجازی ورزش (بازی های ویدیویی) فوتبال در پسران نوجوان ایرانی

بازی­های ویدیویی ورزشی به‌عنوان بازاری بزرگ از بعد مجازی مصرف ورزش شناخته شده­اند. هدف از پژوهش حاضر اولویت‌بندی فاکتورهای انگیزشی در مصرف مجازی ورزش فوتبال در بین نوجوانان پسر ایرانی بود. جامعه آماری 30هزار پسر (13 تا 18 سال) بود که در مسابقات جام دیجیتال 2013 شرکت کرده بودند و نمونه آماری شامل 384 نوجوان بود که به‌طور داوطلبانه با محقق همکاری کردند. طرح تحقیق مقطعی بود. به‌منظور جمع­آوری داده...

متن کامل

رابطه عملکرد خانواده، هیجان خواهی و پرخاشگری با اعتیاد به بازی های ویدیویی در دانش آموزان

هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجان‌خواهی و پرخاشگری در پیش‌بینی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی دانش‌آموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانش‌آموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار ...

متن کامل

رابطه عملکرد خانواده، هیجان خواهی و پرخاشگری با اعتیاد به بازی های ویدیویی در دانش آموزان

هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجان‌خواهی و پرخاشگری در پیش‌بینی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی دانش‌آموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانش‌آموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار ...

متن کامل

طنز در بازی های ویدیویی خشن و ارزیابی مخاطب ایرانی از آن

بازی های ویدیویی نوعی از رسانه اند و تنها تفاوت آن ها با دیگر رسانه ها در تعامل مخاطب با آن هاست؛ به عبارت دیگر، بدون بازیکن، بازی حادث نمی شود. موضوع ترکیب طنز با خشونت برای تلطیف خشونت در رسانه و جذب مخاطب، از مباحث مورد علاقه ی هنرمندان در دوره های اخیر بوده است. با توجه به وجود نمونه های ترکیب طنز و خشونت در انواع رسانه، بازی های ویدیویی خشن نیز می توانند با طنز همراه باشند. با توجه به این ...

متن کامل

رخدادکاوی در دنباله تصاویر ویدیویی مبتنی بر مدلسازی شی

یکی از موضوعات مطرح در حوزه ی پردازش تصویر و ویدئو در دهه گذشته، ردیابی و تشخیص نوع رفتار اشیا متحرک می باشد. توانایی استخراج اشیا متحرک و ردیابی آن در یک دنباله ی ویدئو، اولین گام در تحلیل ویدئوهای نظارتی است. روش های زیادی در خصوص اشیا متحرک و ردیابی آن ها مطرح شده است. روش رایج تشخیص اشیا متحرک، تفاضل پس زمینه است. از چالش های مطرح در حوزه ی ردیابی، می توان وجود اشیا مشابه در پنجره ی جستجو، ...

تجزیه‌ و تحلیل طرح‌بندی تصاویر متنی مبتنی بر طبقه‌بندی نواحی در یک ساختار سلسله‌مراتبی تصمیم‌گیری

تبدیل اسناد کاغذی به صورت نسخه الکترونیکی جهت ذخیره‌سازی، بازیابی و جستجو  بر اساس محتوا مسأله مهمی در سیستم‌‌های خودکارسازی ادارای و سیستم‌هایی که وظیفه استخراج اطلاعات از مجاری اینترنت دارند، به شمار می‌رود. برای نیل به این هدف، ارائه سیستم‌هایی که بتواند محتوای تصاویر متنی1 را تجزیه‌ و‌ تحلیل کنند، ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله، جهت تجزیه‌ و تحلیل تصاویر متنی و دسترسی به محتوا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) - دانشکده مهندسی کامپیوتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023