تصویر زن در آثار نقاشان زنان و مردان معاصر ایرانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ساناز فتحی ونیار
- استاد راهنما حبیب توحیدی
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش به روش کتابخانه ای صورت گرفته است و هدف از این پژوهش شناخت جایگاه زن در نقاشی معاصر ایرانی است و برای شناخت بهتر و عمیق تراین جایگاه به زمانهای دور مانند اسطوره های ایرانی و خود ایران باستان را مورد مطالعه قرار دادیم ودر هر دو به تقدس و اقتدار زن رسیدیم زن هم در اسطوره و هم در ایران باستان ارزش والای داشت و با زنهای که در اسطوره به مقام ایزد بانویی و هم زنان ایران باستان که به به مقام پادشاهی رسیدن مواجه شدیم و در فصل بعدی به جایگاه زن در نگارگری و نقاشی پرداختیم و به چند نقاش معاصر که تصویرزن را به اجرا در آوردن اشاره کردیم.
منابع مشابه
ایدئولوژیِ جنسیتیِ بصری در آثار نقاشان زن و مرد با موضوع پرترة زنان در شش دهة گذشته در ایران
با نگاهی مقایسهای میان آثار نقاشان مرد و زن که به تصویر چهرة زن پرداختهاند و بررسی این آثار در طول تاریخ نقاشی معاصر ایران که نگارندگان آن را به سه دورة مجزا تقسیم کردهاند میتوان به نتایج قابل توجهی دربارة ایدئولوژیِ جنسیتی موجود در این آثار دست یافت. این پژوهش با تلفیق دو مفهوم ایدئولوژیِ جنسیتی و ایدئولوژیِ بصری به صورت «ایدئولوژیِ جنسیتیِ بصری» و کاربست این سازة مفهومی در تحلیل نمونههایی از ...
متن کاملبازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران (با تأکید بر نگاه جنسی به زن)
هدف مقال? حاضر شناخت نگاه زنان نقاش معاصر ایران به زن و نحو? بازنمایی زن در آثار آنها میباشد. بازنمایی یکسوی? تصویر زن در هنرها به علت تک جنسیتی بودن هنرمندان که قدمتی به درازای تاریخ دارد و خالی بودن عرص? هنر از حضور زنان، از یک طرف و افزایش حضور زنان در عرص? هنرها به خصوص نقاشی، از طرف دیگر، میدانی برای محقق میگشاید تا بتواند از این طریق نوع نگاه زنان هنرمند را، که امروزه تعدادشان حداق...
متن کاملتحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگی...
متن کاملجایگاه زن ایرانی در شعر معاصر
پس از عهد مشروطه با توجّه به تحولاتی که در ممالک پیشرفته و جامعهی ایرانی صورت گرفته بود، زنان نیز به عرصه ی روابط اجتماعی وارد شدند و ارزش های انسانی و اجتماعی خود را درک کردند و هویت خویش را با نوشته هایشان به تصویر کشیدند. ایشان برای شکسته شدن قفل اسارت زن ایرانی و رسیدن به برابری حقوق زنان و مردان، بر حضور زنان در عرصههای گوناگون اجتماعی و فرهنگی تأکید می کردند. در این راستا، بانوانِ شاعر، با...
متن کاملبررسی آثار نقاشان معاصر تبریز
این رساله نگاهی به آثار نقاشان معاصر تبریز که عمر خویش را وقف هنر کرده اند، می باشد . در این پژوهش ، با تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی ، تلاش کرده ام که تا در حد امکان با رجوع به آثار منتشرشده از این نقاشان و نیز نوشته های دیگر در مجلات ، درباره این نقاشان و جستجو در اینترنت و گفتگوهای مستقیم با این نقاشان ، مجموعه ای گویا از این نقاشان ارزنده پدید آورم.
بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانه شناسی اجتماعی تصویر
هدف این مقاله مطالعة نحوة بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیمندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیکاند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیهوتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانهشناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر بهعنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشیها را...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023