بررسی نظریه های پیدایش تشیع
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده تورگوت آتام
- استاد راهنما نعمت الله صفری قاسم جوادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
درباره تاریخ پیدایش تشیع نظریات مختلفی توسط محققین و اندیشمندان شیعی سنی و مستشرقین مطرح شده است. دراین زمینه بیش از ده نظریه در کتب مختلف آمده است. از میان نظریات فقط دو نظریه مربوط به شیعه و بقیه از آن دانشمندان اهل سنت و متستشرقین است در نظریاتی که از طرف اهل سنت و مستشرقین بیان شده است غرضهای مذهبی سیاسی دشمنی با تشیع و افراط به وضوح آشکار است. عمده هدف آنها از بیان این نظریات نشان دادن مذهب تشیع به عنوان حرکت خارجی و امر عارضی است. بعضی از این نظریات به هیچ وجه جنبه علمی و استدلالات قوی ندارد. به طور خلاصه درباره پیدایش تشیع بیش از ده نظریه وجود دارد. در این نوشتار به ده نظریه مطرح که جنبه علمی و قابل بحث تاریخی دارد پرداخته شده است. از جمله می توان به این نظریات اشاره کرد پیدایش تشیع در دوره پیامبر اسلام (ص) در سقیفه در دوره خلافت عثمان در دوران خلافت علی (ع) حادثه کربلا در دوران امام صادق (ع) توسط عبدالله بن سبا توسط ایرانیان ... تمام این نظریات مطرح در مورد پیدایش تشیع را می توان مربوط به دو دسته عوامل داخلی جامعه اسلامی یا عوامل خارج از آن دانست. آنچه در این نوشتار وجهه همت است تطابق این نظریات با گزارشهای معتبر تاریخی و داوری درباره آنها تأکید بر این واقعیت است که تشیع به عنوان یک جریان اصیل و به معنای اعتقاد به امم و رهبری منصوص علی (ع) بعد از پیامبر (ص) و همگانی با آن امام نه تنها همزاد با ظهور اسلام بوده که اساسا جزئی از رسالت پیام آور آن بوده است. سعی بر آن بوده که پس از طرح این نظریات و یادآوری گویندگان اصلی آنها با شواهد تاریخی و گاهی مدد از مباحث کلامی به نقد و بررسی آن نظریات پرداخته و در نهایت نظریه صحیح به دست آید. این نوشتار در حقیقت پس از اثبات نظریه صحیح جوینده را جستجو و گزینش هر گونه نظریه جدیدی که مطرح شود بینیاز خواهد ساخت.
منابع مشابه
بررسی و نقد دیدگاههای شرقشناسان دربارة پیدایش تشیع
برخلاف عقیدۀ رایج شیعیان که معتقدند منشأ تشیع در عصر نبوی(ص) بوده است، شرقشناسان براساس مبانی فکری و انگارههای ذهنی خویش، مذهب تشیع را یک پدیدۀ تاریخی و پیدایش آن را بعد از عصر نبوی(ص) میدانند. دستهای از آنان تشیع را عمدتاً ساختۀ ایرانیان و واکنش روح ایرانی در برابر تسلط عربِ مسلمان میدانند و دستهای دیگر ضمن اعتراف به منشأ عربی تشیع، قائل به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب هستند و از آن به عن...
متن کاملتشیع امامی و پیدایش طریقت علوی- بکتاشی در آناتولی
پیدایش طریقت علوی- بکتاشی در آناتولی حاصل تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گستردهای بود که در دوران سلجوقیان روم رخ داد. عوامل متعددی چون گرایشهای مذهبی ترکان در ماوراءالنهر، حضور شیوخ و سرسلسلههای صوفی در آناتولی و حضور فرهنگ یونانی و دین مسیحیت در منطقه به همراه سیاستهای فرهنگی شاهان سلجوقی، در شکلگیری طریقت علوی-بکتاشی نقش داشتند. باتوجه به کثرت شعائر شیعی در مراسم علوی- بکتاشی ا...
متن کاملتأثیر نظریه دولت بر پیدایش حقوق اداری
حقوق اداری به عنوان یکی از شاخههای حقوق عمومی از معرفتهای جدید است و سابقه طولانی ندارد؛ زیرا حقوق عمومی خود نیز رشتهای جدید التاسیس میباشد و به باور بسیاری از محققین، سابقه آن مربوط به چند سده اخیر است. این مقاله به دنبال نشان دادن این مسأله است که حقوق اداری بهتبع حقوق عمومی از مسائل مربوط به دوران جدید است و در فقدان دولت و حقوق عمومی نمیتوان سخن از حقوق اداری گفت و هر گونه کوششی برای ...
متن کاملبررسی پیدایش و گسترش تشیع در منطقه خوانسار
در این پژوهش ، چگونگی پیدایش و گسترش مذهب تشیع در منطقه خوانسار، و درمورد افراد ی که در پایه گذاری و ترویج تشیع در این منطقه نقش داشته اند و عواملی که در توسعه و تقویت مبانی تشیع در این ناحیه موثر بوده اند مطالعه و تحقیق شده است. نخستین آثار و اسناد تاریخ تشیع در خوانسارمانند زندگی نامه حسین بن خونسار ازسده اول هجری، امامزادگان دختران بکر فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) مربوط به اوایل قرت سوم هجر...
15 صفحه اولنظریه «امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد
کتاب پیشوای ربانی در تشیع نخستین نوشته دکتر محمدعلی امیرمعزی از مهمترین آثار مهم شیعهشناسی در غرب به شمار میرود. امیرمعزی در این کتاب با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی به شناخت گوهر و ذات تشیع امامی از طریق مراجعه به آثار اصیل و نخستین امامیه (به طور خاص، کتب روایی) پرداخته است. از نظر وی گوهر تشیع نظریۀ امامت و به طور خاص، تفسیر باطنی از این نظریه است. به نظر وی به دلیل تقیۀ اصحاب امامیه بهتر...
متن کاملبررسی و نقد دیدگاههای تبیینی تاریخ تشیع بر اساس نظریه رهبری کاریزمایی
دوره شکلگیری (Formative Period) تاریخ تشیع از رهیافتهای (approach) گوناگونی مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفته است. یکی از این رهیافتها نظریه «رهبری کاریزمایی» است. مطابق این رویکرد شیعیان آن گروه از مسلمانان هستند که بر خلاف اهل سنت، وجهه کاریزماتیک پیامبر را در امامان خویش تداوم یافته دیدند. در این نوشتار ابتدا نظریه ماکس وبر در زمینه ماهیت رهبری کاریزمایی تبیین میگردد. سپس نظر چند تن از اندیش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023