طراحی واقعه نگاری تصویری محرم بر اساس نمونه های نقاشی اسلامی تا پیش از قاجار

پایان نامه
چکیده

واقعه محرم یکی از نقاط بارز و تأثیر گزار فرهنگ شیعی است، این واقعه تقریبا تمام ابعاد زندگی شیعیان را متأثر ساخته و از جمله در هنراسلامی بدان توجه ویژه ای شده است. وجود منابع تصویری در مکاتب مختلف هنری خود گواه بر اهمیت این موضوع می باشد که هنرمندان در دوره های مختلف هنری با استفاده از نظام های بیانی متفاوت به خلق آثار گوناگون در رابطه با آن دست زده اند. از این میان و در جستجوی ردپای این حادثه عظیم مذهبی – تاریخی در مصور سازی نسخ خطی، به مکتب بغداد عثمانی می رسیم که تا پیش از دوره ی قاجار دارای بیشترین نمونه های تصویری مرتبط با واقعه کربلا است. نسخه ی حدیقه السعدا یکی از نسخ مصور مذهبی در مکتب مذکور است که با دارا بودن نگاره های متعدد به عنوان شاخص مطالعاتی این پژوهش انتخاب شده است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است به معرفی نمونه های تصویری بر جای مانده در نمونه های مختلف این نسخه خطی و بررسی ساختار بصری (جایگاه نوشتار، نوع کادربندی، ترکیب بندی....) نمونه های انتخاب شده پرداخته است. در نهایت امر، در جهت نیل به هدف اصلی پروژه، به طراحی گونه ای از واقعه نگار تصویری با بهره گیری از این مطالعات و با کاربردی معاصر اقدام شده است. نتایج حاصل از این مطالعات نشان می دهد که استفاده از کادرهایی با شکست اندک، باعث جلب توجه و تمرکز بر روی موضوع اصلی در جریان کادر شده است.

منابع مشابه

از کارگاه تا دانشگاه در نقاشی دوره قاجار

چکیده: این مقاله کندوکاوی است برای یافتن و باز نمودن جنبه های گوناگون نظام آموزشی استاد_شاگردی در نقاشی دوره قاجار و تبدیل آن به نظام آموزشی آکادمیک یا مدرسه ای و همگانی شدن این نظام. فرضیه اصلی این مقاله هم بر این محور استوار است که تبدیل این دو نظام به یکدیگر و جایگزینی دومی به جای اولی، بر اثر فراهم آمدن اسباب و امکاناتی میسر شد که از ارتباط ایران با غرب فراز آمد و در حقیقت این تحول بازتا...

متن کامل

تاثیر نقاشی اروپایی بر نقاشی ایران از صفویه تا قاجار

نقاشی ایران از دیرباز دچار تغغییر و تحولات زیادی شده است. از زمان صفویه و کمی قبل از آن باورود هنر اروپایی به ایران در اثر عوامل مختلف هنر سنتی ایران با هنر اروپایی درهم آمیخته شد و هنر جدیدی را بوجود آورد و نتیجتا هنر ایران به هنر رئال بیشتر پرایش پیدا کرد

چهره نگاری در هنر نقاشی

این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم‌بندی در چهره‌نگاری مانند خودنگاری، چهره‌نگاری با فضاسازی و چهره‌نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره‌نگاری توضیح...

متن کامل

بررسی حجم پردازی دورۀ قاجار از صخره نگاری باستانی تا مجسمۀ همایونی

حجم پردازی و نقش برجسته در ایران سابقه ای کهن دارد. اما در دوران اسلامی نتوانست در همان ابعاد پیش از عصر اسلامی ظاهر شود، لیکن ذوق نقش برجسته سازی و حجم پردازی ایرانیان به صورت های دیگری ازجمله تزیینات برجسته در معماری، مقبره سازی و نقش های منقور مجال ظهور یافت. در دوران قاجار در زمین? احیای نگاره های صخره ایِ اقداماتی صورت گرفت و آثاری به وجود آمد که تداوم روش و سنت های باستانی را نشان می دهد. ...

متن کامل

باغ ایرانی،تصویری عینی از بهشت توصیفی قرآن با تاکید بر آیات سوره واقعه (نمونه های موردی: ماهان کرمان، فین کاشان، قدمگاه نیشابور، ارم و خان شوشتر)

چکیدهباغ ایرانی نمونه ای از تجلی و تبلور اندیشه و تفکر حکیمانه از جهان بینی اسلامی را آشکار می سازد. ترکیب هوشمندانه عناصر باغ ایرانی(گیاهان، آب و ...) سعی در به تصویر کشیدن ذهنی سازندگان از بهشت را دارد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی، بازبینی و بیان مفاهیم و برداشت هایی برخواسته از جهان بینی اسلامی است. بر این اساس تلاش می شود تا این مفاهیم با رجوع به آیات سوره های انسان، الرحمن و بخصوص واقعه(سه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023