رویکرد اخلاقی لویناس در رمان عصر اهن نوشته جی.ام.کوئتسی

پایان نامه
چکیده

این پایان نامه به بررسی مفهوم فردیت در رمان عصر اهن (1990) نوشته جان کوئتزی بر اساس نظریه اخلاقی امانوئل لویناس می پردازد. لویناس تعریفی منحصر به فرد و عجیب از فردیت ارائه میدهد که با برخی از گرایش های مهم در فلسفه اواسط و اواخر قرن بیستم سازگاری ندارد. برخلاف بسیاری از متفکران که سعی در براندازی فردیت دارند، اثار لویناس گرایشی مثبت با پیشنهاد این که فردیت شامل مسئولیت اخلاقی نسبت به دیگری است ارائه میدهند. طبق نظر وی یک شخص زمانی به فردیت میرسد که به طور اخلاقی نسبت به دیگری مسئول است که ریشه در تایید تفاوت اساسی دیگری نسبت به سوژه دارد. لویناس نشان میدهد که تاریخ فلسفه غرب در واقع تاریخ سرکوب دیگری توسط سوژه است. وی معتقد است که در فلسفه غرب دیگری از سوژه جدا شده است اما در نهایت دیگری باید با سوژه به هم ملحق شوند و یکدیگر را دربربگیرند. جلوگیری از سرکوب دیگری توسط سوژه دقیقا همان چیزی است که لویناس سعی دارد بیان کند. او می کوشد تا از امکان یک رویارویی محترمانه با دیگری حمایت کند. وی همچنین انتظار یک جامعه عدالت محور را از طریق این رویارویی دارد. از انجا که ادبیات افریقای جنوبی در برهه ای از تاریخ اتفاق افتاده که اشکارا ظالمانه و غیرعادلانه بوده است، این مطالعه نشان میدهد چگونه در رمان عصر اهن که روایتی از جامعه افریقای جنوبی است، دیگری باعث شکستن خودبینی سوژه می شود و او را به سوی مسئولیت پذیری نسبت به دیگری سوق می دهد. این نشان داده خواهد شد که چگونه شخصیت اصلی داستان، الیزابت کارن، با دیگری روبرو میشود و این حق را دارد که توسط دیگری زیر سئوال قرار بگیرد، برای اشغال کردن جای دیگری احساس گناه کند، که در به عهده گرفتن مسئولیت در قبال دیگری سودمند است، و این است که او را به رستگاری می رساند. با تغییر دید نسبت به دیگری، کارن از توجه به مرگ خود بسوی توجه به مرگ دیگری سوق داده میشود. در نهایت این نشان داده خواهد شد که چگونه حضور یک فرد سوم شروع یک رابطه سیاسی را به دنبال دارد که باعث محدود شدن مسئولیت نامحدود اومیشود.

منابع مشابه

لویناس و سوبژکتیویتۀ اخلاقی

لویناس ریشه‌‌های خلأ عظیم اخلاقی عالم تجدد را در سیطرۀ هستی‌‌شناسی غربی می‌‌جوید و نشان می‌‌دهد که آن چگونه همه چیز را یا با منحل کردن در رابطۀ ادراکی سوژه و ابژه تحت یک «کلیت» فراگیر قرار می‌‌دهد و یا، در صورت مقاومت، از اساس سرکوب و محو می‌‌سازد. نوشته‌‌ای که در پی می‌‌آید می‌‌کوشد تا: 1. نشان دهد که چرا لویناس در جهت عبور از سلطۀ هستی‌‌شناسی، بر خلاف فیلسوفانی چون هیدگر، فوکو و اشتراوس، به د...

متن کامل

لویناس و سوبژکتیویتۀ اخلاقی

لویناس ریشه های خلأ عظیم اخلاقی عالم تجدد را در سیطرۀ هستی شناسی غربی می جوید و نشان می دهد که آن چگونه همه چیز را یا با منحل کردن در رابطۀ ادراکی سوژه و ابژه تحت یک «کلیت» فراگیر قرار می دهد و یا، در صورت مقاومت، از اساس سرکوب و محو می سازد. نوشته ای که در پی می آید می کوشد تا: 1. نشان دهد که چرا لویناس در جهت عبور از سلطۀ هستی شناسی، بر خلاف فیلسوفانی چون هیدگر، فوکو و اشتراوس، به دفاع از سوب...

متن کامل

لویناس و نامتناهی: پدیدارشناسی تجربه اخلاقی

   محسن جمشیدی[1] تاریخ دریافت:  17/01/95  دانشجو دکتری دانشگاه تهران تـاریخ تـأییـد:  27/06/95 چکیده امانوئل لویناس یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فلسفی در قرن بیستم است. لویناس به‌ عنوان یکی از اولین شاگردان پدیدارشناسی، دست به بازسازی مفاهیم اولیه این جریان فلسفی زده و پدیدارشن...

متن کامل

مقایسه ساختار بازگشت زمانی در رمان «دودنیا» نوشته گلی ترقی و رمان «ذاکرة الجسد» نوشته احلام مستغانمی

چکیدهمقاله حاضر هدف خود را بر آن گذاشته ‌است تا با تکیه بر دیدگاه ژرار ژنت، نظریه پرداز فرانسوی، در تقسیم بندی زمان روایت، ساختار حرکت زمانی رمان‌ «دو دنیا» نوشته گلی ترقی و رمان «ذاکرة الجسد» نوشته احلام مستغانمی را بر پایه محاسبات آماری و به روش وصفی – تحلیلی، بررسی و سپس داده‌های حاصل را در کنار یکدیگر مقایسه کرده‌است. تقسیم بندی عرضه شده از سوی ژنت، بدون در نظر داشتن عواطف، حاصل رفت و برگشت...

متن کامل

زبان و جنسیت در رمان "ذاکرة الجسد" نوشته احلام مستغانمی

رمان عربی با تحولات نوظهور در جهان عرب، در کنار پیشرفت‌های جهانی در حوزه ادبیات مدرن، هویتی خودبسنده‌تر و کارکردی‌تر نسبت به گذشته یافته است و تلاش نویسندگان بزرگ در اقصی نقاط جهان عرب توانسته ‌است در کنار جریان‌سازی در حوزه اندیشه و زبان، تأثیرات مستقیمی بر جریانات سیاسی و اجتماعی این کشورها نیز داشته باشد. کشورهای شمال آفریقا، به ویژه الجزایر، به دلیل استعمار طولانی مدت فرانسه (130 سال)، فاصل...

متن کامل

مسئولیت اخلاقی در اندیشه امانوئل لویناس؛ انفعال من در برابر دیگری

امانوئل لویناس با رویکرد پدیدارشناسانه خود، مسئولیت من در قبال دیگری را به مثابه بنیان اخلاقی بودن قلمداد می‌کند و بشریت را فرامی‌خواند تا به مسئولیت نامتناهی و بی‌واسطه خود اهتمام ورزد. مسئولیت اخلاقی، گشودگی و پروای هر من نسبت به دیگری یا دیگرانی است که شرط استعلای من می‌باشند. مسئولیت‌پذیری یا پاسخگویی، دلالت بر انفعال من از خطاب و فرمان دیگری دارد. سوژه اخلاقی لویناس همانند فاعل‌شناسای تاری...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023